Fjädringsproblem?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Har senaste tiden haft problem med att hojen inte känns bra fram, det vibrerar och skakar samt att framhjulet släpper i kurvorna. (mest i vänstersvängar)

Framdäcken tar slut i samma takt som bakdäcken, det kan väl inte vara riktigt?

Kör mest på mittsverigebanan och där uppstår problemet efter start och mål, hade även samma fenomen i vänstern innan depåkurvan på gelleråsen.

Oljan i gaffeln byttes i vintras och den är inställd ganska nära original inställningarna.

Vad kan orsaka detta, någon som har en teori?

Kan tilllägga att hänget är inom toleranserna och att jag har ca 1 cm kvar av fjädringsvägen fram.

Thomas!

Last edited:
Kan möjligen vara en taskig körstil från din sida som orsakar det.

Du har inte höjt eller sänkt fram / bak?

Testa om hojen i en kurva svänger mycket och vill in mer och mer i kurvan. Isåfall, testa och släpp på returen så den går ut fortare (alltså moturs). Testa 4-6 klick åt gången om du har originaljox i gafflarna.

Swedie skrev:
Kan möjligen vara en taskig körstil från din sida som orsakar det.

Du har inte höjt eller sänkt fram / bak?

Testa om hojen i en kurva svänger mycket och vill in mer och mer i kurvan. Isåfall, testa och släpp på returen så den går ut fortare (alltså moturs). Testa 4-6 klick åt gången om du har originaljox i gafflarna.

Visst skulle det kunna bero på taskig körstil, fast jag provade en gsxr 600 01:a för några dagar sedan och den känndes mycket bättre än min 750 i framgaffeln.

Hojen är höjd 7 mm bak.
Har provat att labba med returen.
Tänkte ta och byta olja i dag mest för min egen skull, är det någon större skillnad på vilken olja man använder så länge det är rätt viskositet?

Möjligen att du har för mycket tyngt på framändan. Testa att gå tillbaka till normal ride-height på hojen. Se om det gör någon skillnad.

Du kan testa att ringa en stötdämparexpert. De brukar kunna svara på även frågor om originalgrejer.

DQ hade problem på åsen att de skaka som fan fram, men de va mest i inbromsningarna, han trodde dock de va gaffeln från början, det visade sig att det var bromsvätskan som behövdes luftas och bytas...! Sen blev de bra igen...

Tyvärr går det inte att gå tillbaks till originalhöjden bak då dämparen är en modifierad öhlinare från gsxr 96-99 och den står i lägsta läget nu, dvs 7 mm högre än standard, och originaldämparen är slut så det går inte att testa med den.

Jag uppfattar det som att problemen har kommit under sommaren, fast ifs har tempot stigit lite så det kan ju vara därför som problemen inte fanns tidigare.

Cykeln känns bra i inbromsningarna, så det beror inte på bromsarna.

Ska byta olja och försöka känna om det glappar i gaffeln i kväll om jag hinner.

jag bytte till en mille stöt på falcon och höjde den oxå några mm, och min hoj blev lite oroligare typ överstyrd

*/ ?>
Nyheter
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

Back