Video Fjord Norway 2012

Boattail

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2013
Hoj
2010 Honda VFR1200F
Hej alla!
Helt ny här på sporthoj.com
Måste ju skriva något så det får bli lite om en fantastisk hojresa till Fjordnorge i juni 2012.

Jag och fyra polare drog iväg på en 7-dagarstripp och det resulterade i en film samt en touring-artikel i februarinumret av Motorrad.
Superkul att dom ville publicera min text och ett gäng av våra bilder :-)

Kolla gärna filmerna nedan.
Skruva upp volymen och häng med på vår resa :-)

Trailer
Youtube kan krångla på en del mobila enheter. Testa länken till Vimeo i så fall:
http://vimeo.com/boattail/norway-trailer

Filmen
Youtube kan krångla på en del mobila enheter. Testa länken till Vimeo i så fall:
http://vimeo.com/boattail/norway-film

Last edited:
Läckert. Såg trailern tidigare, blir att ta en titt på helheten ikväll.

Välkommen! Jättesnygg video, jag visste väl att Daft Punk funkar till motorcykelkörning!! :yoparty

Sweet!
Naturen är underbar! Trevlig vägar är det också!
Vi har stuga strax utanför Bergen (västlandet) och bilar dit varje år ifrån Göteborgstrakten.
Har än så länge inte fått tummen ur och tagit hojen över men får se om jag o svågern gör slag i sak i år...

najs! jag har en undran var det jobbigt att köra 30milssträckor i norge? jag och en polare ska iväg och blir borta en 7 dagar men vi kmr i princip bara köra 20milssträckor dagligen för at vi vill inte skynda på och det lär vara en del att se i norge.. hur kände ni?

// sjukihuve

Så bra film! Vi gjorde en, nästan, identisk resa i somras fast på fyra dagar. Norge är kanon att köra MC i, finns så mycket kul vägar. Första helgen i juni bär det iväg igen. :tummenupp

Tack så grymt mycket för berömmet! :)
Jag uppskattar det verkligen!
Det sporrar till att fortsätta filma och redigera framöver.
Nästa tripp går till Alperna. I mitten av juni drar jag och 13 polare iväg på en 10-dagarsresa.
Ska bli grymt kul att köra en sådan tripp med ett så stort gäng hojar. :D

sjukihuve, som svar på din fråga om dagsetappernas längd:
Vi körde bara 30 mil och däröver de första två dagarna.
Det var då inte i fjällmiljö, utan transport upp till fjordarna på större vägar.
När vi väl var uppe bland fjäll och fjordar körde vi ca 25 mil per dag.

Det här med körsträcka är väldigt individuellt och en del tycker det är kort, andra jättelångt.
För oss kändes det lagom med ca 25 mil per dag. Lite olika kanske också beroende
på vilken hoj man sitter på. Men vi körde en blandad skara cyklar.
Jag på min gamla hoj, en VFR750F från 95. Övriga på Suzuki SV1000S, Yamaha 600 Thundercat,
HD Fat Boy & HD V-Rod. Alla tyckte att sträckorna var precis lagom.
Det är bara att prova sig fram och hitta sin egna "lagom dagsetapp" :)

Här är rutten vi körde: http://g.co/maps/7mk8a

Snart är våren här! :banana

Trevlig film Boattail! såg ut som ni hade mycket trevlig, kanske blir Norge i sommar då jag ännu ej varit där.
våren ÄR för långt borta! :)
Tack för att du delade med dig

snygg film!!! vad rörde det sig i för temperaturer när ni körde igenom dom snötäckta områdena? har vart och kört en del i norge men inte så högt upp... hur e det med boende, finns det lika stort utbud där uppe som lite längre ner?

Tack Rydisson!
Temperaturen i början av juni som vi körde där, låg på 15-20 grader i låglandet och kring 10-15 grader på fjället. Vid ett tillfälle, när vi körde över Aurlandsfjället på 1400 meters höjd, var tempen nere i strax över nollan och det snöade dessutom på oss en kort stund.
De flesta fjällöverfarterna ligger på 800-1000 meters höjd och där är det som sagt kallare.
Hur kallt beror helt på vädret vid respektive tillfälle men med underställ, tröja och ett fodrat textilställ frös vi aldrig. Det viktigaste är nog varma handskar och gärna handtagsvärme på hojen, vilket ingen av oss hade under denna resa.
Att köra i Fjordnorge tidigt på säsongen har klara fördelar när det gäller minimal buss- och husbilstrafik.
Men det är lite riskabelt när det gäller vädret.

Boende hade vi bokat några månader i förväg. Bekvämt och bra att veta att det är klart när man är ute och kör. Nackdelen är väl att man inte kan vara lika spontan som när man inte har förbokat.
Fördelarna övervägde dock tyckte vi. Dessutom kan man i lugn och ro leta bra priser i förväg och slipper ta dyra övernattningar för att man inte vill köra längre.
Jag gjorde en kortare Norge-resa för ett antal år sedan, utan att ha förbokat. Det var i juli, mitt i högsäsongen och var extremt svårt att hitta lediga rum.
Vi blev tvungna att köra betydligt längre än vi tänkt varje dag. Ca 45 mil och det var för långt tyckte vi.

Hur som helst, åk upp till fjordarna om du har möjlighet. Det är det värt! :)

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien