flaggrespekt

GSXR1100R skrev:
2058893 Jo det är tyvärr så, har att göra med att många rookies inte har lärt sig att kolla på posteringarna, man är helt fokuserad på att köra och glömmer bort att kolla posteringarna, tids nog så lär sig dock dom flesta detta.

Det är mycket att tänka på när man är ute på banan.

Jag vet iaf att vi i R1000 fick beröm efter flera tävlingar förra året (tror det var Linköping och SM/SO i Karlskoga om jag inte minns fel).

Då sa funktionären vi pratade med nånting istil med: "Fan, det är ordning på er Rookies. Ni har fått inpräntat redan från licenkursen hur noga det är med gulflfaggssituationer, och kommer fortfarande ihåg det. Kolla i dom snabbare klasserna, där är det bedrövligt... Så är det alltid.."

Fick samma typ av vibbar från personalen som tog hand om mig effter krashen på Karlskoga i SO finalen...

Kanske bara var just dom funktionärerna som upplevde det så iofs, det vet jag inget om. Men jag tog åt mig av berömmet iaf... :hihi

Jag har inte kört så många tävlingar ännu, men har inte haft problem att se flaggorna. Så det tror jag inte har något att göra med om man är A eller B förare.

Bikerbitch skrev:
2059054 Jag har inte kört så många tävlingar ännu, men har inte haft problem att se flaggorna. Så det tror jag inte har något att göra med om man är A eller B förare.
Kör man riktigt sakta så hinner man se allt.

:pannkyss

Swedie skrev:
2058392 Flaggorna kanske ska göras större, vifta tydligare... ?

enda gången jag "inte respekterat" flaggan är när jag helt enkelt missat den för att jag inte såg den.

Nja, den ursäkten håller egentligen inte, det är ju din skyldighet som förare att se flaggorna. Jag körde tydligen om på gulflagg i Karlskoga i somras så jag är lika bra kålsupare som alla andra. Men som någon sa tidigare, på något sätt måste man ändra attityden, vi som förare vet var posteringarna är och borde slänga ett öga på dem varje gång vi passerar. Det är inte funktionärernas uppgift att ställa sig i vårt synfält, det är vi som skall se till att ha funkisarna i vårt synfält.

Men det är svårt när man är fokuserad på att jaga någon strax framför.

Teddy skrev:
2059011 Ansvaret ligger på de snabba förarna anser jag. Ledarskap är A och O i många fall och så även i den här frågan. Ledaren håller i taktpinnen och är den som sätter ribban. Att vara ledare, chef eller förebild innebär ett stort ansvar. Allas ögon faller på ledaren och alla andra apar efter ledaren.

Jag kommer ihåg ett sammandrag på TV från Veidec på Gelleråsen, den där tävlingen när Cralle körde om under gulflagg p g a en olycka i Trösen där det stod fullt med funkisar och vårdpersonal. Kommentatorn sade att det såg ut som om förarna ignorerade gulflaggen och körde för fullt. Kommentatorns bisittare rättade honom och sade att "nej då, förarna tippar av lite på gasen och har läget under kontroll".

Och det är här problemet ligger, att när den snabbe tippar av lite på gasen går det fortfarande för fullt för den långsamme bak i fältet.

Här är det stora problemet!
Det står till och med i reglerna(eller är det ändrat??) att du skall kunna stanna. Som förare är det svårt att sätta gränsen när man rejsar, men om det är bärgning mitt i banan eller ambulans parkerad, då skall det ()/%(/¤/&% släppas REJÄLT på gasen.
Lite självbevarelsedrift som förare får man ju också ha...inte bara tänka på att vinna.

Macke skrev:
2059041 Jag vet iaf att vi i R1000 fick beröm efter flera tävlingar förra året (tror det var Linköping och SM/SO i Karlskoga om jag inte minns fel).

Då sa funktionären vi pratade med nånting istil med: "Fan, det är ordning på er Rookies. Ni har fått inpräntat redan från licenkursen hur noga det är med gulflfaggssituationer, och kommer fortfarande ihåg det. Kolla i dom snabbare klasserna, där är det bedrövligt... Så är det alltid.."

Fick samma typ av vibbar från personalen som tog hand om mig effter krashen på Karlskoga i SO finalen...

Kanske bara var just dom funktionärerna som upplevde det så iofs, det vet jag inget om. Men jag tog åt mig av berömmet iaf... :hihi

Ni skötte er JÄVLIGT bra också den tävlingen....
Många av oss som stod post då som var överrens om det...
Sug åt dig du :D

tyvärr är det som föregående talare sa....det är mycket att hålla ordning på att detta med rejset kommer i första hand.
Och det är för det mesta rookies som inte klarar att hålla ordning på hur/var det flaggas.
Därmed är det inte sagt att A-förarna sköter sig jämt....men en A-förare med sin rutin och erfarenhet brukar ignorera med flit...inte av okunnighet eller orutin som rookiesarna.....(OBS!!!inte ALLA A-förarna )

Sen till frågan:
Är det OK att köra om en varvning under gulflagg för att inte förlora ledningen
?

Jörgen #31 skrev:
2059206 Det där borde resultera i licensindragning..

/Jörgen
På just den tävlingen (om det nu var den) var det iofs många som klagade just på att flaggposteringen på långrakan var väldigt skymd. De hade lyckats placera den bakom något. Och under sådana omständigheter skall man kanske inte döma för strängt. Man kommer inte åt det egentliga problemet (förare som tar tillfället i akt utan hänsyn till andra förare/funktionärer) genom att straffa folk som missar en olyckligt placerad flagga pga orutin.

Swedie skrev:
2059505 jag tycker det borde vara ok på något sätt...

Andreas Mårtensson tappade ett SM tecken på en sådan grej förra året på Knutstorp!!!!!!!!!
Det är verkligen inget tilltag som kan rekommenderas om karriären skall vara på uppgång.

6008pro skrev:
2059564 Andreas Mårtensson tappade ett SM tecken på en sådan grej förra året på Knutstorp!!!!!!!!!
Det är verkligen inget tilltag som kan rekommenderas om karriären skall vara på uppgång.
Andreas var inte i närheten av att vinna SM. Hade han vunnit det racet hade han blivit fyra.

RedBaron skrev:
2059949 Andreas var inte i närheten av att vinna SM. Hade han vunnit det racet hade han blivit fyra.

Så var det kanske. Resultatet av den gjorda varvningen när det var gulflagg blev i alla fall en diskning.

hur ska det egentligen gå till? så en varvad förare ska helt enkelt som en safety car samla ihop gänget?

Swedie skrev:
2060019 hur ska det egentligen gå till? så en varvad förare ska helt enkelt som en safety car samla ihop gänget?
Ja, om han inte är på väg mot depån och visar det med en uppsträckt hand.

Gulflagg, svängande

Visas på minst två posteringar. Hinder på eller
vid sidan av banan, var beredd stanna. Omkör
ning förbjuden till dess grön flagga passerats eller
nästkommande postering även om den är
obemannad. Omkörning av mycket långsammare
förare tillåten, om denna har brutit tävling eller
träningspass och är på väg till bandepå. Förare
skall indikera detta med tydligt uppsträckt arm.

Swedie skrev:
2060088 Hur är det i VM och EM?
Troligen något liknande. Att få varva en förare under gulflagg har jag aldrig sett i någon form av motorsport. Varför skulle det vara säkrare än att köra om en icke varvad förare ?

EDIT:

FIM skrev:
• Yellow Flag

Shown waved at the flag marshal post, this flag indicates that there is
a danger ahead. The riders must slow down and be prepared to stop.
Overtaking is forbidden up until the point where the green flag is
shown.
Any Infringement of this rule during a practice session will result in the
cancellation of the time of the lap during which the infraction occurred.
In case of infringement of this rule during the race, the rider must go
back the number of positions decided by the Race Direction. The
penalty will be first communicated to the team and then a board will be
displayed for the rider on the finish line during a maximum of 3 laps. If
the rider did not go back after the board has been presented 3 times,
he will be penalized by a ride through.

Last edited:
RedBaron skrev:
2060142 Troligen något liknande. Att få varva en förare under gulflagg har jag aldrig sett i någon form av motorsport. Varför skulle det vara säkrare än att köra om en icke varvad förare ?

EDIT:

Det svenska reglementet är en direkt översättning av FIM´s och UEM´s regler i det här fallet.

Catman skrev:
2059419

Sen till frågan:
Är det OK att köra om en varvning under gulflagg för att inte förlora ledningen
?

Jo det ska vara ok. Om det sker under "kontrollerade former" enligt tävlingsledaren på KGA i sommras. Enligt honom var det en bedömningssak tydligen. Frågan kom just upp innan race då det var sån enorm skillnad mellan dom 10 snabbaste och dom långsammaste (inga namn nämnda :hihi ) : Detta märktes redan under kvalet och man förstod att det skulle ställa till trubbel för tätklungan vid varvning.

Swedie skrev:
2060088 Hur är det i VM och EM?

På ett förarmöte på ett EM så förklarade man att det är okej att köra om en mycket långsammare förare under gulflagg.

Mycket långsammare menades som en förare som har problem med sin hoj och som ska/kommer bryta racet eller precis kommit in på banan ifrån en avåkning tex. En förare som varvas räknas dock inte som en långsam förare. Man har kvalgränser och klarar man den gränsen är man inte "långsam".

Råkar man trots det köra om en annan förare under gulfagg så skulle man släppa tillbaka den placeringen man tjänat och dessutom göra det så pass tydligt så att funktionärerna ser det. Räcka upp en hand/vifta att föraren får återta sin possition igen.

RedBaron skrev:
2059949 Andreas var inte i närheten av att vinna SM. Hade han vunnit det racet hade han blivit fyra.

jo han tappade faktiskt SM-teknet på en gulflaggsomkörning.
det var t.o.m uppe svemo som biföll tävlingsledarens beslut.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT