Fläckig aluminium...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
När aluminium reagerat på ett alkaliskt avfettningsmedel, är det någon räddning eller är det polera tills det försvinner som gäller? Finns det nån kemisk historia som lämpar sig? Syns inte när det är vått, men när ytan torkat framträder det.
Tips?
 
Jag använder Autosol. Det slipar ju lite men det handlar om så ytterst lite så det spelar ingen roll enligt mig.
 
När du häller på en alkali så regaerar alut och bildar aluminiumoxid, teoretiskt går processen att reversera men lättast är att polera bort det....
 
Som sagt , Autosol och polera helst med en lågvarvig polermaskin och skumgummitrissa , vill du vara på det säkra sidan och inte polera för mycket så använder du lite vatten(i sprayflaska) att spä Autosolen med...

/Juha
 
Att ytan är både sträv och eloxerad ställer kanske till det?

Tack för alla bra svar, hade redan påbörjat med Herr Autosol så jag hade bra erfarenheter av det sen ett batteri läckt ner på en svingarm...

Man blir lite trött på sådana här händelser... Oxiderad aluminium är öken
 
Tjena !

All aluminium är oxiderad, här tyckte jag att du dessutom sade att den är eloxerad. Det betyder i 99% av fallen att den dessutom är infärgad.

Lägg upp en bild så är det kanske lättare att förstå allt man behöver ta hänsyn till.

Önskar dig lycka till. :tummenupp
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top