Flake + pulverlack

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Hallå jag har just snackat med killen på lackeringen & han är villig att testa lacka flake.
Så nu har jag beställt lite micro flake i rött som tål värme däremot så har han alldrig lackat med flake så om nån har några tipps på detta så skulle det vara kanon.
Dels om det är nåt speciellt man ska ha koll på när man kör pulverlack eller ej.
Sen så skulle jag vilja få till en mörkröd färg eller kanske mörkblå med rött glitter eller är det så att detta kommer att upplevas som lila för det vill jag inte. Annars så är ju svart bas ett säkert kort men det känns lite tråkigt dock så har jag ingen erfarenhet av flake så tipps mottaget gägna.

har målat mycket flake på många olika sorters fordon.

finns vel lite småsaker att tänka på men jobbar han som lackerare så är det rätt givna saker.

ett tipps kan va att ha muttrar i koppen så man kan skaka om flaken så den gärna vill sjunka ner på botten i sprutan om den får stå en stund

sen lär man ju ha en spruta som är tillräckligt grov för att släppa igenom flaken utan att den sätter igen sig. speciellt om du inte skal ha heltäckande flake då de lätt blir ojämnt om de börjar kaxa ihop sig i munstycket.

och blanda inte i för mycke flake i klarlacken. de ger mer effekt än man tror.

sen om du går upp på grövre flake så lär du börja sprut torrt. å då kommer han ångra sig rejält så flaken lägger sig precis överalt. men de är ingen fara om han ska blanda i klarlack .

sen kommer han troligtvis bli tvungen att melanslipa minst en gång för att bygga upp tjockleken så inte flaken sticker upp genom klarlacksytan. å då gäller d att han absolut inte slipar igenom och börjar slipa på flaken för då slipar man bort färgen och helt plötsligt har man silverfärgade flakes.

Tack så inget speciellt vid pulverlakering alltså. Då ska det nog gå finfint :)
Har du koll på hur det skulle bli om man kör röd på mörkblåbotten??

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT