Fjädringsinställning med skjuts

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Hoj
ZX10R
Jag vet att det skrivits en del om fjädringsinställning, men jag hitttar inte riktigd det jag söker :3freak

Jag har efter mycket möda och säsong av skruvande i alla riktningar, hittat en bra inställning på bakdämparen, på min R1:a -00

Men jag kan fortfarande inte hitta någon bra inställning vid skjuts..

Cykeln gungar vid skjuts :arsele

Hur ska jag justera ??, eller åtminstånde - åt vilket håll ska jag börja med dämpning/retur

Jag har tyvärr förspänningen på näst hårdaste redan, vilket både stämmer bra då jag mäter "hänget", samt ger bäst slitagebild på däcken, av alla de inställningar jag testat. :va

/ Micke

Ska du ändra fjäderinställningar för att din lille grabb ska kunna åka med tryggt :va Känns lite overkill....

:hihi

Sorry förresten att jag inte kom med något konstruktivt...

Last edited:
Förspänningen bör ökas. Och likaså dämpningen. Börja m returdämpningen.
Det är bara allmänna tips, inte på bankörningsnivå m passagerare....
/u

Det du behöver göra är att stiffa till allting så det inte svajar så mycket. Det görs med compression och förspänning. Förspänningen behöver dras åt ordentligt, och compressionen säkerligen 10 click hårdare.

Glöm inte ändra tillbaka sen bara, då det ändrar chassi en hel del och du kan med denna inställning tappa en hel del grepp när du kör hårt ensam.

Swedie skrev:
2221774 Det du behöver göra är att stiffa till allting så det inte svajar så mycket. Det görs med compression och förspänning. Förspänningen behöver dras åt ordentligt, och compressionen säkerligen 10 click hårdare.

Glöm inte ändra tillbaka sen bara, då det ändrar chassi en hel del och du kan med denna inställning tappa en hel del grepp när du kör hårt ensam.

Tack Swedie !

Jag kan ju tyvärr inte ta så mycket mer på förspänningen, men jag har nog varit för försiktig med kompressionen...

Ska jag "öppna" returen lite också - för att den ska "orka" trycka upp snabbare ??

/ Micke

Ps Jag satt mitt emot dig på lunchen på Gelleråsen den 22/5, så kanske du har ett ansikte på mig..

Om returen är åt det stängda hållet just nu, ta och öka på returen Lite! Just i skjuss-syfte behöver du inte ha ett direkt snabb-reagerande chassi.

:lyfterpåhattensmilie goddagens igen

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...