Flasha BIOS utan floppy? Hur göra?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag köpte i våras en dator som tyvär ständigt strular.. De "viktigaste" beståndsdelarna är:

* Intel Core 2 Duo E6300
* Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB (2*1024MB)
* Asus P5N-E SLI
...kör två SATA-diskar

Saken är att den ofta bootar om när jag försöker göra något "tyngre"..
Så länge jag surfar och lyssnar på musik eller jobbar med typ office så går allt galant.
Att packa upp RARade/Zippade filer är inga problem oavsett storlek...

Däremot bootar den om väldigt ofta när jag:
- kikar på klipp på youtube
- jobbar i photoshop
- kollar på AVI-filer
- Försöker "dekoda" om "bildspel" till filmer skapade i PhotoStory
- Koda om min AVI-filer (redigerade DV-filmer) så de går att bränna ut på DVD..

Jag körde Hot CPU Tester en hel natt utan att få ett enda fel.
Natten efter körde jag MemTest86+ utan ett enda fel...

....så nu är mitt sista hopp att flasha bios och se omd et hjälper men jag får det fan inte att funka?! Hur flashar jag bios utan Floppy-drive?

Försökte köra "aflash.exe" med bootbar cd men fick ett felmeddelande som sa "cannot find BIOS hook" när jag försökte starta programmet...

Fick sedan syn på varianten att köara något som heter EZ Flash men då måste den nya bios-filen ligga på en floppydisk...

Fan vad sur jag är att min dator duger till allt utom det jag plockade ihop den för att klara....

Uppdatera grafikkortsdrivrutinerna och kolla så inte grafikkortsfläkten står still. Kolla om grafikortet blir jävligt varmt isånnfall sätt in en chassifläkt. Dina problem verkar vara grafikrelaterade så börja där.

Nu vågar jag inte lova men jag har för mig att många Asus-kort har någon grej som gör att man kan ladda nytt bios från windows. Läs manualen om du har tid.

Uppdatera grafikkortsdrivrutinerna och kolla så inte grafikkortsfläkten står still. Kolla om grafikortet blir jävligt varmt isånnfall sätt in en chassifläkt. Dina problem verkar vara grafikrelaterade så börja där.

Jag tror inte det är grafikkortet som gör beräkningarna när man dekodar en avi-film till ett format som passar dvd... Detsamma gäller PhotoStory...

De enda gångerna som grafikkortet lär jobba är väl isåfall när man kollar på YouTube och AVI-filmer (om ens då)...

Om inte annat så har jag kollat grafikkortsfläkten och den funkar. Har även kört SpeedFan och inte sett några tokhöga temperaturer...

när jag hade ett asus mb för flera år sedan så fanns redan då ett program som fanns på asus hemsida som gjorde att man flashade BIOS från win.. search and u shall find :tummenupp

Hittade nyss en förinstallerad flash-funktion som hette EZ-Flash 2 som man kom åt via setup:en.. Var bara å lägga .bin-filen på min USB-disk och köra in därifrån. :tummenupp

Nu ska vi se om det blev någon skillnad...

Hittade nyss en förinstallerad flash-funktion som hette EZ-Flash 2 som man kom åt via setup:en.. Var bara å lägga .bin-filen på min USB-disk och köra in därifrån. :tummenupp

Nu ska vi se om det blev någon skillnad...

Jag brukar alltid ha ett dos bootbart USB-minne tillgängligt för flashning/firmware jobb. Smidigt att ha med sig om det skulle behövas och enkelt att koppla in.

Nu är det spännande...
Efter BIOS-uppgraderingen kunde jag köra PhotoStory-dekodningen och just nu håller jag på att skapa en DVD-ISO-fil av ett DV-redigeringsprojekt.. Det har aldrig gått så funkar det nu var bios lösningen...

Datorn går lite varm verkar det som... CPU användningen ligger på 85-93% på båda kärnorna.. Temperaturen är 58-62 grader... Är det FÖR varmt?

Jag brukar alltid ha ett dos bootbart USB-minne tillgängligt för flashning/firmware jobb. Smidigt att ha med sig om det skulle behövas och enkelt att koppla in.

Jag visste faktiskt inte att man kunde boota från USB. Jag levde i villfarelsen att USB-enheterna inte var anävndbara innan WIN var startat... Så obildad är jag. :)

...men men.. man lär så länge man lever.

Bifogat

• speedfan.gif
    speedfan.gif
    27.2 KB · Visningar: 138
Last edited:
Datorn går lite varm verkar det som... CPU användningen ligger på 85-93% på båda kärnorna.. Temperaturen är 58-62 grader... Är det FÖR varmt?

Ja, tycker du ska göra något åt det. Det är ju inte kritiskt men nu är det ju i regel lite kallare runt vinter också. Jag har alltid som mål att datorn ska klara 24h under hård belastning ett sommardygn.

Har du bra cirkulation i lådan?

Jag ligger runt 30-40(lugn/belastat) med endast långsamma lådfläktar.

temp.GIF

Har du bra cirkulation i lådan?

Jag ligger runt 30-40(lugn/belastat) med endast långsamma lådfläktar.

View attachment 219283

Lådan är hyffsat cirkulerad men ett problem är att jag ställt in burken i ett skåp(typ garderob) som är för dåligt ventilerad.. nu har jag iofs dörren öppen på vid gavel men det räcker inte riktigt verkar det som...

Hur mycket förlorar jag på att inte ha använt kylpasta?

SpeedFan brukar ange temperaturerna lite lågt dessutom, så får du så höga temps med det programmet är det kanske läge att se över.

Hämta Everest Ultimate (30 dagars trial) så kan du se lite mer pålitliga temps. Kör Prime95 för att dra upp cpu-belastningen till 100% och låt den stå ett tag.

Ligger du fortfarande under 70 grader under belastning när du kollar med Everest så är det ok.

Lådan är hyffsat cirkulerad men ett problem är att jag ställt in burken i ett skåp(typ garderob) som är för dåligt ventilerad.. nu har jag iofs dörren öppen på vid gavel men det räcker inte riktigt verkar det som...

Du måste ha kylpasta :hihi

Lovar att det gör skillnad. Ta lagom mycket så blir det bra.

Jag skulle rekommendera bestämt att du applicerar kylpasta på prollen! Jag brukar köra med Artic silver som funkar riktigt bra men andra märken duger.

Sen när det gäller att datorn bootar lite nu och då kan det bero på nätaggregatet. Jag hade en dålig sådan en gång och den hade det symptomet, när man t.ex bara knackade lite lätt på chassiet så startade den också om.

Vet inte om detta skulle vara problemet i ditt fall men kan vara värt att prova om du inte hittar nån annan lösning.

Under 70 ska det absolut vara, under 60 är att rekommendera. Om du ligger runt 60 just nu under vintern kan du räkna med 65 - 70 under sommaren. Men om du får 60 grader helt oklockat med din e6300 behöve rdu göra något åt cpu-kylaren. Ta bort kylaren och applicera ny kylpasta, t.ex. Artic Silver ceramic. En Zalman 7700 funkar också bättre än originalet och är billig.

Jag skulle rekommendera bestämt att du applicerar kylpasta på prollen! Jag brukar köra med Artic silver som funkar riktigt bra men andra märken duger.

Sen när det gäller att datorn bootar lite nu och då kan det bero på nätaggregatet. Jag hade en dålig sådan en gång och den hade det symptomet, när man t.ex bara knackade lite lätt på chassiet så startade den också om.

Vet inte om detta skulle vara problemet i ditt fall men kan vara värt att prova om du inte hittar nån annan lösning.

Kylpasta skall införskaffas. Skall dessutom se till att ta upp mer hål i skåpet så det ventilerar bättre och eventuellt installera ytterligare en fläkt... Inte för att jag tror kylningen orsakat instabiliteten utan för att jag har dålig kylning. Såg. f.ö. att det var 28grader i skåpet där datorn står.. :näsblod :3freak

Efter uppgraderingen av BIOS så verkar allt funka. Gjorde två tester, som båda tidigare orsakat en ovillkorlig omstart men som nu funkade utan problem...

Överhettning eller nätagg är inget jag tror orsakat krasherna eftersom många processorkrävande aktiviteter som RAR & Zippande funkat utan problem. Dessutom har krasherna kommit ögonblickligen vid vissa åtgärder.. typ första sekunderna på en film eller första sekunden då mina DV-filmer re-encode:ats..

Hittade en riktig skräcktråd på SWE-klockers och uppenbbarligen har VÄLDIGT många haft problem med mitt moderkort och de äldre versionerna av BIOS. Dessutom verkar problemen vara ännu större för dem som har snabbare minnen... Jag kommer säga till så snart jag råkar ut för en omstart. Som jämförelse har jag tidigare fått minst en om dagen om jag jobbat aktivt med Photoshop, Photostory eller re-encodat filmer eller besökt YouTube...

Ta bort kylaren och applicera ny kylpasta, t.ex. Artic Silver ceramic. En Zalman 7700 funkar också bättre än originalet och är billig.

Will do!

Last edited:
Du behöver inte så mycket fläktar.

Räcker med en framme och en där bak.

Hur mycket minne klarar win xp 32?

Jag tänkte beställa kylpasta från komplett och funderade då på att dubbla upp minnet så jag får 4gb... kommer det göra någon skillnad eller är det pengar i sjön?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=313834

3Gb klarar det. 64 bitars klarar desto mer, tror det är 8Gb

Alla snackar om att Speedfan visar fel. Idag har jag med hjälp av bios kommit fram till att speedfan visar helt rätt!

Att har datorn i en garderob är nog inte det utlimata! Vad du kunde göra är ju att montera någon form av ventilation i den övre delen så värmen försvinner ur garderoben.

Såhär varm är min med bara 27,5% overklockad Processor:D (Standardkylning) men har sett över kylningen i burken.

Bifogat

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    132.8 KB · Visningar: 107
3Gb klarar det. 64 bitars klarar desto mer, tror det är 8Gb

Att har datorn i en garderob är nog inte det utlimata! Vad du kunde göra är ju att montera någon form av ventilation i den övre delen så värmen försvinner ur garderoben.

Jag ska borra "stora" runda hål i nederdelen på dörren och sedan ett gäng hål i taket så cirkulationen förbättras!

Du kommer förmodligen få ca 3gb tillgängligt.
Om det ger någon märkbar prestandavinst beror ju på vad man använder datorn till.

Kör en del DV-redigering...

HUr funkar det då? Nu kör jag 2gb dual channel och har plats för två stickor till.. Blir det någon märkbar förbättring? Är det värt 400 spänn?

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna