Fläkten är död, hög temp!

addeb

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2005
Hoj
ärrsex
Tog ut hojen en snabb sväng idag, men märkte direkt vid rödljusen i stan att det va nått som inte stämde, temperaturen låg på strax över 100 grader C. Och då hade jag inte kört speciellt hårt, den brukar komma upp till mellan 87 och 93 grader C efter hårdkörning.
Körde hem och upptäckte att fläkten inte gick, nu vet jag inte vid vilken temperatur fläkten ska gå men när motorn kom upp i runt 118 grader och det börja lysa rött tycker jag den borde snurrat.
Kylarvatten finns, men fläkten gick inte. Någon som har en ide om vad det kan vara?

Hojen det gäller är en R6 -00.

Säkringen ska kollas, bara hoppas det är så lätt! :)

Precis, 105 grader låter vettigt.

Säkringen va hel och fin och fläkten går fritt, dock så hade glykolnivån minskat markant.
Ska kolla upp det och fylla på när jag kommer hem imorgon och hoppas på det bästa. För visst sitter det en termostat om känner av vatten tempen och därefter startar fläkten, därav lite vatten = ingen fläkt verksamhet, right? :)

Last edited:
Eftersom den visade din temp så fungerar ju även vattentempgivaren, mät och kolla om du har ström till fläkten, kontakten sitter i, sladd hel osv. Sen måste du kola upp varför den dricker vatten kastar den ur skiten ur dreneringen(sätt en behållare så ser du) eller om du har något annat probmel.

Japp läckan eller vad det kan vara ska kollas upp, men att den faktiskt fungerar eftersom den visar temp. tänkte jag inte ens på.. Tack!

Det skumma är ju att gången innan jag körde fungerade den precis lika bra som den gjort hela sommaren så det måste hänt nått snabbt sen sist..

Det är väl inte samma givare till fläkt och temp heller. Givaren till fläkten sitter väl i kylaren. Jag skulle kolla den först.

Fyllde på mer glykol direkt i kylaren och nu verkar den fungera igen, fläkten går iaf, ska ut på en tur idag och se hur det går.
Trodde inte att man skulle behöva fylla direkt i kularen utan att det räkte med expansionskärlet...?
Eller va det här ett typiskt rookie problem? ;p

Fyllde på mer glykol direkt i kylaren och nu verkar den fungera igen, fläkten går iaf, ska ut på en tur idag och se hur det går.
Trodde inte att man skulle behöva fylla direkt i kularen utan att det räkte med expansionskärlet...?

rookie problem är det :)

Om det är på tok för lite kylar vätska så fyller man på i kylaren...fattas det bara 1cm i expansionskärlet så fyller man på där.

Hadde ett liknande problem med min i somras. Fläkten startade inte och motorn blev förvarm, när jag kom hem och titta på problemet så hade kylarnivån sjunkit så att kontakten till fläkten hade bränt. Vattnet i mitt fall försvann pga en trasig toppackning.
Så ett litet tipps tycker jag är att kolla så att det inte finns spår av vatten i motoroljan.

Det kan funka ett tag om det är något läckage.
Håll koll på vattnet.
Luktar det sött ur avgasröret på tomgång?
Blir oljan som Yogurt?

Om du har några sådana fel så kör inte med hojen.
Det kan bli värre skador.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...