Fjädringsinställningar - trådhittarhjälp!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Helu folks,

Jag har för mig att jag läst en superb tråd om fjädringsinställning och en bra guide för olika problem samt nån liten länklista till grundinställningarna till de vanligaste hojarna/dämparna.

Nån som känner igen det eller har jag drömt? kan någon i så fall hjälpa mig hitta rätt i tråddjungeln. :)

----------------------------------

Är jag helt fel ute med minnet av det, kan någon ge lite guidelines för vad en vettig grundinställning är på en CBR600RR med ca 80 kg förare inkl. utr.?

Jag har inte kört hojen så mkt, men upplevde den som stenhård och med dålig feedback. Välbalanserad men svårt att känna riktigt vad som hände.

Förmodligen är den kalasbra inställd, men för en mkt snabbare förare som sätter lite press på grejerna, och när jag tourar runt så blir det "fel". Så jag skulle vilja få den "för mjuk" så att jag sen får justera upp den vartefter jag blir snabbare.

Jag tror jag kan läsa mig & fråga mig till hur jag ska ändra på saker sen för att justera och testa runt för att känna på olika tendenser, men nu har jag ju ingen aning om hur grundinställningen är öht då det är enl. tidigare ägare. Hur mkt påverkas det av vikt och snabbhet? Eller är det mest förspänningen som spelar in på det och resten borde vara rätt om det stämde för tidigare ägare?
 
Här har Du en sökning från Google där Du förmodligen hittar det Du söker. Jag tror att nyare info kommer senare i listan.

Bland annat här har Du ett gäng länkar, några borde funka fortfarande: http://www.sporthoj.com/forum/archive/index.php/t-211247.html

Tidningen Sportbike dokumenterar inställningar från sina tester, hittar Du här.

RTFM - jag skulle börja från manualen med komp och retur och därefter ställa hänget. Skriv upp allt Du gör, ändra en sak åt gången och kör samma sträcka på samma sätt för att notera skillnaden.

Lycka till:)
 
Tack alles..

Ställde hänget igår. Dock osäker på fjädrarna, ska testa det längre fram när jag får provköra också. Men bakdämparen har sannolikt en hårdare fjäder (WP-susp.) och slutade i att jag skruvade in den 10/20 varv från min. Fram däremot var jag nästan (14/15 in) tvungen att bottna, och då var det ungefär som bak - nånstans mitt emellan 1/3 - 1/4 av fjädringsvägen.

Var inte supernoga med static sag för fokus nu var en specialare. Och mindes inte riktigt vad jag eftersträvade. Tror det blev ungefär 1/10 bak och det är väl rimligt rätt? Fram däremot minns jag inte...

Ska skriva ned inställningarna som är nu, kan ju spara det som grundinställning om inte annat.

Kanske ta och testa sig fram helt enkelt och köra: "bottna allt vs lätta allt vs bottna/lätta vs tvärtom och försöka börja få en känsla för vad som händer..

Känns som en så omfattande vetenskap att självlära sig i när jag egentligen behöver köra köra köra.. Men köra när det känns "fel" utan att veta hur jag ska korrigera det känns ju lika galet det :)


Ska kolla länkarna :tummenupp

Tackar för dem
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top