Flac och/eller "vanliga" mp3

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Hoj
Honda cbr 929 -01
Provlyssnade precis på ett InFlames album.
jämförde med en 192bitrate låt och FLAC-låtarna men jag hörde f-n ingen skillnad. Jag testade visserligen med mina lurar, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=156013.

är det bara jag som inte hör skillnaden? kan ju vara en kass release på FLAC också :va

hur är annars kvaliteten från typ CDON eller Ginza när man köper online?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag hör heller ingen skillnad.

En bra rippad Mp3a eller en bra Flac = nada skillnad i mina öron.
Iof kanske det är viss volymskillnad? :va

Har skaplig stereo så tycker inte det borde vara grejjen.

okej tänkte väl :yoparty
annars känner jag mig smått snuvad på upplevelsen :gnissla

Hör du skillnad på en CD-skiva och en bra rippad MP3a?
Annars kommer du inte få en upplevelse.:D

Last edited:

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Hoj
Honda cbr 929 -01
Jag hör heller ingen skillnad.

En bra rippad Mp3a eller en bra Flac = nada skillnad i mina öron.
Iof kanske det är viss volymskillnad? :va

Har skaplig stereo så tycker inte det borde vara grejjen.

nej jag blev fan lite paff på att det inte var någon större skillnad på ljudet i lurarna alls. men som sagt...får testa på stora stereon imorgon när grannarna inte är hemma. :banana

Hör du skillnad på en CD-skiva och en bra rippad MP3a?
Annars kommer du inte få en upplevelse.:D

ja vissa kan man helt klart höra skillnad på. även i kvalitet på 192+.
ljudet har en större "rymd" och känns luftigare. klara ljud låter bli att spricka, som tex diskant ljud från av symbalerna i en ordentligt bra rock låt.
vet inte hur man ska förklara men ljudet känns mer på något sätt =)

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
ja vissa kan man helt klart höra skillnad på. även i kvalitet på 192+.
ljudet har en större "rymd" och känns luftigare. klara ljud låter bli att spricka, som tex diskant ljud från av symbalerna i en ordentligt bra rock låt.
vet inte hur man ska förklara men ljudet känns mer på något sätt =)

Jag har bra hörsel men är tondöv så det kan förklara saken :D

Men kör du cdskivan i datorn då med?

Ljudkort brukar kunna göra en hel del minus/pluss.

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Hoj
Honda cbr 929 -01
Jag har bra hörsel men är tondöv så det kan förklara saken :D

Men kör du cdskivan i datorn då med?

Ljudkort brukar kunna göra en hel del minus/pluss.

jo helt klart. ljudkortet är nog inte något att hurra över :näsblod
men ska testa att spela upp det på stora stereon idag, frågan är bara hur.
vet att Ipoden inte spelar skiten, har inte en aning om dvdn eller x360 har stöd för flac. så hur spelar man det utan att behöva dra en lång sladd tvärs igenom lägenheten?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
jo helt klart. ljudkortet är nog inte något att hurra över :näsblod
men ska testa att spela upp det på stora stereon idag, frågan är bara hur.
vet att Ipoden inte spelar skiten, har inte en aning om dvdn eller x360 har stöd för flac. så hur spelar man det utan att behöva dra en lång sladd tvärs igenom lägenheten?

Samt att du ska se till att det är förstärkaren och inte winamp/ljudkortet som processerar ljudet. Koppla ljudet digitalt så ska du se på en rätt stor skillnad på FLAC/MP3, förutsatt att du inte har en 10år gammal allt-i-ett stereo.

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Hoj
Honda cbr 929 -01
Samt att du ska se till att det är förstärkaren och inte winamp/ljudkortet som processerar ljudet. Koppla ljudet digitalt så ska du se på en rätt stor skillnad på FLAC/MP3, förutsatt att du inte har en 10år gammal allt-i-ett stereo.

nejdå, kör fiber emellan ljudkällan och stereon. det borde funka bra =)

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Jag har ett par b&w 603 som jag driver med en Marantzförstärkare. Har även en fin extern d/a omvandlare. Jag kan höra små skillnader i 192kbit jämfört med flac, men då endast i lugna instrumentala låtar. Dunka dunka musik eller snabb hårdrock har jag svårt att höra skillnad. Jag har ännu svårare att höra skillnad på VBR mp3 med hög bitrate jämfört med FLAC.

Är säkert individuellt om man hör skillnaden, vad vet jag...

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Är säkert individuellt om man hör skillnaden, vad vet jag...

Om skillnad märks eller inte beror kortfattat på 3 saker

* Utrustning för uppspelning
* Val av uppspelningsmaterial (både inspelningskvalitet och ljudbilden)
* Lyssnarens hörsel

Är man halvdöv och har tinnitus så kanske man kan plöja ner mycket pengar på sin anläggning och ändå inte märka skillnad på 64kbps mp3 och FLAC. Eller tvärtom, har man 'guldöron' men får det uppspelat på någon riktigt kass köksradio eller ursprungsmaterialet är kasst kanske man inte märker skillnaden.

Om man samplar CD skivor till datorn så får man samma kvalitet oavsett om man väljer okomprimerade wav filer eller FLAC. FLAC är en så kallad Lossless komprimering, vilket gör att man inte förlorar någon kvalitet. Det är också det som gör att FLAC filer ibland kan vara nästan lika stora som okomprimerade wav filer (olika stycken går att komprimera olika mycket).

Integrerat ljudkort och 300kr högtalare är inte det optimala om man ska höra skillnad. ;)

När det kommer till ljudkvalitet så är FLAC bättre än mp3 :fakta
Om sen skillnaden märks eller inte beror på omständigheterna.

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Om skillnad märks eller inte beror kortfattat på 3 saker

* Utrustning för uppspelning
* Val av uppspelningsmaterial (både inspelningskvalitet och ljudbilden)
* Lyssnarens hörsel

Är man halvdöv och har tinnitus så kanske man kan plöja ner mycket pengar på sin anläggning och ändå inte märka skillnad på 64kbps mp3 och FLAC. Eller tvärtom, har man 'guldöron' men får det uppspelat på någon riktigt kass köksradio eller ursprungsmaterialet är kasst kanske man inte märker skillnaden.

Om man samplar CD skivor till datorn så får man samma kvalitet oavsett om man väljer okomprimerade wav filer eller FLAC. FLAC är en så kallad Lossless komprimering, vilket gör att man inte förlorar någon kvalitet. Det är också det som gör att FLAC filer ibland kan vara nästan lika stora som okomprimerade wav filer (olika stycken går att komprimera olika mycket).

Integrerat ljudkort och 300kr högtalare är inte det optimala om man ska höra skillnad. ;)

När det kommer till ljudkvalitet så är FLAC bättre än mp3 :fakta
Om sen skillnaden märks eller inte beror på omständigheterna.

Jo självklart är FLAC bättre än MP3 hur man än vrider och vänder på det. Jag tycker dock inte det är så stor skillnad som många påstår, har gjort rätt många A/B jämförelser och det går att höra skillnad men det är fan inte stora skillnader. Har ingen tinitus och tror inte jag är döv :hihi

Tycker iaf. min anläggning låter bra och det blev en helvetes skillnad när jag skaffade en fin d/a omvandlare, jämfört med min inbyggda sunkiga ljudkort. CD-spelaren lät även mycket bättre efter man kopplade den via D/A:n den med.

Sen tycker inte jag att jag sitter på så dåliga grejjer, tror nypris var ungefär 14-15k kr.

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Jo självklart är FLAC bättre än MP3 hur man än vrider och vänder på det. Jag tycker dock inte det är så stor skillnad som många påstår, har gjort rätt många A/B jämförelser och det går att höra skillnad men det är fan inte stora skillnader.

Jo. Skillnaden rent tekniskt är större än den märkbara skillnaden.
En sak är också om man remixar så blir det sämre för varje gång om man kör lossy komprimering (komprimering med kvalitetsförslust).
Så i många fall kan 128 - 256kbps MP3 vara tillräckligt bra för att lyssna på (speciellt i bilen, sommarstugan, när du joggar etc) men inte för att remastra och sånt.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Visst är det skillnad ljudmässigt på en del spår, men många inspelningar idag är så dåliga från start så det spelar inte så stor roll, ljudkvaliten duger i allmänhet för att lyssna på musik.
Enligt mig så är det större skillnad mellan olika bolag och olika studiomän/ljudtekniker.
Ska man "lyssna på anläggningen" så låter allt digitalt ljud dåligt, det ska vara vinyl och det ska vara gammal vinyl med ljud som är analogt behandlat genom hela kedjan och inte som många nya skivor där man får cd-kvalite pressat på vinyl!

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
skit in -> skit ut
Är låten inspelad dåligt blir allt dåligt.
Du hör bara mer fel då om man har en bra anläggning.... Har man en "svensson" anläggning så upptäcker man inte alla "fel" så att säga...
Det är stor skillnad på musik bolag och studios som spelar in musik!

Oavsett vad det är för musik genre så är det skillnad, de kan vara i olika frekvenser och höras olika mycket bara.

Att lyssna på musik via datorn KAN vara bra OM man har ett ordentligt ljudkort men kan nog inte direkt jämföras med en extern DAC eller bra CD-spelare...

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
skit in -> skit ut
Är låten inspelad dåligt blir allt dåligt.
Du hör bara mer fel då om man har en bra anläggning.... Har man en "svensson" anläggning så upptäcker man inte alla "fel" så att säga...
Det är stor skillnad på musik bolag och studios som spelar in musik!

Oavsett vad det är för musik genre så är det skillnad, de kan vara i olika frekvenser och höras olika mycket bara.

Att lyssna på musik via datorn KAN vara bra OM man har ett ordentligt ljudkort men kan nog inte direkt jämföras med en extern DAC eller bra CD-spelare...

Sen jag fick min externa DAC (Beresford TC-7520) tycker jag precis som du säger att man hör hur många låtar som är kasst inspelade. Det som låter absolut sämst är modern pop och rnb liknande musik. Helt stört mycket bas och söndermixat även om man kör rak signal hela vägen.

Bäst låter Metallicas tidigare album :)

Priset på sidan beresford sidan är utan moms så det priset hamnade på ungefär 190£ inklusive frakt, men just nu är den slutsåld. Jag kan verkligen rekomendera den, låter kanon och kan kopplas via usb mot datorn så den fungerar som externt ljudkort. :tummenupp perfekt om man vill köra en laptop eller liknande som bra ljudkälla.

Last edited:

Zeeall

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen...
Sen jag fick min externa DAC (Beresford TC-7520) tycker jag precis som du säger att man hör hur många låtar som är kasst inspelade. Det som låter absolut sämst är modern pop och rnb liknande musik. Helt stört mycket bas och söndermixat även om man kör rak signal hela vägen.

Bäst låter Metallicas tidigare album :)

Är oftast inte inspelningen eller mixningen som är boven i dramat utan MASTRINGEN och då en grej som kallas för "loudness war"

http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

In the case of CDs, the war stems from artists' and producers' desires to create CDs that sound as loud as possible or louder than CDs from competing artists or recording labels.[1]

However, as the maximum amplitude of a CD is at a fixed level, once that level has been reached, the overall loudness can only be increased by reducing the dynamic range. This is done by amplifying the lower-level program material, while the loudest peak sounds are either destroyed or severely diminished. Certain extreme uses of dynamic range compression can introduce distortion or clipping to the waveform of the recording.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
testa bränn ut från mp3 och från flac. just inflames är ju bara massa slag och toner som går i varanra men nått där det är lite mer separerat så hör du garanterat skilnaden!

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...