Fjädringslänkagets utväxling

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
Yo Sporthojers!

Är det någon som vet, eller vet var man kan hitta vad det är för "utväxling" på länkaget till bakdämparen på Cbr600rr?

Det jag menar är hur många mm centrum av hjulet rör sig per mm som dämparen rör sig.

Kan ju självklart mäta det själv, men har inte hojen här och nu när jag satt och funderade på det :P Kanske någon som har mätt och vet? Eller läst nånstans?

Ca 2,5ggr
Dock är det lite mindre utväxling i början av fjädringsvägen och lite mer när dämparen börjar bottna.

Vilken årsmodell har du...?

På min CBR 600 -88 satte jag på en dämpare som var 20 mm längre än original och bakänden blev runt 50 mm högre.

Är en -08 samma som en -07 eller -09...? Jag har uppmätta siffror för -07 och -09. De är snarlika och det är väl inte helt osannolikt att en -08 är samma...?

Vid fullt utfjädrat läge så har du 2.37 mm bakhjulsrörelse för 1 mm stötdämparrörelse. Då bakhjulet har fjädrat in 30 mm (ungefär 1G position med förare) så har du 2.30 mm bakhjulsrörelse för 1 mm stötdämparrörelse. Då bakhjulet har fjädrat in 60 mm (ungefär midcorner position) så har du 2.22 mm bakhjulsrörelse för 1 mm stötdämparrörelse. Då stötdämparen bottnar har du 131 mm bakhjulsrörelse och 1.99 mm bakhjulsrörelse för 1 mm stötdämparrörelse.

Är en -08 samma som en -07 eller -09...? Jag har uppmätta siffror för -07 och -09. De är snarlika och det är väl inte helt osannolikt att en -08 är samma...?

Vid fullt utfjädrat läge så har du 2.37 mm bakhjulsrörelse för 1 mm stötdämparrörelse. Då bakhjulet har fjädrat in 30 mm (ungefär 1G position med förare) så har du 2.30 mm bakhjulsrörelse för 1 mm stötdämparrörelse. Då bakhjulet har fjädrat in 60 mm (ungefär midcorner position) så har du 2.22 mm bakhjulsrörelse för 1 mm stötdämparrörelse. Då stötdämparen bottnar har du 131 mm bakhjulsrörelse och 1.99 mm bakhjulsrörelse för 1 mm stötdämparrörelse.

Det stämmer, 07-12 är samma.

Tusen tack för infon! :tummenupp:tummenupp:tummenupp

Snyggt svar! Intressant med ett regressivt dämparlänkage. Vet du om fjädern är progressiv, som kompensation, eller om fjädringen helt enkelt är regressiv som helhet?

Regressivt...???

Det här är - enligt alla motorcykeltillverkares definition - ett synnerligen progressivt länkage. Högre utväxling i början av slaget kombinerat med lägre utväxling i slutet av slaget. Alltså ett bakhjul - som för en given rörelse hos stötdämparen - rör sig mer och snabbare i början av slaget men mindre och långsammare i slutet av slaget. Eller tvärt om, en stötdämpare - som för en given rörelse hos bakhjulet - rör sig mindre och långsammare i början av slaget men mer och snabbare i slutet av slaget.

Fjädern är linjär på originaldämparen och alla någorlunda bra eftermarknadsdämpare.

Läste Alatalos inlägg slarvigt. :rodnar Givetvis är det ett progressivt länkage.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman