Flashad, nu paranoid

Raderad medlem 51742

Guest
Min erfarenhet:
Under semestern verkar nästan alla kameror vara avstängda.
Även om du passerar med synlig regskylt och blir fotad flera gånger på samma sträcka hörs inte ett knyst från Kiruna. Ej heller verkar polisen så pigga på att ställa ut en bil. Kanske så krävs det +20 foton innan man får någon reaktion?
Antar att jag drar mitt strå till stacken för att avleda uppmärksamheten från MC-kollektivet :)
Omyndigförklarad av staten m.h.a. fartkameror, nej tack :finger

Jag tror att en anledning till att du inte hört från Kiruna är att du lyckats genomföra den första överbelastningsattacken på systemet. Systemet blev så belastat av alla kameror som försökte skicka bilder till Kiruna samtidigt att servrarna helt enkelt tok-kraschade :D
 

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
Kungälv
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
Eller så har du dåligt kontakt med din bilmålvakt? Jag skulle kunna kolla mig själv feg, men det känns ganska dumdrist att ens chansa att få 1000 kronors böter eller körkortomhändertagande. Så är det inte någon annan orsak varför du aldrig blir kontaktad?

Sedan kan det vara så att åklagarmyndigheter saknar resurs för att skicka alla brev. JAg tycker att det skulle vara märkligt.

Det skulle inte förvåna mig ett dugg att man går över till modellen man kör i Holland, Frankrike eller Tyskland där det är fordonsinnehavaren som får stå för överträdelse, om han nu har gjord et eller inte. Det klarar man i SVerige även med P böter.
 

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
Kungälv
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
#Han tror att ett brev hem till ägaren av en motorcykel som körts alldeles för fort blir en tankeställare för de flesta.#

Vad gulllig... verkligen? Skrattredande och så naiv. Vill han skicka brev till fordonsägare och skriva att deras fordon har kört för fort, men inte förbinder konsekvenser till detta?

Han kan väl göra ett studiebesök til Tyskland där man har passande åtgärder för fordonsägare som ej vill berätta vem som har kört. De får installera en svartlåda som för ett automatisk förarjournal. Såklart på egen bekostnad... och det blir inga ursäkter nästa gången fordonet körde för fort.


Vad gäller transportstyrelsen. Det kanske har diskuterats mycket här.
Man gör fortfarande fel att man blandar ihopp kausalitet och korrelation.

VISST förekommer fortkörning mycket tex tillsammans med värdslös körning, alcoholmisbruk, osv. Och då blir det en korrelation med fortkörning och olycka.

Men är det då felkörnignen som är orsaken eller den värdslösa körningen som inte alltid går att bevisa? Det finns i så fall inte kausalitet (förband mellan orsak och verkan), bara korrelation.

Transportmyndigheter kommer väl att märka att det inte hjälper ett skitt. Och MC förare får kanske mer risk att bli botfälda. Jag tror det kommer gå ganska trög. MC gruppen är ganska lite, poliser överbelastade (att de inte ens lyckas eller hinna administrera överträdelsen som redan nu skulle gå att lagföra är ett bra tecken) och så tror jag inte man behöver vara så rädd.

Jag hade förra vecka ett fint möte med en svart civil polisbil (v70n). Jag körde i avsläppnad tempo (ung. 130) förbi honom på motorvägen (straks efter Angeredsbron där det blev 100). Jag tyckte han var lite konstigt med helt mörka fönster. Kollade in på förarplatsen så satt där en polisklädd man som vinkade pekfingret och hakade på mig direkt. Tog ner farten direkt till 110 på mätarn. Det blev en poliseskort till Kungälv, där han svängde av och jag kunde öka farten igen. :).

Såna möte gör faktiskt att man tar det lite lugnare. Och kollar omgivningen ännu bättre. Det som man alltid ska göra ändå på MC. Sedan får man tänka en gång till som far av 2 barn att man har skyldlighet mot dem och tjejen att göra vad man kan för att komma hem. Men som sagt. Jag tror inte på hastighet som den enda stora boven i olycksfallstatistiken. Jag kommer inte jaga detta spöket.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Min erfarenhet:
Under semestern verkar nästan alla kameror vara avstängda.
Även om du passerar med synlig regskylt och blir fotad flera gånger på samma sträcka hörs inte ett knyst från Kiruna. Ej heller verkar polisen så pigga på att ställa ut en bil. Kanske så krävs det +20 foton innan man får någon reaktion?
Antar att jag drar mitt strå till stacken för att avleda uppmärksamheten från MC-kollektivet :)
Omyndigförklarad av staten m.h.a. fartkameror, nej tack :finger


Nästan alla kameror är avstängda nästan hela tiden.
anledningen är att ett taget foto med fartkamera är att likställa med rapporterad lagöverträdelse och då har dom skyldighet att utreda det. alternativt lägga ner förundersökningen. Men dom måste i alla fall hantera den.
För att inte få för långa handläggningstider så måste man därför begränsa mängden foton som tas och det görs genom att kamerorna bara är påslagna en liten del av dygnet.

Det jag hittat tidigare säger att varje kamera i snitt är aktiverad under ca 2-3 minuter under varje dygn. När dom är aktiverade avgörs delvis av att man tittar på statistiken från radarsensorn hur trafikflöde och hastighet ser ut fördelat över dygnet och veckan.

Men med andra ord ska man nästan ha lite otur om man lyckas passera en fartkamera som faktiskt är aktiverad. Jag har gjort det vid ett fåtal gånger med bilen trots att jag aldrig sänker hastigheten vid kameran.
Däremot ska man se till att inte ansiktet går att se så att man inte kan identifieras. En keps neddragen i ansiktet eller om man håller upp handen ungefär vid backspegeln funkar utmärkt för att skymma ansiktet.
Kan dom inte snabbt identifiera föraren avskrivs ärendet och man bläddrar vidare till nästa bild.

Och det är ca 1/3 av alla bilder som man får slänga eftersom det av olika anledningar inte anses gå att säkert identifiera föraren. Så jag gissar att det är det som ligger bakom att du inte hört något från polisen.
 

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
Kungälv
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
Det är ju ett anmärkningsvärt begränsning i hanteringsprocessen. Tror att polisen skulle kunna lära sig något av den Holländska automatiseringen i detta. Bötesfabriken funkar ganksa effektiv där. Jag läser mycket i Holländsa tidtningar och det rapporteras en hel del också om felrapporteringar. Då kan man ju överklaga och man får rätt, men det tyder på att det ganske ligger ibland lite för mycket automatisering i detta som inte ens granskas.

Om det är en bra sak är en annan fråga. Detta har i sin hellhet inte lyckats att tygla moralen.På det sätt verkar man i Sverige betydligt mer mån om att hålla hastigheten. OM jag nämnar i ett slumpmässigt social krets att jag har fått böter då jag körde för fort då har jag hög risk att bli ajabajad eller få utskällning. I Holland är det inte någon som höjar ögonbryn. Man brukar kalla det för hastighetsskatt.

Och vad har det gett Sverige? Jo, Sverige presterar bra i olycksfalsstatistiker. Men inte mycket bättre än tex Holland eller England. Holland har precis höjt maxhastighet på motorväg till 130. England tillåter en"nykterhetsgräns på 0.8 promille. Jag tror att Sverige behöver jobba på infrastrukturen. Många vägar kvar utan cykelvägar, och för tok på lite motorväg där det bör finnas.

Jag har faktiskt en gång blir flashad i bilen. Men då var det riktigt äckligt slaskväder och det var "just" på denn ögonblicken verkligen dags att använda vindrutespolare, så tror det var orsaken att jag inte fick en rapport om förtkörning.
 
Last edited:

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Men med andra ord ska man nästan ha lite otur om man lyckas passera en fartkamera som faktiskt är aktiverad. Jag har gjort det vid ett fåtal gånger med bilen trots att jag aldrig sänker hastigheten vid kameran.
Däremot ska man se till att inte ansiktet går att se så att man inte kan identifieras. En keps neddragen i ansiktet eller om man håller upp handen ungefär vid backspegeln funkar utmärkt för att skymma ansiktet.
Kan dom inte snabbt identifiera föraren avskrivs ärendet och man bläddrar vidare till nästa bild.

Och det är ca 1/3 av alla bilder som man får slänga eftersom det av olika anledningar inte anses gå att säkert identifiera föraren. Så jag gissar att det är det som ligger bakom att du inte hört något från polisen.
Så är det, givetvis skyms ansiktet just när man passerar en kamera.
Känns som myndigheterna kör med massa skitsnack vad det gäller fartkameror. På SMC:s hemsida kan man läsa:

"Det finns redan idag inom Polisen, rutiner för att kontakta, upplysa och eventuell vidta rättsliga åtgärder gentemot ägaren av ett fordon där föraren inte kunnat identifieras."
Jag tycker nog rutinen verkar vara att inte göra något alls :banana
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Så är det, givetvis skyms ansiktet just när man passerar en kamera.
Känns som myndigheterna kör med massa skitsnack vad det gäller fartkameror. På SMC:s hemsida kan man läsa:

"Det finns redan idag inom Polisen, rutiner för att kontakta, upplysa och eventuell vidta rättsliga åtgärder gentemot ägaren av ett fordon där föraren inte kunnat identifieras."
Jag tycker nog rutinen verkar vara att inte göra något alls :banana

De [polisen] är väl redan fullt upptagna med att inte göra en massa andra saker? :huvet
När de då inte sysslar med normkritik, dialogarbete, hbtq-frågor och adminstration.:död
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Så är det, givetvis skyms ansiktet just när man passerar en kamera.
Känns som myndigheterna kör med massa skitsnack vad det gäller fartkameror. På SMC:s hemsida kan man läsa:

"Det finns redan idag inom Polisen, rutiner för att kontakta, upplysa och eventuell vidta rättsliga åtgärder gentemot ägaren av ett fordon där föraren inte kunnat identifieras."
Jag tycker nog rutinen verkar vara att inte göra något alls :banana

Ja. Jag tror nog att det är rutinen idag.
Det rä ju så mycket enklare att bara lägga ner om man inte direkt kan identifiera föraren och istället ge sig på nästa foto tills man hittar ett foto där man kan identifiera föraren.

Jag gissar att på den tiden det tar att hantera administrationen kring att skicka ut frågan till en fordonsägare där man inte kunnat identifiera föraren för att vänta på svar och det svaret i alla fall lär vara att man inte vet vem som körde i 99% av fallen så hinner man säkerligen leta fram och identifiera 5-6 st som är lättidentifierade.

Så om man är intresserad av att få "bra" statistik på hur många man fångar och bötfäller med kamerorna så är det smartast att gå på dom som är lätta att identifiera med minimal ansträngning.
 

BlueSoul

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Ort
Uptown
Hoj
Triumph Tiger 800 -12
"Det finns redan idag inom Polisen, rutiner för att kontakta, upplysa och eventuell vidta rättsliga åtgärder gentemot ägaren av ett fordon där föraren inte kunnat identifieras."

Hur skulle Polisen kunna vidta rättsliga åtgärder mot ägaren av ett fordon då föraren inte är identifierad?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
"Det finns redan idag inom Polisen, rutiner för att kontakta, upplysa och eventuell vidta rättsliga åtgärder gentemot ägaren av ett fordon där föraren inte kunnat identifieras."

Hur skulle Polisen kunna vidta rättsliga åtgärder mot ägaren av ett fordon då föraren inte är identifierad?

Föraren erkänner?

Det är, enligt lagen, lika allvarligt att köra trött som alkoholpåverkad. Men eftersom trötthet inte går att mäta som alkoholpåverkan går de flesta fria.
Tillsammans med faktum att Tragikvärket inte tror på information lär folk fortsätta att köra trötta. :(

Om du däremot erkänner att du körde av för du var trött, eller att du somnade, kan du bli av med körkortet. De flesta av oss skulle hitta på en anledning men förvånansvärt många erkänner.

Varför skulle det inte hända här? Men jag körde ju för fort...


Nej, du körde över skyltad hastighet, och 99 gånger av 100 är det inte för fort... :huvet
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är, enligt lagen, lika allvarligt att köra trött som alkoholpåverkad. Men eftersom trötthet inte går att mäta som alkoholpåverkan går de flesta fria.
Tillsammans med faktum att Tragikvärket inte tror på information lär folk fortsätta att köra trötta. :(

Nä, tröttmössor vill man inte ha i trafiken. Tillbringar man mycket tid ute på vägarna så lär man sig se vissa tecken - bilar som missar att blända av, bilar som svajar upp och ner i hastighet, bilar som svajar i sidled och styrs knyckigt tillbaka till sin riktiga kurs.

...ja, ungefär samma beteende som hos alla dem som sitter och speglar sig i sin mobilskärm.

Dock! Det arbetas faktiskt på ett test som skall kunna avgöra vakenhetsgrad hos förare:

http://stories.scienceinpublic.com.au/2017/test-for-tiredness/

Det mest troliga är väl dock att biltillverkarna hinner före med något som är inbyggt i bilen: ögonrörelsemonitor, pulsövervakningssystem - men då måste det fungera bättre än dagens "pausassistenter" som är full blown värdelös skit.

Jag har en sådan i min bil - som folk på allvar tror "säger till när man blir trött".
Ha! Jag har provat att köra bra mycket längre än vad som är nyttigt och långt förbi min normala standard bara för att se när den säger till. Svaret är: aldrig.
Ärkedynga!

Men, kopplar jag på hästasläpet så dröjer det en kvart, sedan plingar den där löjliga kaffekoppen upp och meddelandet är "Du är trött. Ta en paus."

Fan vad jag hatar teknik som
A: lägger sig i
B: Inte har en aning om vad den håller på med
C: Lurar folk att inte tänka och agera själva
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Särskilt C gillar Tragikvärket...:huvet

Om vi inte tänker själva kan de få oss att tro på Noll Vision, då kommer vi att "hålla" skyltad hastighet utan att tänka på det inte är lämpligt att använda telefon och GPS bakom ratten, hålla korta avstånd, inte blinka innan sväng eller filbyte och titta efter motorcyklister. Det är ju hastighet, hastighet och åter hastighet som skapar konsekvenserna som skapar död eller allvarlig skada... :huvet

Fylla, trötthet och mobilkörning ger ju samma konsekvenser.
Så en stor majoritet av våra trafikanter, många som inte skulle köra ens efter en lättöl, sitter trötta med mobilen i mittfil utan att förstå att de är farligare eftersom de tror de klarar det...

Man jag har ju aldrig krockat! Nej, det är för att alla inte är antingen alkoholpåverkade, trötta eller pillar med telefonen utan faktiskt kör, inte bara åker med... :huvet

Men hästsläp förstår jag. :D
I veckan satt en förare med mobilen tryckt mot örat i näst vänstra filen av fyra åkandes 10 - 20 under skyltad hastighet... :fakta
Förare av hästsläp ska bötfällas oavsett hastighet! :krama
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Föraren erkänner?

Det är, enligt lagen, lika allvarligt att köra trött som alkoholpåverkad. Men eftersom trötthet inte går att mäta som alkoholpåverkan går de flesta fria.
Tillsammans med faktum att Tragikvärket inte tror på information lär folk fortsätta att köra trötta. :(

Om du däremot erkänner att du körde av för du var trött, eller att du somnade, kan du bli av med körkortet. De flesta av oss skulle hitta på en anledning men förvånansvärt många erkänner.

Varför skulle det inte hända här? Men jag körde ju för fort...


Nej, du körde över skyltad hastighet, och 99 gånger av 100 är det inte för fort... :huvet

Fast för trafikverket är det ju inget problem om du är totalt utmattad och somnar bakom ratten. Så länge som du håller max 80 så ska du statistiskt sett klara dig utan att bli mer än 10% invalid och då är det en 0:a i statistiken för nollvisionen.

dom skiter ju i om du krashar så länge som du inte dör eller blir invalid.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Fast för trafikverket är det ju inget problem om du är totalt utmattad och somnar bakom ratten. Så länge som du håller max 80 så ska du statistiskt sett klara dig utan att bli mer än 10% invalid och då är det en 0:a i statistiken för nollvisionen.

dom skiter ju i om du krashar så länge som du inte dör eller blir invalid.

Så är det om du inte är alkoholpåverkad för det måste stoppas...

Inte fel att vi inte har alkoholpåverkade i trafiken men tyvärr gör det lika ont när jag blir påkörd av den trötte föraren som kör efter GPS och använder telefonen...

Men då har vi lämnat Noll Vision för det klarar inte hastighetskamerorna... :huvet:huvet
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top