Fjädringsinställningar

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
Undrar om det finns ngn därute som har lite tips om lite grundinställningar till en R1:a -00 med original dämpningsutrustning. ( Har iofs en öhlins styrdämpare..) Väger närmare hundra pannor :censored och tycker att den känns lite gungig/svajig/slängig i lite snabbare böjar när man lägger ner lite. Bakdäcket är nytt (Metzeler SP) Halvljuset står lite högt också när jag sätter mig på. Är det fjäderförspänningen som man pillar på i första hand då? Tacksam för svar från nån barmhärtig... :Bugar

Snake skrev:
...Halvljuset står lite högt också när jag sätter mig på. Är det fjäderförspänningen som man pillar på i första hand då? Tacksam för svar från nån barmhärtig... :Bugar

Nä, du ska pilla på halvljuset :D

En bra grund är att när du sätter dig på hojen skall bakfjädringen sjunka ihop ungefär 1/3 av fjädringsvägen. Det justeras med fjäderförspänningen. Det finns mycket mer om detta om du söker. Men för att hamna på rätt planhalva så är det en bra start.

Gungigheten beror nog på dämpningen. Prova öka returdämpningen ett par snäpp. Kan göra susen men även på detta område finns tonvis med text.

Ett bra tips för grundinställning o egenskaper är pdf-dokumenten från ohlins.se.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8