Fjädringsinställning

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Vet att det är väldigt individeullt med inställning men noterat att många i std 600 cup ökar ride high bak och skuter upp gaffelbenen för att få hojen mer snabbstyrd men frågan är
Ökar inte slitaget på framdäcket då med sämre fäste som följd ?
Är det för att minska wheelie tenedensen ur böjen?
Ökar ni på förspänningen och retutdämpningen samtidigt då?.

Vet att det inte finns ett entydigt svar vill bara kolla hur ni resonerar kring detta :tummenupp

2ono skrev:
Vet att det är väldigt individeullt med inställning men noterat att många i std 600 cup ökar ride high bak och skuter upp gaffelbenen för att få hojen mer snabbstyrd men frågan är
Ökar inte slitaget på framdäcket då med sämre fäste som följd ?
Är det för att minska wheelie tenedensen ur böjen?
Ökar ni på förspänningen och retutdämpningen samtidigt då?.

Vet att det inte finns ett entydigt svar vill bara kolla hur ni resonerar kring detta :tummenupp

Det är ingen som vill avslöja sådant, skämt åsido......
vet att min 1000 blev mkt sämre när jag höjde den bak, skruvade tillbaks till originalhöjd efter tips från Öhlins att "alla" som tävlar internationellt kör den i std-höjd. Visst blev den lite snabbare i styrningen men betydligt mer svårkörd och dessutom dansant i inbromsningar.

Jag har skjutit upp gaffelbenen på min R1 -03 för att få den mer snabbstyrd. Dessutom tycker jag att den blir mindre understyrd ut ur kurvorna. Något ökat slitage på framdäcket har jag då inte märkt.
Ett tips om du har tänkt prova är att ta väldigt lite åt gången. Själv hade jag tänkt fläska till med 1 eller 2 cm på en gång men fick tipset av en kamrat som gått en fjädringskurs att börja med 2 mm. Lät ju jättefånigt, men i efterhand är jag glad att jag följde tipset. Lite gör mycket!

UrbanTiger skrev:
Det finns nog en anledning till att gaffelvinklar och chassigeometri är som dom är från fabrik :va

Ungefär som av samma anledning som MotoGP-hojarna har olika chassie, fjädringslänkage, stötdämpare osv till dom olika banorna? :tungan

2uno skrev:
Vet att det är väldigt individeullt med inställning men noterat att många i std 600 cup ökar ride high bak ...

Vilka gör det? Kan inte komma på att det skulle kunna vara någon annan än kanske Ducati som skulle kunna höja sina bak på lagligt sätt i 600std?

*/ ?>
Back