FJ 1100 dör under körning

Pilboff

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2003
Ort
Falun
Hoj
FJ1100-85
Min fj 1100 dör under körning. Spelar ingen roll hur jag kört eller hur länge. Fenomenet kan uppträda närsom helst. Börjar med att tappa nån burk för att sedan dö helt. Får den stå ifred 10 min så startar den (oftast) igen. Hjälp
 
Allt övrigt elektriskt verkar funka ? Startmotorn snurrar som den ska ? Kommer det nån soppa ur tanken ?
/u
 
Allt elektriskt verkar funka förövrigt. Intressant ide om vacumslangen. Har endast sett till att den sitter på plats. Ska kolla efter sprickor. Tack så länge.
OBS flera tips emottages tacksamt
 
Prova att köra med kranen i läge "Pri" och se om det blir nån skillnad, försvinner problemet då så är det vaccumslangen eller membranet i kranen som är felet.
Annars är det nog nåt fel på antingen tändningen eller förgasarna, ta med dig startgas när du är ute och åker, när hojen stannar så sprutar du in startgas på lämpligt ställe, tex i nipplarna som används för att synka förgasarna, om motorn tänder till lite på startgasen är det troligen inget fel på tändningen.
Du kan ju också ha med verktyg för att lossa tändstiften när hojen stannat och se om dom ger gnista.(Lite krångligare eftersom du måste ta loss tanken.)
Ifall du kommer fram till att tändningen är ok så bör du plocka loss förgasarna och kolla upp dom, speciellt bränslenivån i flottörhusen, samt rengöra förgasarna ordentligt.
Om du inte har nån verkstadshandbok finns det säkert nån här på forumet som vet vad bränslenivån ska vara på din hoj.
 
Jag har testat med startgas=den tänder till. Öppet tanklock hjälper inte heller.
 
Det kan ju vara en flottör ventil som hängt sig/ fastnat (borde vara den förgasaren som vakuumslangen är ansluten till)
 
Last edited:
"självtryck"? Ingen pump som kan trilskas alltså... Verkar isåfall troligast med soppakrans alternativet. membranus slutus???
Åkte med min kompis "pilboff" ca.5km ,hojen dog. Efter en del "Attans" bestämde sig den för att funka igen .Kommer alltså lite hur det vill .Åkte därefter nåra mil varefter den sade "gonatt"
Haltade sen hem till tryggheten där den stått ett tag ,husse inte hemma på ett tag... Det var ca. 1mån. sen (ungefär då min trött fzr1000 började strula .pet. kanske närmare svaret, väntar på delar)
Kan iallafall inte ha nåt m. tändn. å göra eller...
Tanken har körts öppen och startgas har testats!
? ? ? Nån som har,eller vet nån som har 4-1 syst BTW(till FJ1100)
 
Inte plockat bort något värmeskydd mellan motorn och förgasarna.
Har vart med om att när motorn gick varm så hände något med soppan i förgasarna som gjorde att motorn inte fick rätt blandning luft/soppa.
 
Berätta hur det går... jag har ett liknande problem.

Ibland kan jag köra flera mil och ibland kanske bara 5km innan jag börjar tappa kraft, känns som en cylinder efter en dör. Kan rädda den några sekunder, 10-15-20 genom att använda choken men förr eller senare står jag där. Släpper jag gasen när den håller på att dö dör den direkt. Efter att den dött är det svårt att få igång den inom 10-15 min. Om jag direkt hör när den börjar bli "dålig" och jag stannar, chokar och gasar lite så kan den "räddas" genom att göra så i några minuter. Det hörs ganska tydligt då att den inte går på alla cylindrar och det hörs när den kommer igång igen.

Intressant är oxå en sak som verkar gemensam alla gånger den dör. Tempen har sjunkit till en bit under normalt och det är när tempen är uppe igen som den kommer igång. Tror att verkstan hällde i ngn special-kylar vätska, kan den vara FÖR effektiv?

Kan det vara tändstiften som är dåliga? inte klarar tända vid låga temperaturer? De kollades på verkstan strax innan det där började hända. Vet även att det är hög tid att byta olja, luftfilter och besinfilter...
 
Äntligen

Nu går pärlan igen. Det är ofta dom enkla felen som är de svåraste.
Plockade ihop pärlan i helgen och "pust" nu funkar den. Hittade några sprickor i insugsgummina som tätades med silikon. Värsta sprickorna var i gummit som soppa kranens vacum slang går till. Antar att detta var problemet.
Dessutom var soppa slangen kraftigt vikt.

Vill här och nu tacka alla som varit behjälpliga med tips och råd.
 
Skönt att du fått ordning på det. Jag ska kolla mina slangar till o från tanken.

Har dock bytt insugninsgummin för lite sen så de tror jag inte det är.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top