Fläktturbo?

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
2SG6S
Tjena.

Kom att tänka på min moppe jag hade, en zündapp ks50. Jag testade att montera en vanlig PC-fläkt direkt på insuget på förgasaren. Jag märkte ingen skillnad. Om man nu överför ideén till motorcykeln fast man har en variabel fläkt (gasa mer = mer snurr på fläkten) med lite power i är det då möjligt att få lite extra hästkrafter?

Nördturbo :D

Var det där ett skämt eller?????
Måste inte luften i princip komprimeras för att få bättre effekt?

Jo det går skitbra. Drivs fläkten av avgaserna blir det en turbo och drivs den mekaniskt med kugg, rem eller kamskaft är det en kompressor.

Inga andra sätt fungerar, där ingår en datafläkt ( som fan, ska tilläggas )

Finns många trådar om turbo & kompressor. Även färdiga kit till många motorcyklar.

en elfläkt av lövblåskaliber behöver du om du ska få nån effektökning,
finns film på tuben om det, ökade väl 10-15 hk på en bil (rullande landsväg)om jag minns rätt,
fast du behöver en jävlit lång sladd om du ska åka nånstans................

Och en 12 volts fläkt med det flåset finns nog inte, men det finns ju bensindrivna....(hmmm kanske skulle prova) he he

En chassifläkt från en dator skulle bara störa och bromsa luftströmmen, dvs du tappar en faslig massa effekt istället :fakta Du har alltså byggt om din hoj till en 25kW'are :hihi

Det var ju någon snubbe som överladdade en smart eller en moppebil med en motor/propeller/fläkt från ett elflygplan, det skulle enligt uppgift fungera men så är dom ibland mer att åka med än en lövblås.

HAHAHAHA, vilka banjospelare. =D
Problemet med eldriven överladdning är ju att det behövs flertalet hästar för att få nåt vettigt övertryck, och den elen måste ju tas nånstans ifrån.
Det är ju det som är det finna me en turbo, man använder till stor del den överblivna energin i avgaserna.

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...