Flöde: Helsystem vs Org. system

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
Jag såg följande artikel:
http://showcase.netins.net/web/draftingunlimited/page8.html

De plockade helt enkelt bort EXUP'en helt och hållet från avgassystemet och fick ett ypperligt högre flöde tydligen som gav dom som mest 9 extra Hk på en 929/954.

Pga ovan artikel, vill jag fråga om det handlar om tjocklecken på rören oxå då eftermarknadsgrejer brukar allt som oftast ha grövre rör ut från motorn. Kan jag om jag lyckas ta bort exupen från mitt original avgassystem, få ett ökat flöde som kan ge en skillnad som syns i ovan nämna artikel?

Tog en bild med mobilen (har ingen vanlig digitalkamera tyvärr). På bild ser ni hur avgasrören ser ut original på 04 R1an.

Såklart vet jag att slutburkarna måste öppnas upp mer för att det ökade flödet ska kunna utnyttjas. Detta kommer i ett senare skede. Just nu vill jag bara se om det är värt tiden.

Några kluriga svar att ge?

Bifogat

• pipes.jpg
    pipes.jpg
    51.9 KB · Visningar: 194
Tjena.

Ja och nej.

JA du kan få 9 hk till. detta är oxå HÖGST troligt, då man bara genom att TITTA på en Exup-ventil SER hur ofördelaktiga och ogynnsamma alla vinklar och övergångar mellan rören är.
Det är detta, enligt mig som stör flödet.

MEN...Exupventilen gör ju din hoj SÅ mycket MER körbar, då den trollar till mer kraft i låg och mellanregister.

Så frågan är: VILL du verkligen bli av med detta?
(tror inte det)

För: Hur OFTA ligger du på maxxeffekt? Och + 9 hp lär väl öka toppfarten med 4-5 Km/h ungefär, så det är ju rätt akademiskt.

Så allt beror ju på HUR du vill använda din hoj.

Precis, de 9 hästarna tappar du från botten och mellanregistret.
När vill du ha maxeffekt, precis innan du växlar eller precis efter du växlat?

Personligen tycker jag R1'an behöver mer knuff i mellanreg.

Jag sa att det är till min racehojen. Den är sällan under 4-5000 varv.
Det vore ju precis som att slänga dit ett helsystem.

Och ärligt talat, på min 02 R1 så kände jag endast en förbättring över hela registret med helsystem. Sen som ni ser på bänkkurvan i artikeln så blev det inte någon direkt "dipp" i registret nånstans.

Tror detta blir o leka med i vinter faktiskt. Har ju gratis bänkning hos en lokal firma så det kan bli kul o testa. :)

Ett seriöst system borde vara avstämt hela vägen.
Om du bara ska labba lite så gör det på original.

Släng på Graves trattar också när du ändå håller på.

majtii skrev:
Ett seriöst system borde vara avstämt hela vägen.
Om du bara ska labba lite så gör det på original.

Släng på Graves trattar också när du ändå håller på.

får inte förlänge luftinsugen enligt nya Nordic Superbike's reglemente (IDM reglementet).

Har nån här en 04 R1 powercommander till salu? :tungan

:-)

Ok! Vad är "lokalt" för Swedie då? :-) Vore ju intresant att bänka hojen förståss. Jag antar att du menar strax norr om Sthlm? ;-)

Jahaja, race...men iaf: Man vill ju troligen ha kraften UT ur kurvorna, och då är du väl nere på 4-5000 skulle jag tro, för att behålla bakdäcket i banan?

Har inte kikat IN i en exup, men antar att konstruktörerna inte är helt däng, så när den väl är HELT öppen så BORDE den ju inte bromsa nåt.
Iaf inte vara den detalj i hela arret som drar ned flödet s.a.s
Det övergripande effekttappet beror nog på den genomgående dåliga designen överlag.

Men du vill ha mer effekt?

Prova lite större lobvinkel. Gå upp tre fyra grader. Ändra samtidigt timingen till något senare. 4-5 grader.
Kanske nya kammar?

Kom ihåg att jag går enligt Nordic Superbike's reglemente. Jag får inte göra ändringar inuti motorn. Dock kan jag via Power Commander tillåtas ändra tändningen lite.

Jag försöker bara få ett billigare alternativ till helsystem. Hojen i sig original har typ tillräckligt med hästar, men man tackar inte nej till några lättförtjänta hästar ju.

Ska inspektera EXUPen och se hur det ser ut inuti. Tror det är så att alla fyra grenrör går ihop till ett rör just nu vari det finns ett valv som ger ett visst baktryck vid låga varv.

Tänk på att 04 R1an varvar totalt 14.000 varv. Jag är sällan under 5.000 varv.

Swedie skrev:
Kom ihåg att jag går enligt Nordic Superbike's reglemente.
Tänk på att 04 R1an varvar totalt 14.000 varv. Jag är sällan under 5.000 varv.

Hur många R1:or har du igentligen ?
1 -02 Race svart/blå
1 -04 Gathoj silver/svart
1 -04 Race röd/svart

Eller har du ännu fler ?
//Nyfiken :D

Slappa skrev:
Hur många R1:or har du igentligen ?
1 -02 Race svart/blå
1 -04 Gathoj silver/svart
1 -04 Race röd/svart

Eller har du ännu fler ?
//Nyfiken :D
nej, har bara två 04or. iofs en till i delar så fort alla paketen har anlänt (köpt in från usa). saknar bara en motor så har jag officiellt en till.

Swedie skrev:
nej, har bara två 04or. iofs en till i delar så fort alla paketen har anlänt (köpt in från usa). saknar bara en motor så har jag officiellt en till.

Hur många av dom 2½ har du köpt i Sverige ?
//D

Swedie skrev:
får inte förlänge luftinsugen enligt nya Nordic Superbike's reglemente (IDM reglementet).

Har nån här en 04 R1 powercommander till salu? :tungan

japp. men då måste du ta quickshiftern med.

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...