FJR 1300 vs TDM 900 genom norges kust

enter308

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
skärhamn
Hoj
Z1000 -10 såld husa 570 -09 såld ktm 690 smc -12 KTM SD 1290 -14 såld
Hejsan.

skall køpa en till hoj før att åka længs hela norges kust med.

Kan inte bestæmma mig før FJR 1300 eller TDM 900

âr FJR før stor/stark før dom små svængiga vægarna?

Hittar inte direkt något negativt om TDM 900, tænker mest bara att det kan vara roligt att ha lite power ibland från FJR.



tankar åsikter från hoj folk?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
FJR:en för att den har; kraftfullare motor, helkåpa och mera packutrymme.

Sen visst det är Norge och där får/kan man inte köra för fort. Så rent krasst sett så räcker en 125:a för att hänga med i trafikrytmen.
 

enter308

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
skärhamn
Hoj
Z1000 -10 såld husa 570 -09 såld ktm 690 smc -12 KTM SD 1290 -14 såld
Ja och det är just helkåpa som är ett stort + också då det kanske blir kallt om knäna i Finnmark.

Även denna FZS från 2005 lockar mig. Men det stora minuset hos den är ju att den har förgasare, är det något att vara rädd för på den eller ? Förgasarkrångel...


ttp://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_FZS1000_Vaskor__toppb___Yoshimura__1_9_61719702.htm?ca=11&w=3
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Nä inget att vara rädd för. Personligen hade jag kört på en lättare hoj. Min blackbird är inte rolig på den typen av vägar.
 

enter308

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
skärhamn
Hoj
Z1000 -10 såld husa 570 -09 såld ktm 690 smc -12 KTM SD 1290 -14 såld
Skall väll tilläggas att jag själv är ganska stor 198cm 115 kg, är orolig att en fzs blir för liten med sitt lite liggande strettfighter utseende,

TDM har ju höj/sänkbart styr och mer upprätt position vilket är stort +
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag hade helt klart valt TDM900 före FJR1300. Har själv varit i Finnmark hela sommaren för jobb, och så jävla kallt är det inte här uppe att du kommer frysa knäna av dig, men det beror ju på när du tänkt åka också. Igår var här 20 grader i skuggan. Hur som helst kommer du ju i princip aldrig köra i farter över 80km/h så en FJR vore bara löjligt i mina ögon.
 

enter308

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
skärhamn
Hoj
Z1000 -10 såld husa 570 -09 såld ktm 690 smc -12 KTM SD 1290 -14 såld
Jag hade helt klart valt TDM900 före FJR1300. Har själv varit i Finnmark hela sommaren för jobb, och så jävla kallt är det inte här uppe att du kommer frysa knäna av dig, men det beror ju på när du tänkt åka också. Igår var här 20 grader i skuggan. Hur som helst kommer du ju i princip aldrig köra i farter över 80km/h så en FJR vore bara löjligt i mina ögon.



jasså vart jobbar du :) ?

själv är jag i hammerfest och jobbar jag med :p

resan kommer ske 23-27 aug så risken för lite kallar väder finns ju då, även ifall augusti brukar vara den varmaste månaden här uppe.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Ta den minst breda hojen med packning så du kan smita förbi köer.

vägrenar saknas ofta i Norge + smala vägar samt diken vid vägkanten.

så även med hoj kan det vara svårt att köra om med mötande trafik.

Och ligga i bilkö och krypa i 50 kkm/h 40 mil per dag är jobbigt.
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Mer power och norska fortkörningsböter...
Mitt tips är då att köpa den billigaste hojen av de tre.

Jag har bara kört TDM900 av de tre och den är perfekt, även på norska vägar i 80.
Ska du sälja hojen när du kört den norska kusten eller behålla den sedan? Då kanske behovet efter semestern spelar roll också.
 

enter308

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
skärhamn
Hoj
Z1000 -10 såld husa 570 -09 såld ktm 690 smc -12 KTM SD 1290 -14 såld
Mer power och norska fortkörningsböter...
Mitt tips är då att köpa den billigaste hojen av de tre.

Jag har bara kört TDM900 av de tre och den är perfekt, även på norska vägar i 80.
Ska du sälja hojen när du kört den norska kusten eller behålla den sedan? Då kanske behovet efter semestern spelar roll också.


Ja ne vi tänkte inte pressa oss igenom landet i höga farter utan njuta av resan.


Tanken med power är ifall jag kanske har kvar den till nästa sommar då vi börjat snacka om Österike/alperna tur.

Mycket talar ju för TDM900 och var nästan bestämd på den, tills jag hittade FZS med väskor till ett såpass bra pris.

Så just nu står det mellan FZS1000 för 38,000 eller en TDM900 för 45,000 båda lika utrustade.

TDM900 verkar ju ha en mer upprätt körstil vilket måste vara stort + vid långkörning ?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Finns flera problem med TDM 900 som är relaterat till insprutningen/lågvarvsegenskaper.
Vissa saker kan vara åtgärdat på individnivå genom generalagentens försorg, somligt annat har olika ägare försökt fixa/uppdatera själva, med olika framgång.

Provkör en tilltänkt TDM 900 noga - och nöj dig inte med att bara köra en sväng runt kvarteret eller ligga och fisa på landsvägen!
Se istället till att simulera den typ av körning som är aktuell i Norge; avslag, nedväxlingar, acceleration under belastning och se hur motorn uppför sig.

Här är en tutorial för ett av problemen:



Jag har kört en TDM 900 i Alperna ett helt dygn, och jag höll på att bli vansinnig på det abrupta avslaget/påslaget nere där man egentligen vill ha max smidighet och mjukhet.
Absolut vidrig hoj i halka och regn, och enda sättet att slippa tänka så mycket på problemet var att köra på attack istället.

...å det funkar ju några timmar, men blir jobbigt på långresa.
Provkör noga!
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag tyckte också att det var jobbigt med avslag och gas i början. Jag har nog vant mig. Eller gashanden. Jag kör i ur och skur utan att det är jobbigt med halkan. Körde fram till 20 dec fast det var inte särskilt halt, 0-3 plusgrader som minst tror jag. Skulle inte vilja åka i snö dock men det ska nog inte ts göra heller. Oavsett det så är den helt underbar att gasa mellan 5-7000 varv. :)
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Finns flera problem med TDM 900 som är relaterat till insprutningen/lågvarvsegenskaper.
Vissa saker kan vara åtgärdat på individnivå genom generalagentens försorg, somligt annat har olika ägare försökt fixa/uppdatera själva, med olika framgång.

Provkör en tilltänkt TDM 900 noga - och nöj dig inte med att bara köra en sväng runt kvarteret eller ligga och fisa på landsvägen!
Se istället till att simulera den typ av körning som är aktuell i Norge; avslag, nedväxlingar, acceleration under belastning och se hur motorn uppför sig.

Här är en tutorial för ett av problemen:



Jag har kört en TDM 900 i Alperna ett helt dygn, och jag höll på att bli vansinnig på det abrupta avslaget/påslaget nere där man egentligen vill ha max smidighet och mjukhet.
Absolut vidrig hoj i halka och regn, och enda sättet att slippa tänka så mycket på problemet var att köra på attack istället.

...å det funkar ju några timmar, men blir jobbigt på långresa.
Provkör noga!

Såndär av /på insprut är inte kul. Hade en dylik hoj en gång. FZS hojen med förgasare blir nog perfekt. Funkar till allt i princip och inget av / på tack vare fuggen. Motorn är kraftig nog på en sån
 

Tailgunner

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
TDM 850 -99
Hej,

Kolla även på TDM 850, den har förgasare med allafördelar/nackdelar det innebär (och några färre hästar, samt lägre pris ~25-30k). Jag körde för en månad sen Horten-Stavanger. Dit ut med kusten på småvägarna, hem över bergen mitt i. Jag hade på toppbox och sidoväskor, den fungerade ypperligt - Det blev ca 20 mil i regn som inte märktes pga de återkommande mäktiga vyerna. Det låg snö uppe i fjällen, att jag inte hade kåpa märktes inte så mkt - köp vettiga mc-kläder (de ska ju inte snålas på oavsett).

MvH,
/TG
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
jasså vart jobbar du :) ?

själv är jag i hammerfest och jobbar jag med :p

resan kommer ske 23-27 aug så risken för lite kallar väder finns ju då, även ifall augusti brukar vara den varmaste månaden här uppe.

Jag jobbar i Alta. Antar att du jobbar med petroleum där uppe?

Jag tror inte att FZS1000 kommer kännas för liten för dig. Jag är 195 lång och tycker alla streethojar jag kört har varit rätt bekväma. Det obekväma är ju fartvinden men med en vindkåpa samt norsk hastighet så är ju inte det något problem.
 

znabela

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
En som låter
Hej

Har kört i Norge med TDM 900, Bandit 1250 och K1300s

K1300s inte helt optimalt men det funkar, Banditen funkar bra mycket pga det trevliga vridet på låga varv men blir det lite knixigt så är TDM väldigt trevlig.

Jag skulle således valt TDM:en om jag var du - en klart underskattad cykel. Ryckigheten går att få bort/vänja sig vid och den finns på många andra hojar med.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag åkte till Bodö via Trondheim förra sommaren med min FJR, och det funkade klockrent! Jag hade rätt trevligt på dom norska vägarna, och led inte alls av att hojen skulle vara för stor och tung, ens fullpackad. Det gick tämligen bra att hålla 1,5 gång skyltat :tummenupp
 

enter308

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
skärhamn
Hoj
Z1000 -10 såld husa 570 -09 såld ktm 690 smc -12 KTM SD 1290 -14 såld
Jag jobbar i Alta. Antar att du jobbar med petroleum där uppe?

Jag tror inte att FZS1000 kommer kännas för liten för dig. Jag är 195 lång och tycker alla streethojar jag kört har varit rätt bekväma. Det obekväma är ju fartvinden men med en vindkåpa samt norsk hastighet så är ju inte det något problem.


Stæmmer bra de, jobbar på Statoil`s Gasfabrik dær uppe.
Vad jobbar du sjælv med :) ?


Ja jag har tittat på 30mm styrhøjare och en større vindskøld det tror jag gør susen :)

Ja jag har ju haft en SD 1290 och z1000 innan så det går ju bra med tanke på dom relativt låga farterna, ær mest rædd før kørstællningen, men tror det læser sig med 30 mm højning och skøld.
 

enter308

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
skärhamn
Hoj
Z1000 -10 såld husa 570 -09 såld ktm 690 smc -12 KTM SD 1290 -14 såld
Jag åkte till Bodö via Trondheim förra sommaren med min FJR, och det funkade klockrent! Jag hade rätt trevligt på dom norska vägarna, och led inte alls av att hojen skulle vara för stor och tung, ens fullpackad. Det gick tämligen bra att hålla 1,5 gång skyltat :tummenupp


Lutar åt FZS nu då jag planerar att gøra om den till ren streetfighter efter norge turen om jag inte sæljer den direkt vill sæga.

men det var fina vægar upp till bodø eller ?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top