Fjällvandring

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Har av någon jäkla anledning blivit sugen på att fjällvandra. Vandrade en hel del i Australien och är nu sugen på att upptäcka hemma marken.
Är planerat som en liten överaskning.

Har dock ett bekymmer. Behöver bära 6L dialys vätska för varje planerad dag. Dvs startar jag på en 4 dagars tur så behöver jag bära 6x4L =24Kg Vilket iof minskar snabbt i vikt men man ska orka första dagarna också. Detta plus packning 20-30Kg kanske blir lite väl tungt. Men man är ju välbyggd och får offra sig. Ja det är här överaskningen ligger.

Så vad bör jag tänka på?
Detta kommer inte ske i år utan nästa sommar. Hunden ska med, tjejen och tält. Hunden får bära sin mat själv och inte belasta oss. Jag bär vätskan och det tunga då tjejen har lite sämmre ork och styrka.

Vart ska jag/vi gå?
Det får inte bli en för tung tripp med tanke på vikten. Men man vill ju uppleva. Visst jag kan träna här hemma men jag orkar inte hur mycket som hellst. Inte tjejen heller.

Vart söker jag bra information?
Någon med erfarenhet?

Nu söker jag hjälp/tips och råd hos allsmäktiga SH.

Heliumballonger, upp med vattnet i luften och knyt fast repet i ryggan.
Är du orädd om hunden kan du dra en snara runt den, men bli inte ledsen om den flyger över till Norge...

Behövs inte sådär fasligt med ballonger heller, och är du smart köper du extra stora från buttrix, slipper man knyta igen så många.

Heliumballonger, upp med vattnet i luften och knyt fast repet i ryggan.
Är du orädd om hunden kan du dra en snara runt den, men bli inte ledsen om den flyger över till Norge...

Behövs inte sådär fasligt med ballonger heller, och är du smart köper du extra stora från buttrix, slipper man knyta igen så många.
index_01.jpg

Om det krävs så många för att lyfta en 70-80kg gubbe så lär de behövas en del för 50kg packning. Hade sett kul ut på fjället :)

Vill du inte satsa på så många dagar, eller ha möjlighet att lägga upp förråd av vätska halvvägs i förväg så har du 2 dagars vandring här. Inte världens mest avancerade, varje del tar 4-6 timmar beroende på ork men det är ganska smalt på sina ställen och hyfsat nära hem till Svea:

http://www.besseggen.com/

Det finns även en extra "knöl" vid sidan av som man tar sig över på ung. 3 timmar. Där är det mer klättring än vandring på sina ställen.

Last edited:
Vill du inte satsa på så många dagar, eller ha möjlighet att lägga upp förråd av vätska halvvägs i förväg så har du 2 dagars vandring här. Inte världens mest avancerade, varje del tar 4-6 timmar beroende på ork men det är ganska smalt på sina ställen och hyfsat nära hem till Svea:

http://www.besseggen.com/

Det finns även en extra "knöl" vid sidan av som man tar sig över på ung. 3 timmar. Där är det mer klättring än vandring på sina ställen.

Att lägga förråd på olika ställen skulle underlätta. Men hur gör jag det? Lägger jag det i stugor så finns risken att något tar/slänger. Eftersom att det är medicinska saker så måste det finnas. Får inte ligga i mer än 30grader eller under 5 men det är ju mest rekomendationer. Man får helt enkelt ta ut en rutt och sätta sig och ringa runt om möjlighet till förvaring finnes.
Det kan ju inte vare en för tuff vandring eller lång. Släpar ju på onödigt mycket vikt och nog för att man är vandringstark, men man ska nog inse sina begränsningar när man pratar om att bära 20-30kg mer än alla andra om det nu inte går med förvaring på strategiska platser.

Skaffa konto på Utsidan.se

Fast du bör nog inte gå in i Lättpackarforumet :)

EDIT:
Jag är en ganska normal snubbe på 178 cm/82 kg som sitter på kontor och sportar på fritiden. Jag har vandrat 8 dagar i Sarek förra året med startvikt 32 kg och sen jagat ripa 5 dagar och hade 32 kg då också (vapen och ammo 5,5 kg). Jag tycker att det är lite för tungt för att vandringen ska bli lätt och rolig. Det funkar men man skuttar ju inte direkt runt i terrängen. Visst är det kul att "skryta" om och komma ihåg men jag skulle tro att ner på 20-25 kg är en jäkla skillnad. För lättpackarna är det nog fortfarande rena blysäcken.

Last edited:
Fast du bör nog inte gå in i Lättpackarforumet :)

EDIT:
Jag är en ganska normal snubbe på 178 cm/82 kg som sitter på kontor och sportar på fritiden. Jag har vandrat 8 dagar i Sarek förra året med startvikt 32 kg och sen jagat ripa 5 dagar och hade 32 kg då också (vapen och ammo 5,5 kg). Jag tycker att det är lite för tungt för att vandringen ska bli lätt och rolig. Det funkar men man skuttar ju inte direkt runt i terrängen. Visst är det kul att "skryta" om och komma ihåg men jag skulle tro att ner på 20-25 kg är en jäkla skillnad. För lättpackarna är det nog fortfarande rena blysäcken.

Tyvärr så har jag inget val vad gäller vikten. Vätskan måste finnas och jag offrar mej i form av "styrka" för att sambon ska få vara med och vandra. Annars så kan jag packa lätt och ta hunden och gå själv.
Som backpacker i Australien så bar vi båda 35Kg på ryggen. Lättare packning på dagstripper ca 10Kg mest vatten. Nu är dock läget förändrat, sambon är i sämre form, njursjuk och nu vill jag ihop med henne ge mej ut igen, bara för att visa att inget stoppar en galning. Jag bär tungt för att vi ska kunna leva ett mer aktivt liv. Åka till Ozzy gör vi inte igen eftersom att fixa med dialysvätska mm gör oss väldigt planerade och det vill vi inte. Då håller vi oss i sverige så kan vi leva mera fritt och enkelt. Ozzy får vänta ett antal år.
Kanske kan man ge sig ut i Europa med husvagnen och på sätt få med sig det man behöver och utgå ifrån den på olika vandringar.

Utsidan Here i come!

Jo, du/ni har ju inget direkt val med nåt sånt viktigt så det får ju gå på nåt sätt helt klart. Det kan ju vara en idé om kassan tillåter att köra på lätt utrustning till förmån för dialysvätska. Klart en tung och stabil ryggsäck kan bära mycket men det är jobbigt om man åker på 4,5 kg innan man stoppat nåt i den. Jag kan fjällvärlden för dåligt men det där med att försöka skicka och bunkra i förväg borde bli det trevligaste sättet att vandra. Du bör få mycket svar på Utsidan, klart hjälpsamma typer där! :tummenupp

Tyvärr så har jag inget val vad gäller vikten. Vätskan måste finnas och jag offrar mej i form av "styrka" för att sambon ska få vara med och vandra. Annars så kan jag packa lätt och ta hunden och gå själv.
Som backpacker i Australien så bar vi båda 35Kg på ryggen. Lättare packning på dagstripper ca 10Kg mest vatten. Nu är dock läget förändrat, sambon är i sämre form, njursjuk och nu vill jag ihop med henne ge mej ut igen, bara för att visa att inget stoppar en galning. Jag bär tungt för att vi ska kunna leva ett mer aktivt liv. Åka till Ozzy gör vi inte igen eftersom att fixa med dialysvätska mm gör oss väldigt planerade och det vill vi inte. Då håller vi oss i sverige så kan vi leva mera fritt och enkelt. Ozzy får vänta ett antal år.
Kanske kan man ge sig ut i Europa med husvagnen och på sätt få med sig det man behöver och utgå ifrån den på olika vandringar.

Utsidan Here i come!

Har två väskor.
En gammal bra, lätt som tål vikt, aluställning, reäla bärremmar och midjerem. Öppningsbar lite var stans, delbar och vattentålig.

En lite modernare, som sämre, bra på ryggen, remmar mm men dåligt utformad och kändes osmidig. Inte delbar, endast öppning uppe på toppen, men jäkligt skön på ryggen.
Båda två av dessa var med oss i Ozzy.
Dax att investera i en ny.

Vad krävs för utrustning i övrigt?
Kängor, kläder mm är ju självklart men vad mer, hur mycket kan jag snåla på sådant för att få ner vikten.
Utsidan kanske kan svara.

Oerhört fin ide´Qwerty!
Och dina ideér om att inget ska stoppa en är helrätta.
Jag hyser oxå förhoppningar att kunna komma ut i fjällen igen, då jag vandrade där i mitt militära liv, samt alla vinterövningar med överlevnad osv sitter djupt.
Jag har största vördnad för fjällen, och även för dina ideéer om att ta med en sjuk sambo.
Hatten av för det!
Men jag hyser dubier om din egenskattning om hur mycket du ska bära.

Jag vet givetvis inte hur stark du är, men själv var jag rätt bitig på den tiden, och mer än 37 kilo har jag aldrig kånkat på längre sträckor. Inklusive vapen och extra vätska, så själva ryggan vägde väl kanske 30.

Skrönor om hur folk säger sig ha burit 50 kilo eller mer miltals i väglös terräng är just bara sagor, och för din egen skull, så att inte semestern blir ett helsike: planera inte att bära för mycket. Hur hjältemodigt detta än kan verka i din strävan att få ut en underbar upplevelse ihop med sambon.

Det vore synnerligen trist att behöva bryta.

Nu ska jag inte måla fan på väggen, men som sagt, i varma trygga hemmet så blir några få extra kilo på planeringsstadiet, ofta nåt man viftar bort lite lättvindligt.

Mitt tips: Provgå någon kuperad led här hemma, med rätt vikt, innan du bestämmer dig.
Marschträna gärna minst tre-fyra veckor innan det är dax oxå, med succesivt ökande vikt.

Det är oftast inte muskler eller leder som tar slut nämligen. Utan fötter.

Marschfrakturer, blåsor, fuktskador, vrickningar osv är alla potentiella marschstoppare. Så börja redan nu att vårda dina fötter.
Fila dem, och köp även "extrahud" i form av skavsårsplåstret Compeed.

Jag önskar er lycka till i er semester! Lite avundsjuk blir man! :tummenupp
Jag har en stor 80(90?)L Berghaus softpack, och en (i mitt tycke bättre) gammal hederlig K70 Haglöfs (gamla jägarsäcken). som du kan låna om du vill.

Last edited:
Rent spontant tror jag att det blir för tungt att vandra med normal packning + 25 kg dialysvätska.

Ett tips kan vara att spana in Hemavan-Ammarnäs vilket är början av Kungsleden. Där finns det STF-stugor med lagomt avstånd. Om du tar kontakt med STF kan de kanske ta med sig dialysvätskan när de fyller på sina egna förråd av proviant m.m. Då har ni den utplacerad med ca 1 dags mellanrum och behöver aldrig bära med er mer än en dags förbrukning. Om ni dessutom övernattar i STF:s stugor slipper ni ta med er tält och sparar därmed några extra kilon.

http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Lappland/Kungsleden/Mall-Turforslag2/

Men jag hyser dubier om din egenskattning om hur mycket du ska bära.

Skrönor om hur folk säger sig ha burit 50 kilo eller mer miltals i väglös terräng är just bara sagor, och för din egen skull, så att inte semestern blir ett helsike: planera inte att bära för mycket. Hur hjältemodigt detta än kan verka i din strävan att få ut en underbar upplevelse ihop med sambon.

Det vore synnerligen trist att behöva bryta.

Jag önskar er lycka till i er semester! Lite avundsjuk blir man! :tummenupp
Jag har en stor 80(90?)L Berghaus softpack, och en (i mitt tycke bättre) gammal hederlig K70 Haglöfs (gamla jägarsäcken). som du kan låna om du vill.

Jo det är ju där jag med är orolig. 50Kg på ryggen i kanske 6h vandring är inget jag tror någon orkar. Korta etapper och kanske en dag. Men inget som är hållbart att satsa på. Därför söker jag hjälp på allsmäktiga SH. Att kunna ringa lite, betala lite och på så sätt få "vikt" ut fördelat i stugor är en kanon ide som jag visste var möjligt, då jag aldrig vandrat i fjällen. Där är en stor börda på min rygg löst, om det så bara är ett stopp med påfyllning som går.

Ska komma ihåg det där med väskan!

Rent spontant tror jag att det blir för tungt att vandra med normal packning + 25 kg dialysvätska.

Ett tips kan vara att spana in Hemavan-Ammarnäs vilket är början av Kungsleden. Där finns det STF-stugor med lagomt avstånd. Om du tar kontakt med STF kan de kanske ta med sig dialysvätskan när de fyller på sina egna förråd av proviant m.m. Då har ni den utplacerad med ca 1 dags mellanrum och behöver aldrig bära med er mer än en dags förbrukning. Om ni dessutom övernattar i STF:s stugor slipper ni ta med er tält och sparar därmed några extra kilon.

http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Lappland/Kungsleden/Mall-Turforslag2/

Ett riktigt bra tips. Det tackar jag för.

Last edited:
Vill du upp på kalfjäll kan stekenjokkplatån var ett bra alternativ, vägen går över kalfjället på över 800 möh.

Upprätta ett basläger ett par kilometer från vägen och sen kan ni göra dagsturer med lätt packning i olika riktningar i en fantastisk högfjällsmiljö som är lätt att vandra i.

Ska komma ihåg det där med väskan!

Ingen väska! En riktig rygga.
Softpack avser att den saknar riktig bärmes/ram, utan den är s.a.s insydd såsom halvfasta kuddar i ryggen.
Mkt bekväm att bära, men har oxå sina nackdelar gentemot en "riktig" ryggsäck med ram.

Ingen väska! En riktig rygga.
Softpack avser att den saknar riktig bärmes/ram, utan den är s.a.s insydd såsom halvfasta kuddar i ryggen.
Mkt bekväm att bära, men har oxå sina nackdelar gentemot en "riktig" ryggsäck med ram.

Jaha jag trodde det var en sån där snygg väska man slänger över axeln av märket Prada eller Gucci.:)

Aldrig provat en softpack. Kännde och klämde lite inför vår Ozzy resa, men inget jag provburit.

Att lägga förråd på olika ställen skulle underlätta. Men hur gör jag det? Lägger jag det i stugor så finns risken att något tar/slänger.

Om sakerna är uppmärkta med tydliga etiketter att det är livsnödvändig dialysvätska och mediciner tror jag att risken är ytterst liten för att någon ska stjäla prylarna. Det finns nog få grupperingar i samhället som är mer laglydiga är friluftsmänniskor (möjligtvis frikyrkofolk..). Men jag kan förstå din oro.

Jag har lite svårt att se att Adnan Gangster & Co drar runt bland stugorna uppe på fjället... :)

Det enda man kan banta bort ur packningen är vatten - men då krävs de att du kan fixa det från naturen.

Fjällen och för det mesta i Sverige kan man ta vatten från sjöar
och koka mat direkt på.

Skall man däremot ha det som dricksvatten och lägga i direkt i flaskan utan upphettning skall man dunka i en tablett vattenfixare som tar död på lite baciller och virus - sen är det inga problem.

Höhö - 35kg är rätt mycket...komfortabel och bärbar packning ligger runt 20 - då kan du fast gå 20 mil på en sockerbit.

Vid ungefär 25 kilo tappar man nöjet med att gå.

Vid 35kg är det bara missär.

Men kolla på utsidan.se

Där får du lite info som här.

Men du kan minska vikten genom att kunna ordna eget vatten.

Vattentabletter
Kolfilter

Då slipper du bära på detta men du kommer att få arbeta mera då du måste fylla på dina vattenlager oftare när dom är små.

Men med rätt grejer går det

Det enda man kan banta bort ur packningen är vatten - men då krävs de att du kan fixa det från naturen.

Fjällen och för det mesta i Sverige kan man ta vatten från sjöar
och koka mat direkt på.

Skall man däremot ha det som dricksvatten och lägga i direkt i flaskan utan upphettning skall man dunka i en tablett vattenfixare som tar död på lite baciller och virus - sen är det inga problem.

Höhö - 35kg är rätt mycket...komfortabel och bärbar packning ligger runt 20 - då kan du fast gå 20 mil på en sockerbit.

Vid ungefär 25 kilo tappar man nöjet med att gå.

Vid 35kg är det bara missär.

Men kolla på utsidan.se

Där får du lite info som här.

Men du kan minska vikten genom att kunna ordna eget vatten.

Vattentabletter
Kolfilter

Då slipper du bära på detta men du kommer att få arbeta mera då du måste fylla på dina vattenlager oftare när dom är små.

Men med rätt grejer går det

Ähh...

När jag drar uppåt i landet när jag fiskar under sommaren så har jag alltid en kåsa med mig. Dricker alltid direkt från skogsbäcken och älvarna! :banana

Sällan smakat så gott vatten från skogsbäcken. Det ska ju egentligen vara helt ofarligt. Det som kan göra det odrickbart (utan kokning) är väl egentligen om något djur har bestämt sig att stupa längre upp i bäcken.

2cmviwl.jpg

Var nog iaf inget djur som hade stupat inne i skogen, då jag sitter och skriver detta nu! :hihi

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...