Flödar över osv

petta-77

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Hoj
Suzuki gsxr 750/1100 -90, Gsxr 1000 -05
Har monterat en gammal rs 36 brygga på en gsx 1100f motor när jag nu skulle prova den så rinner det bensin ur nipplarna under kopparna på förgasarna? Det rinner ända tills det är tomt från bensinkran. Samt att den bara går på två cyl. Har bytt tänd kablar med så jag vet inte var jag ska börja? Ska skruva bort stiften nu och kolla om dom är blöta eller torra.

Hjälp..

Jag har ingen aning om vad det för brygga du snackar om men det låter som att du har alldeles förhögt tryck, att förgasarn inte släpper igenom bränslet till övriga cyl.

Vet inte hur saker och ting ser ut på din cykel men om det går så öppna bränsleledningarna till var cyl och kör för att se så att det rinner bränsle ur alla.

Overflow hose således.
Jag har aldrig öppnat en tocken förgasare men tänker mig att överflödigt bränsle ska rinna ut genom den slangen. Hur rör sig flottörnålarna? Om förgasarna har legat tomma en längre stund kan det ha bildats beläggning på dem och den i sin tur påverkar hur lätt nålen rör sig i sin kanal. Har du provat rengöra förgasarna innan montaget? (putsa först, mecka sedan är en bra regel)

Overflow hose således.
Jag har aldrig öppnat en tocken förgasare men tänker mig att överflödigt bränsle ska rinna ut genom den slangen. Hur rör sig flottörnålarna? Om förgasarna har legat tomma en längre stund kan det ha bildats beläggning på dem och den i sin tur påverkar hur lätt nålen rör sig i sin kanal. Har du provat rengöra förgasarna innan montaget? (putsa först, mecka sedan är en bra regel)

Kan du lika lite som mig?

Det är flottörventilerna som inte stänger ordentligt. Antingen kärvar dom eller så är det smuts i ventilenra som stänger bränsleflödet. Plocka itur, gör rent, smörj upp leden till flottören, motionera leden så den går lätt. Det minsta tveksamhet om ventilen är hel så bör man byta den. En slitage del.

Mats

RS36'orna använder nålventiler av rostfritt stål som efter en viss tid får "midja" pga slitage, antingen lär du byta ut dem eller polera bort midjan genom att sätta nålventilen i t.ex. svarv och sen köra försiktigt med Dremmel och mjuk polertrissa.

Det är flottörventilerna som inte stänger ordentligt. Antingen kärvar dom eller så är det smuts i ventilenra som stänger bränsleflödet. Plocka itur, gör rent, smörj upp leden till flottören, motionera leden så den går lätt. Det minsta tveksamhet om ventilen är hel så bör man byta den. En slitage del.

Mats

Tack så mycket det hjälpte mig :)

RS36'orna använder nålventiler av rostfritt stål som efter en viss tid får "midja" pga slitage, antingen lär du byta ut dem eller polera bort midjan genom att sätta nålventilen i t.ex. svarv och sen köra försiktigt med Dremmel och mjuk polertrissa.

Okey är det en nålventil som påverkas av flottören?
Är som sagt va grön :va

Men du har den ju på sprängskissen, nr 40 är ju nål och ventilsäte för flottörventilen.

Ja det var dumt av mig tykte bara inte om hans första inlägg.

Det var det jag också tyckte om första inlägget.

Det var för mig som att du ställde 3 möjliga frågor:
1. Varför går den inte?
2. Varför rinner det ur förgasarna?
3. Kan det vara stiften?

Andas genom näsan och formulera dig begripligt istället.

Edit: Varsågod.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back