Fjädringsinställning KTM 625/660/640

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Tänkte ta upp denna fråga igen...vilka fjädringsinställningar (sag, kompression och retur) kör ni på vid bankörning med era 625/660/640 KTM'er?
Tycker min 660 är för mjuk och gungig vid snabba svängar och vore tacksam för förslag på inställningar att testa...
 
Finns det verkligen ingen som pulat med fjädringen för att förbättra egenskaperna vid bankörning?
 
Har i princip allt på det hårdaste bak.

Mer förspänning i gafflen och dessutom är den sänkt ca 3mm i kronorna.
 
skruva in både komp och returen så borde det bli bättre.
bara att prova själv när du är på banan.
 
mada skrev:
Tycker min 660 är för mjuk och gungig vid snabba svängar och vore tacksam för förslag på inställningar att testa...

Du får nog byta fjädrar och
olja om du ska kunna få till för bankörning.
 
660:n är ganska mjuk original jämfört med optimal ban-fjädring. Öka komp fram och retur bak några steg så blir det bättre, men helt perfekt kräver andra ingrepp. Har du kollat hänget fram/bak ?
 
TomK skrev:
660:n är ganska mjuk original jämfört med optimal ban-fjädring. Öka komp fram och retur bak några steg så blir det bättre, men helt perfekt kräver andra ingrepp. Har du kollat hänget fram/bak ?

Körde du häng enl manualen? Manualen säger väl samma sak vare sig det är offroad eller motard och det finns ju många teorier om hur hänget ska vara...
 
mada skrev:
Körde du häng enl manualen? Manualen säger väl samma sak vare sig det är offroad eller motard och det finns ju många teorier om hur hänget ska vara...

Motard-häng, uppmätt enligt och med hjälp av Farmerlip (Tommy). Själv lyckas jag aldrig komma ihåg hur inställningarna skall vara :) Det låg dock precis där det skulle efter att jag fick tillbaka grejerna från Springzz.
 
Får jag låna tråden för en annan fjädringsrelaterad fråga? Är det fjädringsinställningen som är fel om det studsar fram när jag kör fort i kurvor? Jag väger kring 90kg utan utrustning så jag antar att fjädrarna är för mjuka men jag har inte bytt än. Är det värt att göra det?

Jag har en 660 -04.

//Eric
 
DR-Zätare skrev:
Får jag låna tråden för en annan fjädringsrelaterad fråga? Är det fjädringsinställningen som är fel om det studsar fram när jag kör fort i kurvor? Jag väger kring 90kg utan utrustning så jag antar att fjädrarna är för mjuka men jag har inte bytt än. Är det värt att göra det?

Ja, fjädringsinställningar och val av däck (ju bättre grepp, desto viktigare med rätt fjädring). Det behöver dock inte vara gaffeln som spökar, utan lika gärna bakfjädringen. Hur kör du genom kurvan ? Det bästa tipsen jag kan ge är att du ska ha bromsat färdigt och sänkt farten ordentligt innan kurvan, för att sedan kunna ge på gas genom kurvan. Hojen sätter sig då bättre och trycket fram minskar.
 
TomK skrev:
Ja, fjädringsinställningar och val av däck (ju bättre grepp, desto viktigare med rätt fjädring). Det behöver dock inte vara gaffeln som spökar, utan lika gärna bakfjädringen. Hur kör du genom kurvan ? Det bästa tipsen jag kan ge är att du ska ha bromsat färdigt och sänkt farten ordentligt innan kurvan, för att sedan kunna ge på gas genom kurvan. Hojen sätter sig då bättre och trycket fram minskar.

Studset uppstår främst i en längre, svepande kurva som är nästan 180 grader men ingen riktig hårnål utan man kör fullt på tvåan eller låg fart på trean genom hela och det är inte när jag bromsar som jag det studsar utan främst när jag försöker köra ännu lite snabbare i kurvan än vad jag gör vanligtvis. Det förekommer även i en annan kurva som också är nästan 180 grader men betydligt tightare och även där är det främst i mitten av kurvan, efter att jag släppt bromsen.

Jag har Michelin pilor race både fram och bak, dock börjar bakdäcket vara rätt slitet vid det här laget men studset har jag haft även tidigare när däcket var nytt. Jag väger som sagt nästan 90kg utan utrustning så jag väger ju mer än vad KTM anger som högsta vikt för originalfjädrarna. Jag har märken på ljuddämparen när jag kört på banan efter att bakhjulet har skrapat i ljuddämparen så jag antar att jag nyttjar det mesta av fjädringsvägen bak.

Jag brukar bromsa nästan ända in till apex, hårdast broms innan jag börjar svänga men jag håller kvar på bromsen så gott som hela vägen in till apex. Är det fel sätt på motard?

//Eric
 
Pratar vi motardbana eller RR-bana är min första fråga.

På motardbana är jag helt fel människa att fråga, men på RR-bana anser jag att originalinställningarna är helt ok. Med dom får jag fint däckslitage fram och bak och gunget är inte alls farligt.

Som referens kör jag ca 1.33-1.35tider på Gotland Ring senast. ca 1.01-1.02 på Kinnekulle Ring.

//jaG
 
Zeb_Macahan skrev:
Pratar vi motardbana eller RR-bana är min första fråga.

På motardbana är jag helt fel människa att fråga, men på RR-bana anser jag att originalinställningarna är helt ok. Med dom får jag fint däckslitage fram och bak och gunget är inte alls farligt.

Som referens kör jag ca 1.33-1.35tider på Gotland Ring senast. ca 1.01-1.02 på Kinnekulle Ring.

//jaG

Rallycrossbana så det är väl någonstans mittemellan. Asfalten är överlag rätt usel på banan men det finns två kurvor med bra asfalt där farten är högre och det är i dessa två kurvor som problemen visar sig, där det går fortare med mycket nedlägg (jag brukar skrapa fotpinnen i de kurvorna).

//Eric
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top