Flödar? KTM exc 125~

myslex

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Hoj
KTM EXC 125
Hej kära Sporthoj forumtroll! :argpådato

Har lite problem med min KTM EXC 125;a.
Det är nämligen så att när jag bestämmer mig för att ta henne på en sväng ibland så är det nästan alltid så att det är en pöl under henne, jävla konstigt tänkte jag..
Så idag höll jag på o meka med henne, o jag märkte genast att hon flödade soppa ifrån en slang från den nedre delen på förgasaren. Fan tänkte jag, såhär ska det ju inte vara..
Så jag tog bort förgasaren o kollade om nått va fel, -Nej det såg okej ut, så jag montera tillbaks alltihop o allt verkar okej, Så bestämmer jag mig för att åka en bit. sätter mig hojen o vrider på soppakran. genast börjar det rinna soppa igen. Så jag hämtar en hammare och knackar på förgasaren o genast efter några knackningar så slutar hon flöda.

slutsats: flottören har hängt sig och vill inte åka upp igen, därför rinner soppan rakt igenom förgasaren och ut igen. Hur fixar jag dethär? blir det dyrt?

Ser väldigt gärna fram emot svart!
MVH
Alexander

kompisens ktm var också sådan, vi hittade inte ngt fel. ta isär hela förgasaren och sätt ihop den grundligt, så ska du se att det försvinner.

Säker att flotören hängt sig? Om det är så, bara att skruva av förgasaren och kika om den sitter rätt eller ej?

Annars om den ofta flödar över om du t.ex. ställer av den på stödet och kort stund efter ska starta den så är den väldigt svårstartad och du ser soppa på marken? Isf i detta fall kan du ha fått ett övertryck i tanken. Det kan du kolla t.ex. med att öppna tanklocken när den är stilla och när du ska starta.

My few advice!

Ja precis, jag kan ha precis varit ute o kört, ställer henne mot väggen o när jag kommer ut igen efter 10minuter står hon o flödar.. det känns som att det är flottören som har hängt sig eftersom att efter hon flödat, stänger av henne, sätter soppakran på off, knackar på förgasarn, sätter på soppakran och kör igång flödar hon inte. tror inte att det är nå tryck i tanken? Har en öppning i locket så hon får luft o så..

Men om det är flottören som hängt sig är det ju bara att kolla om den står rätt till eller inte, dvs får flyta fritt i koppen. Men du kan ju samtidigt ändå prova skruva upp tanklocket när den står på stödet. :)

ja hadde exakt samma problem me minn när ja hadde satt ihop hojjen efter cylinder raset ... ran ur slangen som sitter längst ner för mig me.. plockade av förgasaren skruvade av koppen allt va som de skulle så ja satte på den igen .. samma prob igen , gjorde samma sak en gång till och sedan dess har de funkat
så testa detta:tummenupp

Ett tips är att kolla den fjädrande delen på flotör nållen. Min va alltid "ihop tryckt" så den stängde aldrig.

en polare som har en ktm 125 sx 05 hade samma problem, men han sa att det va nått fabriksfel på dom flesta ktm.

Hon flödar fan i mig fortfarande!
Det är knappast ALDRIG när man åker. Men när man står still. Var ute o åkte idag. Inga problem. Sedan när jag stannade för att vänta in min far så började det rinna soppa rakt igenom IGEN!!
Sedan kör jag vidare o det slutar.. Och så stannar jag. O så börjar hon flöda!
Jag kan inte lokalisera problemet! Plockade bort undersidan på fuggen o kollade att allt stod rätt till och satte ihop. Funkade bra att så still utan att hon flöda så jag åkte vidare o när jag stannade hemmavid igen så började hon flöda.

Det va nån som sa nått om tryck i tanken.
Tog bort locket på tanken o blåste (MOT TANKEN, från åvansidan) det kom luft från toppen och neråt. Sedan vänder jag på locket o blåste från sidan NEDÅT, då var det tvärstopp. Alltså, det kan inte komma ut Luft från tanken men ner i den?? :va
Ska det vara såhär?
Blir ju tryck i tanken om inte soppan kommer ut. Det var liksom som det satt en ventil i locket som förhindrade luften att komma ut från tanken men det kom in luft i den.

Några tips? :va

MVH

Öhh alla crossar har en slang från tanklocket ned i styr kronnan där det där övertrycket ska åka. Kolla det och är det stopp fixa ny slang.

Edit: Tanke vurpa solid har rätt. (Som vanligt...)

Last edited:
Öh, det enda du får i tanken när du kör är undertryck, och luft kommer ju in i tanken, varför du vill ha ut luft förstår jag inte.

Din flottör hänger sig, antagligen någon kant som den hänger sig mot eller något i fästet som gör att den hänger sig.

har precis samma problem med min, var nära att sparka omkull henne uppe i örebro då detta problemet kostade halva söndagen (den roligaste dagen :() så jag ska försöka fixa det typ idag eller imorgon, en provisorisk lösning är att innan du stannar henne, stänga kranen och låta henne arbeta bort en del av överflöds soppan, sen när du startar henne så gör det innan du öppnar kranen igen :)

myslex skrev:
2340160 Hon flödar fan i mig fortfarande!
Det är knappast ALDRIG när man åker. Men när man står still. Var ute o åkte idag. Inga problem. Sedan när jag stannade för att vänta in min far så började det rinna soppa rakt igenom IGEN!!
Sedan kör jag vidare o det slutar.. Och så stannar jag. O så börjar hon flöda!
Jag kan inte lokalisera problemet! Plockade bort undersidan på fuggen o kollade att allt stod rätt till och satte ihop. Funkade bra att så still utan att hon flöda så jag åkte vidare o när jag stannade hemmavid igen så började hon flöda.

Det va nån som sa nått om tryck i tanken.
Tog bort locket på tanken o blåste (MOT TANKEN, från åvansidan) det kom luft från toppen och neråt. Sedan vänder jag på locket o blåste från sidan NEDÅT, då var det tvärstopp. Alltså, det kan inte komma ut Luft från tanken men ner i den?? :va
Ska det vara såhär?
Blir ju tryck i tanken om inte soppan kommer ut. Det var liksom som det satt en ventil i locket som förhindrade luften att komma ut från tanken men det kom in luft i den.

Några tips? :va

MVH
testa att verkligen pressa henne någon gång så ska du se att det händer då med, efter att detta började hända på min så bluddrar hon på riktigt höga varv ibland (typ precis innan växlingen)

Bärgren skrev:
2341192 Men det kan ju inte göra det utan anledning.
en flottör är trotsallt rörlig så om du hoppar eller något samtidigt som du drar på/slår av så kan den fastna eller något :va

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP