Fjärrstyra köksfläkt, helt åt helvete?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag hade tänkt ta tag i det sista i köket nu som har blivit kvar efter renoveringen, ni vet "de där sista listerna osv..." :D
Jag har en stor köksö där jag har monterat en maffig köksfläkt från Bosch, med glas och sånt tjaffs. Men jag har insett att jag inte vill ha en sådan utan jag vill ha en fläkt som antingen är infälld i taket eller ligger strax nedanför.
Fine, jag går ut på internätet och börjar leta och inser snabbt att den billigaste varianten kostar 18 000:-!!! Så mycket vill jag inte ha en, men samtidigt så MÅSTE jag ha en sådan.
Ok, jag får bygga en helt enkelt. Jag har kontakter inom plåt så den biten är inget jätteproblem, jag ber dem boka lite plåtar så att jag får en snygg ram med infälld belysning och lite sånt.
Men sen kom jag på att eftersom fläkten sitter i taket mitt i rummet så finns det inget alternativ att ha kablage för styrning av den från köksön och fjärrstyrt är ett måste.
Fläkten blir en vanlig asynkron kanalfläkt, jag har en hel drös liggandes och hoppas på att jag har en i lagom storlek typ 160mm annars får jag sno den som sköter badrummets ventilation...

Här kör jag fast och skulle behöva lite hjälp. Jag har beställt en M-SPOT 100 RF110 som egentligen är en Nexa-mottagare med 0-10V utgång. Sen behöver jag en varvtalsstyrning 0-10V kopplad till fläkten och styrningen matas av M-spoten som jag kan styra via fjärrkontroll/Tellstick eller liknande.
Men kommer detta att fungera, och vad ska jag ha för varvtalsstyrning?

Det finns färdiga lösningar från tex Fjäråskupan men det verkar inte vara något de säljer löst utan bara inbyggda i sina fläktar så där skiter det sig. Och jag vet inte riktigt vad jag letar efter men det kanske finns någon elektroniknörd här som kan hjälpa mig?

Jag borde egentligen sova nu eftersom man ska upp om några timmar men så fort man kommer på en idé så sitter man där och letar lösningar halva natten :död
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Finns annars fläktar klara med ingång 0-10v för styrning, fast kanske inte liggandes i dina gömmor.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Finns annars fläktar klara med ingång 0-10v för styrning, fast kanske inte liggandes i dina gömmor.

Nix, inga sådana vad jag kan hitta. Hur brukar de se ut i sådana fall? Jag står och rycker bland gömmorna nu men hittade bara en med en tyristorstyrning inkopplad vad jag kan se.
Men jag behöver äbndå lösa den fjärrstyrda delen, fast det kanske är löst med M-spoten till en 1-10v-fläkt?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nix, inga sådana vad jag kan hitta. Hur brukar de se ut i sådana fall? Jag står och rycker bland gömmorna nu men hittade bara en med en tyristorstyrning inkopplad vad jag kan se.
Men jag behöver äbndå lösa den fjärrstyrda delen, fast det kanske är löst med M-spoten till en 1-10v-fläkt?
Fläktarna med styrning påmonterat har likströmsmotorer, om det är till någon ledning...

Men har din mottagare 0-10v ut finns det ingen anledning att det inte skulle funka.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Tjöp en billig frekvensare och yxa dit.:smasha Annars ere bara att söka på K 160 ec.

http://www.luftbutiken.se/kanalflakt-varmeflyttare/6325-ostberg-ck-160-b-ec.html

Jag har 5st Östberg ck 160 c, vet inte vad som skiljer mellan c och ce direkt då det ser ut att vara samma spec som på mina :va

Skäggot, var hittar jag dem enklast? Vet inte riktigt vad jag ska söka efter.
Varvtalsstyrningen från LSI (http://www.lsi.se/data/m210-10v/datablad_pdf/m210din10v-s.pdf) kostade 1500:- lite drygt...
Edit/ Vart hittar jag likströmsfläktar som går att montera som kanalfläkt på 160-anslutning, hittar bara småfläktar till datorer och dylikt.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag har 5st Östberg ck 160 c, vet inte vad som skiljer mellan c och ce direkt då det ser ut att vara samma spec som på mina :va

Skäggot, var hittar jag dem enklast? Vet inte riktigt vad jag ska söka efter.
Varvtalsstyrningen från LSI (http://www.lsi.se/data/m210-10v/datablad_pdf/m210din10v-s.pdf) kostade 1500:- lite drygt...
Edit/ Vart hittar jag likströmsfläktar som går att montera som kanalfläkt på 160-anslutning, hittar bara småfläktar till datorer och dylikt.

Du har hittat helt rätt styrning, men lite snabbt hittade jag fläktar här, https://www.ventilation.se/ventilationsflakt/kanalflakt-ec-lagenergi/c-429_475.htm

edit, frekvensstyrning funkar inte på enfas.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Aha, så EC-motorerna är alltså de som går att styra via 1-10V? Man lär sig något nytt varje dag.
Då kan jag skippa hela styrningen mellan min fjärrstyrda mottagare och bara köpa en annan fläkt helt enkelt så bör det fungera?
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Aha, så EC-motorerna är alltså de som går att styra via 1-10V? Man lär sig något nytt varje dag.
Då kan jag skippa hela styrningen mellan min fjärrstyrda mottagare och bara köpa en annan fläkt helt enkelt så bör det fungera?

Om jag förstått det rätt är en ec fläkt en fläkt med inbyggd frekvensare. Saknar display m.m. Iallafall dom jag sett. Har oftast bara 0-10 och ingen start/stopp som frekvensare oftast har.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Aha, så EC-motorerna är alltså de som går att styra via 1-10V? Man lär sig något nytt varje dag.
Då kan jag skippa hela styrningen mellan min fjärrstyrda mottagare och bara köpa en annan fläkt helt enkelt så bör det fungera?

Ja, så skall det fungera, lite osäker på hur alla fabrikaten har löst ingången för förbikoppling av evt. inbyggd vridresistor, så kolla innan du handlar.

- - - Updated - - -

Om jag förstått det rätt är en ec fläkt en fläkt med inbyggd frekvensare. Saknar display m.m. Iallafall dom jag sett. Har oftast bara 0-10 och ingen start/stopp som frekvensare oftast har.

Det är en likströmsmotor med påbyggd pwm-styrning, om jag fattat rätt.
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Tro det?

Rent teoretiskt om den är lindad med tre likvärdiga lindningar och om du skaffar en 3*110v riktare, så ja.

Men rent praktiskt är jag ganska säker på att han går bet på det.

Självklart finns det frekvensare till 1-fas. Anders tänk på att inte köra för låga varv så att fläkten inte får tillräkligt med kylning.

Snabb googling ger följande t.ex.
http://www.drivteknik.nu/skolan/skola-omriktare/vanliga-fr-gor/1-fas-motor-och-frekvensomriktare
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Självklart finns det frekvensare till 1-fas. Anders tänk på att inte köra för låga varv så att fläkten inte får tillräkligt med kylning.

Gör det, hur fasen har dom fått till det?

Jag kan mycket väl vara på snedsegling, igen, kan du länka till någon?
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Har editerat mitt tidigare inlägg med länk.
Du hade rätt att ec jobbar med likström.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Självklart finns det frekvensare till 1-fas. Anders tänk på att inte köra för låga varv så att fläkten inte får tillräkligt med kylning.

Snabb googling ger följande t.ex.
http://www.drivteknik.nu/skolan/skola-omriktare/vanliga-fr-gor/1-fas-motor-och-frekvensomriktare

Ok, så det kan vara rent utav sagt farligt att köra en EC-fläkt styrd med min M-puck på säg 1 Volt vilket ger väldigt låg fart? Hur kommer jag förbi det problemet?
Och dessutom, kan man stänga av den helt med denna lösning eller behöver jag ha ytterligare ett kommando? Det är inget jätteproblem förvisso då M-pucken kommer matas via en 12V-trafo som jag kan styra med separat fjärrmottagare, enda kruxet då är att få till ett macro som styr det hela så att man inte behöver trycka på flera knappar bara för att få igång köksfläkten.
Den ska kunna skötas av en kvinna...

Ett annat problem som dök upp är att jag undrar om man samtidigt kan koppla någon form av indikator parallellt över 1-10V utgången, så att man kan se vilket läge fläkten är i?
Jag beställer en EC 160 men frågan är hur man kopplar denna mot pucken med likspänning? På bilden visas inkoppling med 230V~
IMG_2913_linje.png
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Den fixar likspänningen själv. Du matar den med 230V~. Kolla med dom du beställer av vad rek. Varvet är. Men för att den ska stanna måste den ha 0v. Kan vara så att dom har någon spärr inbyggt så att den startar inte förrän 0-10 v signalen överstiger t.ex 2v som då är deras minläge. Men kolla med tillverkaren är bara dom som kan svara på det.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Aj fan, då fungerar inte min lösning trots allt då jag inte kan mata den med 230 från den fjärrstyrda mottagaren då den bara ger 1-10V på utgången som är tänkt att kopplas till fläkten :(
Några andra smarta lösningar?

Edit/ Nu kanske jag gjorde en tankevurpa så klart :D Givetvis måste det vara 230 till fläkten men själva styrningen sköts via 0-10v? På bilden jag visade i tidigare inlägg så kan man ju se en potentiometer av något slag och då är det bara att koppla förbi denna och använda min egna fjärrstyrning?
Jag hoppas innerligt att det fungerar så...

Denna modell är det jag har beställt: https://www.m.nu/fjarrstrombrytare-110v-utsignal-fast-installation-mspot-rf110-p-717.html
gt-251.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top