Flödesbänk

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
En fundering. :confused:
Finns de någon som har flödesbänk "här inne" och som inte har något emot att den skulle kunna användas inom en viss framtid att testa ett antal kanalutformningar?

Jo, ja förstår att de flesta som har bänkar har troligen fullt opp med jobb.
Å min tid räcker tyvärr inte till att fixa en egen.

Min tanke var att ta en std. kanal typ gsx 84-87, GSX-R eller annan intressant topp.
Utifrån en sådan std. kanal fixa ett antal gjutningar i antingen gips eller gummi/plast som man sedan enkelt kan göra de utformningar som är möjliga med och utan större modifiering av toppen.
Och man antar ett antal geometriska parametrar typ diameter, vinkel, längd för kanalen.
Sedan ventilen får givetvis ett antal parametrar.
De skulle resultera i en så kallad försöksplaneringsserie, å den skulle visa flödesmässigt vad som påverkar flödet och inte.
Man kan bla. testa olika texturer på ytan oxå.
De skulle bli en skaplit vetenskaplig guide till kanalutformning flödesmässigt.
Och kanske oxå skulle fungera för att programera industrirobot för att utföra portningsjobbet.
Tror Atom racing skriver lite om att porta med sådan rb. på sin hemsida.

Men sedan kommer de olika fenomen som herr Cox tar upp på sin hemsida med bla pulser som man behöver ta hänsyn till i hela motorbygget.
Skulle vara intressant om det går att simulera pulser i en bänk oxå.

:)

Tror tyvärr de flesta som har flödesbänk använder det i professionellt syfte, det tar tid, plats och pengar att få en bra fungerande flödesbänk.

Lycka till i sökandet.

Ett alternativ är att bygga en egen, om man råkar vara tillräckligt dedikerad :) http://www.dtec.net.au/Flowbench Design Guide.htm

Det är tyvärr lite väl många variabler som du är inne på, flödesbänken är framför allt bra på att hitta svagheten i toppen och vart man ska lägga tiden på portningen. Dyno är det som ger dig det slutgiltiga svaret på hur bra portningen blivit. Det pratas väldigt mycket om ytan i portnig och golfbollen kommer såklart ofta upp som ett exempel, har för mig att det var någon som testade golfbolls textur men att resultatet inte blev så bra. De toppar jag sätt portade har sett ut som man använt ett väldigt grovt sandpapper.
Testa fråga efter flödesbänk på savarturbo, finns några glada från norr som kanske kan ge dig ett bra pris.

Jo, jag vet att det är en hel del att hålla rätt på, så det är därför en så kallad STP/SFP "Statistisk försöksplanering" minimerar antal försök med olika utformningar, och man får även de parametrar som direkt ger resultat och de som inte ger något... men de tar nog tid iaf å få till det. Men de skulle vara kul att kunna dela med sig sedan av resultaten, så de inte e nå hemligheter.
Och en bromsning ger givetvis ett kvitto på att man gjort rätt, fast de vore kul om man slapp prova sig fram allt för många ggr å man kommer "rätt" så fort som möjligt. :)

Jag skall kolla vid tillfälle... med savarturbo.
Man e ju "halv-lapp" själv :)

Det är tyvärr lite väl många variabler som du är inne på, flödesbänken är framför allt bra på att hitta svagheten i toppen och vart man ska lägga tiden på portningen. Dyno är det som ger dig det slutgiltiga svaret på hur bra portningen blivit. Det pratas väldigt mycket om ytan i portnig och golfbollen kommer såklart ofta upp som ett exempel, har för mig att det var någon som testade golfbolls textur men att resultatet inte blev så bra. De toppar jag sätt portade har sett ut som man använt ett väldigt grovt sandpapper.
Testa fråga efter flödesbänk på savarturbo, finns några glada från norr som kanske kan ge dig ett bra pris.

Tror tyvärr de flesta som har flödesbänk använder det i professionellt syfte, det tar tid, plats och pengar att få en bra fungerande flödesbänk.

Fast det kan ju finnas någon som tycker det är värt att tillhandahålla sin flödesbänk för att få ta del av kunskapen som seriösa experiment genererar.

Kanske läge att göra en seriös detaljplan över hur experimenten ska utföras och sedan ringa och maila runt lite.

Jag ska vid tillfälle lägga ut ett par cad-bilder/ritningar på hur det är tänkt och där ser man direkt vilka parametrar jag tänkte ha med.

Det svåra är att få till modellerna man vill testa flödet med.
Även om man då tänker sig avgjutningar som i sin tur får bli gjutform för att man ska få till kanalerna.

De kan finnas en möjlighet att använda sig av Ansys, matlab eller liknande program med flödesmodul för att testa det i simuleringsmiljö, fast de är frågan hur nära verkligheten de lyckas komma i dataprogram.

Jag använder själv Ansys för mekaniska hållfasthetproblem, och det är aningen tricky att analysera resultat, dom visar inte alltid den verklighet man förväntar sig :näsblod

Fast det kan ju finnas någon som tycker det är värt att tillhandahålla sin flödesbänk för att få ta del av kunskapen som seriösa experiment genererar.

Kanske läge att göra en seriös detaljplan över hur experimenten ska utföras och sedan ringa och maila runt lite.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage