Flödestest av tillbehörsfilter?

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
..........
Undrar om nån har sett ett oberoende testresultat av luftflödet på olika sk racefillter jämförda med originalluftfilter samt resultat av partikelfiltrering.

Last edited:
Superbike Roger skrev:
Undrar om nån har sett ett oberoende testresultat av luftflödet på olika sk racefillter jämförda med originalluftfilter samt resultat av partickelfiltrering.

Jag såg ett sånt test på GTi-klubbens forum för nått år sen, ett KN-filter som testades mot orginal. Det visade sig att orginalfiltret gav högst effekt, dvs sportfiltret gjorde att motorn tappade effekt! Men har man tex turbo så kan nog öppnare andning vara mer motiverat. Annars ska det ju vara ganska väl avvägt, så att hastigheten blir rätt osv.

Nej, har inte sett något test, trots idogt letande under många år.
Har heller aldrig set någon bänkning där nytt bomullsfilter - nytt original är den enda skillnaden mellan två körningar efter varandra under samma betingelser.

Måste nog att göra en så'n bänkning bara för att stilla nyfikenheten.

Har för mig att nån av de engelska tidningarna gämförde nytt original och div andra filter på en std GSXR600 03 men då rörde man inte sprutet alls.
Original gav mest med KN på andra plats -1hk och sämst var de av skumgummi.

Men det som hade varit intresannt hade varit en riktig flödesmätning.

Läste en test för några år sen när jag körde öppet K&N-filter på min dåvarande bil. Det visade sig att K&N släppte igenom mer luft men även en massa sand och skit.

Superbike Roger skrev:
då rörde man inte sprutet alls.

Blir ju inte riktig rättvist. Med annan mapp, trattar etc så ger filtret klart effekt.
BMC har på sin sida lite dynografer på bilar men det är ju inte riktig samma som MC.

Helt klart, en oberoende mätning av flöde och partikelgenomsläpp hade varit intressant.

Präxis...
Som Majtii säger.

Självfallet ger ett filter som flödar mer, mer effekt.

MEN! (som jag tjatar om HELA tiden...) en std hoj HAR för mager blandning redan med ett originalfilter.
Detta p.g.a miljö och utsläppskrav.
Och som jag sa tidigare, så har ÄVEN en std.hoj allt att vinna på en bänkning och justering även den.

Smackar man på ett hi-flow filter "any brand" utan att justera förgasare/sprut så KOMMER den hojen gå SÄMRE än innan.

Fån bad to worse, s.a.s
Man får vara glad om inte kolvar eller ventilsäten smälter.

Ett slipon eller helsystem uppe på det och cirkusen är fullkomlig.

Så mina varmaste rekommendationer till alla: Bänka. Justera in blandning/tändning. B happy.

@Swedie: En sticky kanske?

Edit: Och JA en flödestest måste fram. Jag har sett en på bilfilter... ska leta upp den åt er. men man kan ju göra ett test själv med en gammal dammsugare och en tryckfallsmätare/pitårör.

Last edited:
I några av A. Graham Bells trimböcker (fyrtakt, huvudsakligen bilar) finns det flödestest av några filter, och i minst en bok även bromsbänkstest med de olika filtren. Ska se om jag kan scanna lite i morgon.

Det verkar som det i princip aldrig är filtren som begränsar utan luftburken.
Om jag kommer ihåg rätt så redovisade Bell små skillnader i effekt, inte alltid åt samma håll som uppmätta flödesskillnader....

Skulle man tjäna en massa effekt på annat filter skulle det nog varit original redan.

Däremot förspråkar han att man ska kolla/mäta tryckfallet så man VET vad som håller emot.
Iofs mer väsentligt på bilar, med vanligen längre krångligare väg för luften från fria luften till förg/spjällhus.

Jmf gärna m luffarturbosnacket; största delen av det fabrikerna tackar fartvinden för
är resultatet av omdesign av insuget. Fast sa' dom det skulle dom automatiskt säga att
förra årsmodellen har dåligt insug. Bättre hänvisa till luffarturbo....
/u

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...