Flasha ecu själv?

Vision

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
Piteå
Hoj
Ktm
Jag är lite nyfiken på att lära mig flasha själv. Har en mt 09 2017.
Någon som fifflar med det här och har lite tips och tricks? Typ vilken modell och programvara jag ska köpa och eventuella nackdelar, det vore jättebra.

Jag vet att det blir billigare att lämna in, poängen är att jag vill lära mig.

Det jag vill komma åt är följande:

  • IAP Fuel Maps
  • TPS Fuel Maps
  • Ignition Timing Maps
  • Ignition Dwell Maps
  • Electronic Throttle Valve (ETV) Maps
  • Coolant Idle Compensation Maps
  • Acceleration Enrichment
  • Injector Timing Maps
  • Adjust RPM Limiter (Upon Request)
  • Adjust Fan Temperature (Cooler Run)
  • Disable Stock O2 Sensor (By Default)
  • Disable PAIR Valve / AIS
  • Disable Top Speed Limiter (By Default)
  • Disable Deceleration Fuel Cut (By Default
 
För att det skall bli bra lär du samtidigt upp i bromsbänk för att veta vad du ställer in och varför. Att få någon att dela med sig av branchhemligheter lär vara rätt svårt. Bara det att det krävs en bromsbänk torde vara avskräckande för en "jag-vill-pilla-lite-själv". Brända kolvar kostar också att byta.
 
Till min hoj har jag sett på några olika fora med mitt märke/modell att det finns färdiga mappningar för alla smaker att tanka ner med info hur göra, vad varje gör och även en hel del omdömen. Borde väl finnas till din hoj med då det är ju ändå 2021 ?
 
Färdiga ECU-mappningar är snarlikt färdiga förgasarkit typ Dynocrap men är nästan värdelöst om man inte samtidigt bänkar och verifierar resultatet.
 
Färdiga ECU-mappningar är snarlikt färdiga förgasarkit typ Dynocrap men är nästan värdelöst om man inte samtidigt bänkar och verifierar resultatet.
Okey, många vittnar annorlunda i fora där jag är med i och då är det runt hela världen dom vittnesmålen. Verkar i mångt och mycket helnöjda med resultaten och även dom som kör på bana tydligen vad jag läst mig till där. Men kanske bara är för min hoj det är så positivt och finns massa sånt till. Tänkte faktiskt själv testa det på min. GSX1000-1250erna har ju annat "spök" som blir en klar förbättring av detta som kända ojämna gången. Har varit snål så köpte Hayabusahandtaget som avhjälper mycket av det men krävs tydligen lite till egentligen med ECUn för att det ska bli 100.
 
Menar bara, utan bromsbänk tror man. Själv är jag septiskt skeptisk till troende. Man hamnar förmodligen i närheten av "the ballpark", så som man nöjer sig med "det borde funka", so be it. :näsblod
3burntpistons.jpg
 
Menar bara, utan bromsbänk tror man. Själv är jag septiskt skeptisk till troende. Man hamnar förmodligen i närheten av "the ballpark", så som man nöjer sig med "det borde funka", so be it. :näsblod
View attachment 459899
Var egentligen bara ett tips till TS då han ville leka själv att det borde finnas god kunskap om just hans hoj "där ute" som det finns till min. Att du har sabbat dina kolvar är ju bara att beklaga att det är din erfarenhet av att mappa själv. Man lär sig alltid något nytt även om det tyvärr kan bli kostsamt ibland...
 
Var egentligen bara ett tips till TS då han ville leka själv att det borde finnas god kunskap om just hans hoj "där ute" som det finns till min. Att du har sabbat dina kolvar är ju bara att beklaga att det är din erfarenhet av att mappa själv. Man lär sig alltid något nytt även om det tyvärr kan bli kostsamt ibland...
Men om man som TS har syftet att LÄRA sig mer om hur ECUn funkar lär man vilja få feedback på ändringarna man gjort som är mer än ”det känns bättre”. Man lär också vilja veta VARFÖR det känns bättre, eller så hade åtminstone jag tänkt.

TS: vad är det du i slutändan vill uppnå? En hoj som ”går bättre” eller veta mer om hur en ECU funkar? Om det är det sistnämnda är det kanske en MicroSquirt eller annan after market ECU du ska kika på?
 
Jag hade en GSX-R750 -98, och när den hade dött en ond bråd död och spritts ut längs med en krokig väg på Södertörn köpte jag en exakt likadan hoj, fast en -99, men det är ju samma moppe, och flyttade över KN-filter, PC och helsystem, det skulle ju funka av sig själv tänkte jag. Men hojen var knappt körbar, effektkurvan såg ut som norska kusten i profil ungefär. Efter en bänkning så gick den som en skrevraket ska göra igen.

Så personligen är jag vansinnigt skeptisk till att ladda ner generella mappar. Visst, om man ändrar tillräckligt lite så att det inte händer något är det väl ingen fara, men då känns det också ganska meningslöst.
 
Jag hade en GSX-R750 -98, och när den hade dött en ond bråd död och spritts ut längs med en krokig väg på Södertörn köpte jag en exakt likadan hoj, fast en -99, men det är ju samma moppe, och flyttade över KN-filter, PC och helsystem, det skulle ju funka av sig själv tänkte jag. Men hojen var knappt körbar, effektkurvan såg ut som norska kusten i profil ungefär. Efter en bänkning så gick den som en skrevraket ska göra igen.

Så personligen är jag vansinnigt skeptisk till att ladda ner generella mappar. Visst, om man ändrar tillräckligt lite så att det inte händer något är det väl ingen fara, men då känns det också ganska meningslöst.
Kan tänka mig det. Dom appar till min finns det dom som förutsätter byte system etc. också och vad för typ. Ganska avancerat fatta allt som menas och vet inte hur "hemsnickrade" vissa är heller. Men för mig som bara tänkte byta ut systemet och ta bort KATen ser det ut att finnas vettiga och såna för just min hojmodell då. Men det får väl framtiden utvisa. Ska köpa ett system härifrån som jag hört är bra och i mitt tycke ser balla ut och inte så vanliga ?

 
OM, man skaffar en Power Commander och laddar ned mappar från nätet så SKALL man efter att ha kört en runda snabbdöda motorn utan tomgångskörning och plocka ur stiften och kolla.
Jag har sett kritvita stift efter en sådan manöver. Svarta sotiga skadar inte mer än plånbok och prestanda men mager blandning dödar effektivt.
 
Jag hade en street triple förra sommaren som jag flashade om för olika avgassystem med tune ecu appen för android. Där fanns bla triumphs egna mappar för original- och arrowsrör att ladda ner. +massa andra mappar. Supersmidigt, det enda som behövdes var en obd2 kabel att plugga in i hojen.
Vet inte om den funkar för yamma dock.
 
OM, man skaffar en Power Commander och laddar ned mappar från nätet så SKALL man efter att ha kört en runda snabbdöda motorn utan tomgångskörning och plocka ur stiften och kolla.
Jag har sett kritvita stift efter en sådan manöver. Svarta sotiga skadar inte mer än plånbok och prestanda men mager blandning dödar effektivt.
Power Commander... Jag hade inte tänkt sätta dit en sån men TS kanske ?
 
Power Commander... Jag hade inte tänkt sätta dit en sån men TS kanske ?
OK, tar det från en annan vinkel då, om man laddar ned en mapp från nätet och på något sätt får in i sin ECU så skall man göra som om man hade en P C, se tidigare inlägg.
Mager bränsleblandning dödar även i avsaknad av P C.
Det är inte ett stort jobba att göra en sådan koll men man kommer att vara ledsen om motorn far illa och man kunde förhindrat det med en kvarts mekande.
 
OK, tar det från en annan vinkel då, om man laddar ned en mapp från nätet och på något sätt får in i sin ECU så skall man göra som om man hade en P C, se tidigare inlägg.
Mager bränsleblandning dödar även i avsaknad av P C.
Det är inte ett stort jobba att göra en sådan koll men man kommer att vara ledsen om motorn far illa och man kunde förhindrat det med en kvarts mekande.
Tack, det rådet ska jag lägga på minnet ?
 
Det du behöver är hårdvara och mjukvara för att flasha. MT09 har en ECU som kan flashas med flera olika hårdvaror. Priset för dessa varierar men i storleksordningen 1500-4000kr.
Sedan behöver du mjukvaran Tunerpro som är gratis. Sedan behöver du en XDF fil för att översätta binärdata till något tolkningsbart, kostar typ 100€.

Eller så köper du ett färdigt mappningskit för din hoj tex från tuneboy

Sedan har du alla mapparna åtkomliga att pula i. Då kommer vi till det svåra att åstadkomma något som är bättre än originalmappen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top