Flasha BIOS utan floppy? Hur göra?

Kör en del DV-redigering...
HUr funkar det då? Nu kör jag 2gb dual channel och har plats för två stickor till.. Blir det någon märkbar förbättring? Är det värt 400 spänn?
Jag tycker nog att det är värt 400 oavsett om det ger någon märkbar vinst eller inte ;)
Och det kommer fortfarande gå att köra i dualchannel om minnena i vardera kanal är likadana.
64bitars OS kan använda runt 128gb minne har jag för mig, men minns inte säkert. Mer än 8gb är det garanterat iallafall.

Jag tycker nog att det är värt 400 oavsett om det ger någon märkbar vinst eller inte ;)
Och det kommer fortfarande gå att köra i dualchannel om minnena i vardera kanal är likadana.
64bitars OS kan använda runt 128gb minne har jag för mig, men minns inte säkert. Mer än 8gb är det garanterat iallafall.

Då blandade jag ihop. Då var det mitt moderkort som hade stöd för 8Gb:näsblod

...flasha BIOS verkar varit mer än bra... min dator har inte bootat om sedan dess och allt som tidigare dödat den funkar.

Nu har jag beställt 2gb minne till och kylpasta...
Ska bli intressant att se hur många graders skillnad det blir med detta geggamojja:
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343985

...den billigaste kylpasta som de hade inne för tillfället.. Ska bli kul å se eftersom det inte har någon "inkörningstid" som silverbaserad kylpasta..

Rövhatt! :mad:

Pallrade mig in till stan för att hämta mitt lilla paket från komplett...

2gb minne till och en tub kylpasta.
Jag var ju övertygad om att jag inte hade någon kylpasta på när jag monterade ihop den så jag var övertygad om att det skulle sänka temperaturen med minst tio grader nu när jag skulle applicera lite av denna gudabenådade geggamojja....

Efter lite möda och stort besvär plockar jag loss fläkten bara för att se att det redan ligger kylpasta därimellan... :huvet
Fan!
..och inget rengöringsmedel värt namnet hade jag... så jag använde tops för att rengöra så gott det gick.. Med tops blev det ju så gott som rent men man anar att det är en tunn "film" av den gamla pastan kvar men utan rengöringsmedel så fick det bli som det blev och jag applicerade min nya supermegafina pasta bara för att nu upptäcka att temperaturen sjönk ynka två grader...

Nu ligger temperaturen på båda kärnorna på 45 grader(lååg belastning)... Är det alldeless för varmt?

Hur många grader sjunker temperaturen om jag upprepar proceduren men rengör på riktigt med aceton eller något innan jag geggar på ny pasta?

Hur mycket på en skala bör jag investera i en ny fläkt?
Skalan är 1-10 där 1 = "-Pengarna i sjön dumdjävel!" och 10 = "- Ditt hus brinner upp utan en ny fläkt!"

Last edited:
Vad tempen är på låg belastning spelar ingen roll så länge tempen är under 60 grader (beroende på vad din cpu har för härdsmältstemp dvs "tcase max" som finns att hitta på respektive tillverkares hemsida) i det långa loppet vid full belastning.

Vad tempen är på låg belastning spelar ingen roll så länge tempen är under 60 grader (beroende på vad din cpu har för härdsmältstemp dvs "tcase max" som finns att hitta på respektive tillverkares hemsida) i det långa loppet vid full belastning.

Ska göra ett tuffare test i morgon då för att se vad temperaturen blir när processorn får jobba för fullt en stund.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna