Fjädringsinställningskörning....

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jag & Grön-x pratade lite snabbt om fjädring och varken hans eller min hoj är inställda efter vikt etc. Allra minst nu eftersom jag sänkt baken 4cm...och loosat nästan 20Kg!

Så vad sägs om en körning enligt rubriken, ladda med måttband/tummaträ och ställa in våra hojar en gång för alla. Har papper på hur man gör men såklart hade det varit bäst att ha med en som kan det i sömnen. :tummenupp

Det behövs ju minst 3 pers vid inställning så tanken var att vi kan hjälpas åt med lyft etc.

Ställa in hänget kan man ju göra själv, men de andra inställningarna (returdämpning, fjäderförspänning och kompression) är stora svarta hål för mig. Gaffeln känns lite svampig ibland men jag har ingen aning om vilken inställning det är som behöver göras.

Hade vart mumma att lära känna nån expert som kunde ta sig tid att hjälpa mig med en riktig analys av hojen.

Anmäl er till en öppen-depå-dag på någon bana (Actionpics har tex en i slutet av juli).

Man måste åka in och ut å uppleva samma kurvor å farter gång på gång för att få till det vettigt!

\m/

Anmäl er till en öppen-depå-dag på någon bana (Actionpics har tex en i slutet av juli).

Man måste åka in och ut å uppleva samma kurvor å farter gång på gång för att få till det vettigt!

\m/

Nu snackar jag väl iofs inte vansinnigt finlir utan mer ställa den för 100Kg istället för 70....och även andra hållet för vissa damer.

Ställa in hänget kan man ju göra själv, men de andra inställningarna (returdämpning, fjäderförspänning och kompression) är stora svarta hål för mig. Gaffeln känns lite svampig ibland men jag har ingen aning om vilken inställning det är som behöver göras.

Hade vart mumma att lära känna nån expert som kunde ta sig tid att hjälpa mig med en riktig analys av hojen.

Kör du med spännband då eller?? :va

Last edited:
Nä man behöver bara mäta med måttband. Läs mer här.

Jorå DET vet jag! :D Men du skall ju först mäta med stötarna helt ute...med andra ord lyfta aset både bak och fram för att få statiska saggen....sen sitta för normala saggen. JAG pallar då inte att lyfta och mäta samtidigt! :näsblod

Fram kan man iofs dra upp den och låta den glida ner på en mycket lätt åtdragen stripe....men sen måste den ju upp igen och mätas...om man nu inte kör med ögonmått....

Jaja, jag fixar lite bärs till polarna så lyfter dom säkert! :tungan

Sänker du baken utan att kompensera gaffeln får du sämre styrgeometri, mer åt chopperhållet vill säga och mer åt understyrning. Därför ska man inte heller ha mer häng bak än fram när man ställer hänget.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026