Flatslide-förgasare

  • Thread starter Thread starter msj
  • Start date Start date

msj

?????
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
VFR750F/ CBR600RR / EXC300
Funderar på att köpa flatside förgasare till min TRX. Skall tydligen ge cirka 10 hästar men fattar inte varför flatside skulle vara bättre än vanliga förgasare.

Det som påverkar hur motorn andas bör ju vara hur långt insugningsröret är och insugningsröret kan man ju i princip säga att det går ända upp till luftburken. Det är ju den sträcka motorn får suga luften vilket resulterar i strömningsmotstånd vilket i sig ger att motorn andas sämre. Detta avstånd är ju lika långt på flatside/vanlig förgasare.

Om inte flatside i sig har några speciella önskade egenskaper kan man ju lika gärna använda vanliga förgasare från till exempel en R1 till en tiondel av priset. Orginal=38mm. Flatside=40mm. R1=41mm. Tycker att det borde fungera lika bra eller är jag ute och cyklar?
Msj :confused:
 
Jag håller med dig i ditt resonemang.

En flatslide med samma storlek som en CV flödar nån enstaka procent bättre. En CV41 flödar bättre än en flatslide 38.
 
På enbart toppeffekt stämmer väl detta, öka till en större CV så får du bättre flöde, bättre toppeffekt, men tar du en större CV så blir den ännu slöare i reaktionerna, du får ännu slöare svar, du KAN helt enkelt inte öka storlek på en CV särskilt mycket förrän körbarheten blir uppenbart sämre. Tar du däremot en Flatslide eller vilken som helst gasare utan vakuum-styrd trottel så får du både bättre toppeffekt PLUS bättre svar på gasen... eller, ute å cyklar ?
 
Silwer skrev:
men responsen måste bli bättre tycker jag?
Japp. Borde bli så. Man kan säga att accpumpen i en flatslide ersätter "CV-biten" i en cv-fugge. Stor cv-fugge = dålig respons eftersom trotteln måste gå upp relativt sakta för att inte ge "flat spots" (hosta) vid pådrag. Dessutom ger stor fugge låg gashastighet. Detta ger två resultat:
1. Dåligt vakuum till trotteln. Det är just detta som gör att trotteln lyfter sakta.
2. Dåligt tryckfall över venturit gör att fuggen får svårt att suga soppa ur flottörhuset. Detta bidrar ju alltså till samma symptom som punkt 1.

Accpumpen ger ett mekaniskt "påvingat" bränsletillskott vid plötsligt pådrag. Detta kompenserar (om rätt injusterat) för flat spots = bättre repsons.

Glöm inte att flat slides är tyngre för högerkardan att hantera pga tuffare returfjädrar.
 
Last edited:
Vill skilja på flatslide och mekaniska flatslide, eftersom det på många hojar sitter vacuum-flattisar original. Flatslide är helt enkelt en platt trottel, det du vill åt är en sådan men utan spjäll och vacuum. En mekanisk flatslide. Den responsen på gasen du får med mekaniska flatslide går inte att efterlikna med vacuum. Byter du så kommer du aldrig vilja köra vacuum igen.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Vill skilja på flatslide och mekaniska flatslide...

Byter du så kommer du aldrig vilja köra vacuum igen.
Bra. Alldeles korrekt. Det jag menade var mekaniska fuggar.
Sen håller jag inte med om det där sista men det är en annan sak. (har mekaniska flattisar till min Bimota men jag säger inte att jag är nöjd med det)
 
på min sitter orginal vakum 38or, nu har jag på mekaniska 39or och hojen ska ge ca 17hk mera (enligt bromstest) Hojen är bra mycket vassare på gasen,varvar längre,bättre effekt över hela registret = mycket roligare att köra :tummenupp

endel tycker att det låter förmycket av mekaniska flatisar men jag tycker det är fågelsång :D
 
Diskussionerna går heta som vanligt. Om det syftas på den förgasare som sitter på med "ursprunglig" så är den vakumstyrd. Problemet för mig för att ta ställning till det som skrivs som svar är att jag inte vet om den flatslide förgasere man kan köpa till TRX:en är vakum eller mekanisk och vilket typ det sitter på R1.
MSj :confused:
 
R1 har vakumförgasare liksom alla andra orginal landsvägshojar
 
Om man inte behöver ta hänsyn till bränsleförbrukning och avgasvärde
är mekaniska flatslide förgasarna klart att föredra.
Bättre respons och inget spjäll som är i vägen vid fullgas.

Om du skall skaffa mekansika flatslide rekommenderar jag Mikuni TMR eller Kehein FCR,
generationen efter Mikuni RS, hade 4 st TMR 41 på min rallycrossbil, gick grymt bra... piskade alla 50-tals webrar :D

Edit: Så här såg det ut :D
 

Bifogat

  • P1010001_small.JPG
    P1010001_small.JPG
    90.7 KB · Visningar: 419
Last edited:
Man får inte så kul respons på en mekanisk flatslide om man inte har koll på vilken storlek man skall ha. En med för stor diameter får inte lika lätt upp den lufthastighet i sig som behövs för ett snabbt svar, särskilt inte på lägre varv. Då får man i bland helt fel bränsle/luft förhållande och måste (om man är flink)kompensera med handleden det en CV - gasare gör automatiskt. Fler kusar på topp blir det visserligen oftast ändå, frågan är om det blir körbart.
 
Okej, so far so good.

Bottom line; Är det en bra eller dålig Idé att kasta på ett par rettaförgasare på rexen? :confused:
 
Kör man på gatan och förväntas krana fullt vid ett lägre varvtal än där maxvridet ligger (och inte stalla och få motorstopp), kör med CV-knasare.
 
Jag kör hellre med mekaniska än CV förgasare. Tycker man har bättre känsla och kontroll när man kör med mekaniska.
 
andersbrink skrev:
Kör man på gatan och förväntas krana fullt vid ett lägre varvtal än där maxvridet ligger (och inte stalla och få motorstopp), kör med CV-knasare.
Särskilt illa tycker jag inte att mina funkar på gata. Att inte vrida fullt skaft utan istället "mjölka" upp gasen vänjer man sig ju snabbt vid.
Den stora fördelen med mekaniska förgasare var för min del att jag utan bekymmer kunde göra mig av med luftburken och därigenom få lättservade förgasare.
Att få insugsbölet från separata filter är ju inte fy skam heller. :rock
 
annars tycker jag mekaniska förgasare ofta resulterar i att man får smyga på gasen för att inte få hicka på hojen.
Men det kanske var för i tiden det.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top