Fjädringsinställning

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
En lite generell fråga om fjädringsinställning.

Har mätt hänget och ställt in förspänningen. Tycker att jag har fått till det ganska bra rent måttmässigt iaf.

Däremot upplever jag att jag studsar ganska mkt på sadeln. Det kanske är normalt på sporthoj. På en tidigare hoj hade jag inte samma fenomen.

Det räcker alltså med en skarv i vägen, en liten ojämnhet eller vadsomhelst för att jag ska studsa omkring på sadeln. Har jävligt svårt att behålla en vettig sittställning på en något ojämn väg när det är så.

Så frågan är egentligen om andra upplever samma sak?
Och vilken inställning är det jag ska pilla på för att ändra detta om det inte är normalt. Returen?

Inställningsguiderna är utformade för släta fina banor och inte gropiga, stockholmska sunkvägar. Jag skruvade en hel del förra säsongen men landade alltid i standardinställningen när jag körde gata just för att vägarna här i stan är så risiga.

Med det sagt: Om du bara rört förspänningen, och justerat till hårdare från standard, brukar nästa steg vara att lätta lite på returen i fram. Dvs minska motståndet för gaffeln att fjädra upp igen efter en komprimering. Testa att lätta ett klick eller ett halvt varv eller så och provkör.

Inställningsguiderna är utformade för släta fina banor och inte gropiga, stockholmska sunkvägar. Jag skruvade en hel del förra säsongen men landade alltid i standardinställningen när jag körde gata just för att vägarna här i stan är så risiga.

Ja exakt.

På bana har jag inget direkt problem med detta.
Men just därför så blir det så sjukt störande att sitta och studsa runt när man kör lite gata.

Känns som att jag ska knipa sönder tanken för att ens hålla mig kvar på hojen. Men det kanske ska va så.... :(

Den låter lite som sagt lite hårt ställd. Slår den dig i baken skulle jag säga returen bak i första läget.

Ja precis. Det är arslet som lättar från sadeln. Så det är rätt svårt att komma åt genom att knipa kring tanken.

Ska ta och kika på länken! Tack för tipset!

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!