Flödande förgasare

J_Sunborne

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
TDM 850-00
Hej Sporthoj!

Är ny här på forumet och sökt mig fram för att finna råd på mitt motorproblem, utan framgång. Nu hoppas jag kunna få hjälp av er!

Jag har en TDM 850-00 som börjat sura ner sig efter vinterförvarningen.
Den startar endast med fullgas och om man inte gasar börjar det rinna från dränage slangarna när man låter startmotorn gå en stund.
När motorn väl starta dör den på tomgången om man inte blåser hur den genom att varva upp den rejält några gånger. Då går den på tomgången någon minut innan den börjar sura ner sig igen. Innan hojen ställdes in för vintern gick den utan problem. Kan också nämnas att den gått 7500mil.

Jag har ingen vidare koll på förgasare men har tagit loss och skruvat isär förgasaren utan att bli särskilt klokare på problemet. Det såg rent och fint ut och flottören rörde sig fritt. Flottörnålen verkar stänga som den ska också.

Några förslag på åtgärder som jag kan prova?
Kan det vara en idé att byta ut flottörnålar och/eller throttelnålar?

Mvh Jerry

Last edited:
Har haft liknande problem och det var flottörnivån som var alldeles för hög! Om du har en mekbok så står det där hur du ändrar nivån och hör högt den ska stå. På min skulle man mäta från packningen till ovankant av flottören utan att den var nerfjädrad. Det skulle vara 21mm +-0.5.

En kollega till mig tyckte också att det lät som att flottörnivån är för hög. Ska ta och undersöka hur det ligger till med det. Någon som vet hur hög den ska vara på en TDM? Hur justerar man nivån efter att ha lyckats mäta hur hög den ska vara?

Har ingen tyvärr ingen mekbok till hojen. Har sneglat lite på haynes manualer för TDM 91-99. Törs man använda en sådan även fast min är en -00a? Skiljer sig motorn mycket från de tidigare årsmodellerna?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT