Flödande CVK-förgasare

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Har precis plockat isär min KLXs förgasare och satt ihop igen och märker nu att den flödar från dräneringsslangen, vad kan vara felet? har testat att skruva åt dräneringsskruven men det hjälper inte.

Fick du ned skräp i sätet vid hopmontage? Eller är det en evakueringsslang för överfyllnad från flottörhuset?

Har blåst igenom alla delar med kompressor. Det rinner från evakuerings/dräneringsslangen så fort jag sätter igång bensinkranen.

Jag är absolut ingen expert men har iaf haft isär några olika förgasare. Med det sagt kommer tipsen här:
Om jag förstått rätt så är det alltså evakueringsslangen för överfyllnad som är problemet. d.v.s att om du nu haft på bensinkranen, det har runnit i slangen tills du stängde kranen. Då skall du kunna öppna dräneringsskruven och då tömma ur sista skvätten i flottörhuset? Trasslande flottörnål är första tanken isf. Hjälper inte med tryckluft om det är lite beläggning i. Beläggningen kommer rätt fort om gasarn står tom. Jag har använt både medicinsk bensin samt fotogen på en bomullstops vid olika tillfällen. Det fungerar rätt bra på flottörnål/-säte. Annars kan du kanske pillrat till läppen på flottören, den som styr nålen alltså.
Är det dräneringsslangen så bör det inte vara annat än att det är ngt i vägen i dräneringskanalen så inte skruven kommer åt att bottna.

Jag är absolut ingen expert men har iaf haft isär några olika förgasare. Med det sagt kommer tipsen här:
Om jag förstått rätt så är det alltså evakueringsslangen för överfyllnad som är problemet. d.v.s att om du nu haft på bensinkranen, det har runnit i slangen tills du stängde kranen. Då skall du kunna öppna dräneringsskruven och då tömma ur sista skvätten i flottörhuset? Trasslande flottörnål är första tanken isf. Hjälper inte med tryckluft om det är lite beläggning i. Beläggningen kommer rätt fort om gasarn står tom. Jag har använt både medicinsk bensin samt fotogen på en bomullstops vid olika tillfällen. Det fungerar rätt bra på flottörnål/-säte. Annars kan du kanske pillrat till läppen på flottören, den som styr nålen alltså.
Är det dräneringsslangen så bör det inte vara annat än att det är ngt i vägen i dräneringskanalen så inte skruven kommer åt att bottna.

Stämmer bra, men nu har jag märkt att den börjat flöda från de två luftmunstyckena i riktning mot luftfiltret också.
Får testa att rengöra flottörnålen, har inte grejat med flottören annat än att jag har tagit bort den från förgasaren. Varit mycket försiktig med den.

Går det förövrigt att testa om förgasaren flödar eller inte om man bara kopplar in besintanken, alltså att den inte är monterad på hojen?

Stämmer bra, men nu har jag märkt att den börjat flöda från de två luftmunstyckena i riktning mot luftfiltret också.
Får testa att rengöra flottörnålen, har inte grejat med flottören annat än att jag har tagit bort den från förgasaren. Varit mycket försiktig med den.

Går det förövrigt att testa om förgasaren flödar eller inte om man bara kopplar in besintanken, alltså att den inte är monterad på hojen?

Ja, om du lyfter flottören med fingret samtidigt som du blåser i soppaslangen känner du om den stänger.

Edit, tar bort flottörhuset och blåser med munnen.

Fick aldrig förgasaren att fungera så har låtit den vara tills nu, har köpt ny flottörnål och nya munstycken och har nu plockat isär förgasaren ännu en gång och gjort rent allt samt blåst igenom hela förgasaren med tryckluft men förgasaren fortsätter att flöda som förut, någon som har något tips vad det nu kan vara??

kan det vara själva flötet? isåfall hur kan den ha ändrat sig när jag bara tagit bort den och satt dit igen??

En del flottörer kan det nog bli punka på. Så att de inte flyter upp menar jag. Kolla flytkraften i en glasburk med bensin?

Kolla flottörventilens säte också, minsta avlagring där så tätar inte flottörnålen. Brotscha lätt så blir det förhoppningsvis tätt.

Se också till att flottören inte kärvar på axeln samt att flottören är rätt justerad.

Dom kan få för sig att flöda över om dom stått torra ett tag också, kan hjälpa att knacka lätt på dom så nålarna sätter sig!
Funkar inte det så.kan du prova att dutta på lite autosol på spetsarna och brotscha in dom mot sätena som nämnts

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...