Flatslide-förgasare

  • Thread starter Thread starter msj
  • Start date Start date
t-rex skrev:
Okej, so far so good.

Bottom line; Är det en bra eller dålig Idé att kasta på ett par rettaförgasare på rexen? :confused:

Ja, "bottom line" är väl att vi inte vet säkert hur det blir men att förgasardimensionen som är på din hoj är vald av en anledning - ofta för att få ett så brett användbart register som möjligt, och att det är risk att du får en hejjare till hoj på höga varv.

De flesta avvägningar i motorkonstruktionen (jag menar t. ex. kammar, ventilstorlekar, förgasare, avgassystem o.s.v.) är valda med bl.a. körbarhet i åtanke. När vi "trimmar" så innebär det oftast att vi försöker optimera motorn för de förhållande som gäller vid ett relativt litet varvtalsregister (högt upp). Det ger fler fler hästar där (eller mer vrid där egentligen eftersom antalet hästar är en funktion av vrid och varvtal). Dessa inställningar kommer inte motorn att gilla vid lägre varv, vilket gör att vi ofta förlorar vrid där.
Förgasarstorlek är en typisk sån grej.
Undantagen är väl big-bore, blueprinting (underskattad sysselsättning) och kanske portning.

Vi kan hoppas på fullt ställbara kamtider och snuskigt välmappade insprutningar för att komma runt det. ;)
 
U-joppe skrev:
Ja, "bottom line" är väl att vi inte vet säkert hur det blir men att förgasardimensionen som är på din hoj är vald av en anledning - ofta för att få ett så brett användbart register som möjligt, och att det är risk att du får en hejjare till hoj på höga varv.

De flesta avvägningar i motorkonstruktionen (jag menar t. ex. kammar, ventilstorlekar, förgasare, avgassystem o.s.v.) är valda med bl.a. körbarhet i åtanke. När vi "trimmar" så innebär det oftast att vi försöker optimera motorn för de förhållande som gäller vid ett relativt litet varvtalsregister (högt upp). Det ger fler fler hästar där (eller mer vrid där egentligen eftersom antalet hästar är en funktion av vrid och varvtal). Dessa inställningar kommer inte motorn att gilla vid lägre varv, vilket gör att vi ofta förlorar vrid där.
Förgasarstorlek är en typisk sån grej.
Undantagen är väl big-bore, blueprinting (underskattad sysselsättning) och kanske portning.

Vi kan hoppas på fullt ställbara kamtider och snuskigt välmappade insprutningar för att komma runt det. ;)

Vad innebär egentligen blueprintning? Jag har fått för mig att man letar minimala sprickor i cylle, block och topp, typ med röntgen eller nåt :va

Berätta gärna om du vet
 
U-joppe skrev:
Ja, "bottom line" är väl att vi inte vet säkert hur det blir men att förgasardimensionen som är på din hoj är vald av en anledning

...

Jo, det är det som oroar mig litegrann. Känns lite som moppetrim att bara gå upp i förgasarstorlek på vinst och förlust. Men men, det kan väl vara värt ett försök...

Som sagt, Kedo.de har ett flatslidepaket för 10k. De hävdar att det kommer att leverera upp till 10 häst till. R1 förgasare, däremot, hittar man ju 13 på dussinet på skrotarna. (Undrar varför..) Kan man räkna med nåt liknande i effektökning så är det ju värt lite meckande.

På ett personligt plan anser jag förövrigt att trådstartaren antagligen borde gå ner lite i förgasarstorlek, om inte för att spara lite vikt så att han kan bromsa senare i kurvorna.
 
Chronic skrev:
Vad innebär egentligen blueprintning? Jag har fått för mig att man letar minimala sprickor i cylle, block och topp, typ med röntgen eller nåt :va

Berätta gärna om du vet

Blueprinting innebär väl att man plockar ihop delar med minsta möjliga marginaler (bästa passform) och det gör att motorn går bättre, tål mer?
 
rainman skrev:
Blueprinting innebär väl att man plockar ihop delar med minsta möjliga marginaler (bästa passform) och det gör att motorn går bättre, tål mer?
I stort sett så. Inte nödändigtvis med _minsta_ möjliga marginaler utan snarare med _rätt_ marginaler. Ex vis en tillverkare kanske väljer snäva spel för att motorn ska gå tyst medan en blueprintning kanske väljer större (men fortfarande acceptabla) spel för att minska friktionen mellan delar, öka oljeflödet (= kylningen) genom lager, tillåta större termisk expansion etc.
 
t-rex skrev:
Jo, det är det som oroar mig litegrann. Känns lite som moppetrim att bara gå upp i förgasarstorlek på vinst och förlust. Men men, det kan väl vara värt ett försök...

Som sagt, Kedo.de har ett flatslidepaket för 10k. De hävdar att det kommer att leverera upp till 10 häst till. R1 förgasare, däremot, hittar man ju 13 på dussinet på skrotarna. (Undrar varför..) Kan man räkna med nåt liknande i effektökning så är det ju värt lite meckande.

På ett personligt plan anser jag förövrigt att trådstartaren antagligen borde gå ner lite i förgasarstorlek, om inte för att spara lite vikt så att han kan bromsa senare i kurvorna.

Det set som KEDO säljer ger de extra 10 hästarna om man köper till de speciella trattar som de har, enligt dem själva. Utan trattar vill de inte uppge någon effektförbättring. Trattarna passar dock inte till luftburken så man får ett fett insugsljud som kanske inte uppskattas av alla. Dessutom är de filterlösa vilket gör dem mer eller mindre oanvändbara i vanlig trafik, filter kan man iofs montera själv men jag vet inte vilken tillverkare som har sådana som passar.
Är sugen själv men då får man offra lågvarvsegenskaperna för den högre toppeffekten.
 
många skriver om att motorn tvekar på häfftiga gaspådrag vid lägre varv men det finns inget sådant på min! :7peta bara att vrida på så det måste vara betycknings sak/axpump
 
PD skrev:
många skriver om att motorn tvekar på häfftiga gaspådrag vid lägre varv men det finns inget sådant på min! :7peta bara att vrida på så det måste vara betycknings sak/axpump

Det finns ju flatslideförgasare och flatslideförgasare, på min RG så finns t.ex. ingen accpump (de sitter heller inte i något rack) + att jag kör indiviuella filter. Man kan lätt få motorn att stå på näsan om man gasar för mycket för tidigt.

/J
 
Jag har aldrig haft problem med ryckig gång eller svimmande motor vid vanlig körning, inte ens när gamlot var original i maskinen. Ger jag fullt vid 2000 varv så möts man av ett HOST från motorn, men det går att gå på väldigt hårt på gasen vid valfritt varvtal utan bekymmer. Många, tex tidningen Bajk, som är negativa mot mekaniska gasare har kört nån mer eller minder feljusterad cykel som bara funkar på fullgas. En hyffsat rättbestyckad mekanisk gasare ger inga konstigheter, gassvaret och fingertoppskänslan får du på köpet. Jag kör med Mikuni RS38 på min gammelgixxer, och gjorde det även med originalmaskin. Bytet resulterade i att den vaknade vid 2000 varv istället för vid 6000 som den gör mde originalvacuum, 36mm.
 
PD skrev:
många skriver om att motorn tvekar på häfftiga gaspådrag vid lägre varv men det finns inget sådant på min! :7peta bara att vrida på så det måste vara betycknings sak/axpump

ja antingen är det perfekt, eller så kunde du hitta många fler kusar högre upp med en gasare med större flöde ;)
 
t-rex skrev:
Som sagt, Kedo.de har ett flatslidepaket för 10k. De hävdar att det kommer att leverera upp till 10 häst till. .

Man vill ju ha mer än en siffra! Ett helt dynojet diagram skulle vara intressant. Kanske är det 10 hk + vid 9000 men -15hk vid 6000. Vad vet vi?


[/QUOTE]På ett personligt plan anser jag förövrigt att trådstartaren antagligen borde gå ner lite i förgasarstorlek, om inte för att spara lite vikt så att han kan bromsa senare i kurvorna.[/QUOTE]

Ja mycket skulle vara vunnet med minskad vikt...
Att skryta med att hojen är 5 kg lättare än fjolårsmodellen när man själv är 6 kg tyngre (än fjolårsmodellen) känns ju lite patetiskt. Om alla vägde som Rossi så...:D
 
U-joppe skrev:
ja antingen är det perfekt, eller så kunde du hitta många fler kusar högre upp med en gasare med större flöde ;)

Vadå :confused: är det meningen att den ska tveka när man vrider fullt :confused: Borde väl ha med axpumpen att göra?

(+20hk när varstoppet sätter in och +12hk vid 7000 :tummenupp )
 
PD skrev:
Vadå :confused: är det meningen att den ska tveka när man vrider fullt :confused: Borde väl ha med axpumpen att göra?

(+20hk när varstoppet sätter in och +12hk vid 7000 :tummenupp )

Jag säger bara att en underbestyckad motor beter sig (åxå) så.
 
Av utrymmesskäl fick jag inte plats med luftburk till Blackbirdens CV på min Blade....Flatside med trattar ut i det fria funkar klockrent efter bestyckning.
 
Hej Sporthojare.

Suzukin Gsxr750SP 1994 som jag har haft stående ett tag. Där har förgasarna blivit helkörda inuti pga: gammal dålig bensin. Behöver nu köpa servicekit med o-ringar och packningar. Eventuellt några munstycken ochså.

Förgasarna är Mikunis Flatslidemodell. TMR40. Var hittar jag sådant i Sverige. Eller vart söker jag mig i utlandet. Mvh Toyman

IMG_9866 (1280x960) (1024x768) mix.jpgIMG_9868 (1280x960) (1024x768) mix.jpgIMG_9872 (1280x960) (1024x768) mix.jpgIMG_9864.jpg
 
Last edited:
Vad innebär egentligen blueprintning? Jag har fått för mig att man letar minimala sprickor i cylle, block och topp, typ med röntgen eller nåt :va

Berätta gärna om du vet


Blueprint = Gamla typen av ritningskopia. Ritningen var på film och kopian av papper och blåaktig.

Blueprinting innebär att man går igenom motorn helt och hållet och justerar alla mått/vikter så gynsamt som möjligt fast fortfarande inom på ritningarna angivna toleranser.
 
Hej Sporthojare.

Suzukin Gsxr750SP 1994 som jag har haft stående ett tag. Där har förgasarna blivit helkörda inuti pga: gammal dålig bensin. Behöver nu köpa servicekit med o-ringar och packningar. Eventuellt några munstycken ochså.

Förgasarna är Mikunis Flatslidemodell. TMR40. Var hittar jag sådant i Sverige. Eller vart söker jag mig i utlandet. Mvh Toyman

View attachment 370487View attachment 370488View attachment 370489View attachment 370490


Toyman!

Kolla med Braigasen, han håller till i Göteborg vilket inbjuder till en lagom hojtripp:tummenupp

http://www.braigasen.com/mikuniparts.htm
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top