Fjärrstyrd sprayburk!

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Det finns rätt gott om kluriga människor på det här forumet så jag ställer en lite udda fråga.

Jag behöver spraya teflonspray ungefär 250cm in i ett rör i rörets "tak".
Dom två varianter jag har tänkt mig är antingen att man stoppar in en sprayburk med munstycket vinklat uppåt och fjärrstyr den på något vis eller att man förlänger den lilla slangen på sprayflaskan.

Problemet med att fjärrstyra flaskan är ju att man måste spruta uppåt och att bygga någonting som funkar till att trycka ner ventilen.

Problemet med att förlänga röret är ju om flaskan orkar trycka vätskan 2-3m.

Möjligen kan man spraya ut allt spray i en annan spruta och få bättre fart på sprayandet med risk för att det torkar i sprutan.

Kan du göra detta manuellt menar du?

Det skall med andra ord inte vara en fast installation utan du har tillgång till röret underifrån när du skall spruta?

Lägg sprayburken i ett rör med munstycket uppåt, Såga/borra ett hål ovanför munstycket, in med röret i röret o tryck på botten av flaskan med något lagom långt, kanske funkar?

Problemet är att lägger man flaskan ner tar drivgasen slut innan smörjan.

Idén med att stoppa flaskan i ett rör och trycka i botten kanske man kan jobba vidare på.

smörjskaduha.png

vad händer om man limmar för original hålet och borrar ett hål i toppen som är mindre än piggen som sticker upp, borde allt gå uppåt som utan kork. =) sen nån rör och tryck på flaska metod :banana

kanske kan smörja det som ska in i röret. om det är ett rör som ska in i det större röret så smörj in nosen på röret nå djävulsk mycket så kommer det bli en bra smörj film hela vägen in

kanske kan smörja det som ska in i röret. om det är ett rör som ska in i det större röret så smörj in nosen på röret nå djävulsk mycket så kommer det bli en bra smörj film hela vägen in

Hade det gått att dela på rören enkelt så hade det absolut varit ett alternativ!

Vad är det för något, en gammal fotomast?

90tm lastbilskran.
Enligt tillverkaren är glidytorna av teflon och självsmörjande men det fungerar inte till hundra procent. Så jag tänkte ge den lite hjälp med extra teflon på bommarna.

Min första tanke var köp valfri billig pumpflaska och förläng munstycket till lämplig längd.
Sen köpa smörjmedlet på dunk.

2 långa pinnar med burken i mellan.
1 långt snöre som går upp och över munstycket som man kan dra i för att pressa ner och spraya.

Det är vad jag hade provat i första hand iallafall. Kostar ju i stort sett ingenting.

Jag har köpt ett billigt sprayburkshandtag på jula som jag har fäst på ett hydraulrör, borrade ett hål genom avtryckaren och skaftet för att manövrera avtryckaren.
Ska ta lite bilder när jag testar den, eventuellt får man limma en plåt på handtaget för att den ska bli lite stabilare.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman