Fjädringsinställning för gatkörning

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
GSXR 750 -09
Hur ser den optimala fjädringsinställningen ut för gatkörning? Det är en fråga jag ställt mig den senaste veckan då jag pysslat med att försöka hitta detta. Eftersom att hojen ska klara typ allt har jag svårt att prioritera. Jag vill att den är hård vid attack kurvtagning på slät väg:brynad, jag vill ha mjukare vid ojämn vägbana, jag vill ha en snabbstyrd när det kommer till småvägar, och stabil när det går fort i kurvorna. Jag vill även ha möjlighet att skjutsa.
Vart hittar jag bästa kompromissen?? Hur gör ni?
Säg nu inte köp en ny BMW 1000rr som aktivt ändrar fjädringen.:D
 
Last edited:
Det finns ingen kompromiss. Antingen ställer man fjädringen hårt och snabbstyrt eller stabilt och mjukt. Mellanläget brukar oftast vara nervöst och obekvämt. Ska du skjutsa så måste du vara beredd på att justera fjädringen när nån ska med. Det räcker oftast att öka fjäderförspänningen bak ett eller två steg. Tråkigt nog brukar det vara den jobbigaste justeringen.
 
Ptjaa - ska Du göra allt det där utan att ändra någonting lär Du få kompromissa rejält:) Har Du hittat igen blanketten från SMC, som både förklarar hur det går till och funkar för dokumentation? Länken finns även i ett antal av alla fjädringstrådarna på detta forum. Men först kanske Du ska sikta på en grundinställning med bara Dig själv på, att utgå från. Mitt sätt:

1 - Ställ in comp och retur enligt instruktionsboken.

2 - Justera fjäderförspänning fram och bak så att hojen får rätt häng. En normal Sport- eller nakenhoj med ca 130 mm fjädringsväg fram, 110 bak kan Du försöka få till 40 mm fram, 35 bak. Har Du för mjuka fjädrar så att Du inte når dit låter Du ändå differansen vara ca 5 mm (t ex 45 mm fram, 40 bak).

3 - Justera returen så att hojen "studsar upp" ungefär lika snabbt både fram och bak. Generellt sett vill Du ha returen så snabb som möjligt utan att hojen känns studsig (pogo stick), du vill inte heller att den ska gungafram och tillbaka när den väl gått upp. Öka i så fall 2 klick, eller ett halvt varv, tills den lugnar sig. Men det ska absolut inte ta längre än 0.5-1 s för fjädringen att gå upp i jämviktsläge efter belastning.

4 - montera ett buntband runt gaffelbenet och provkör. Bottnar fjädringen i gupp eller fram om Du nyper hårt på bromsen (då talar vi inte 10s bromsning, snarare 1-2s) så ökar Du kompressionen ett kvarts varv (eller 2 klick) och provar igen.

5 - Bottnar gaffeln under broms till stopp har Du nog för klen fjäder, alternativt kan Du höja oljenivån i benen något för att öka progressiviteten.

Nu har Du förhoppningsvis en bra grundinställning som Du sedan kan modifiera vid behov. Dåliga vägar/touring - prova minska kompressions- och returdämpning ett par klick. Passagerare - öka förspänningen bak så att hojen inte går för lågt. Och så vidare...

Lycka till:)
 
Tack för svaren. Att öka förspänningen i bak är som sagt relativt enkelt, men för att få loss låsringen ovanför den som spänner krävs två personer, en som slår på var sin ring med don, annars skruvas även den andra ringen upp. Vilket gör det hela för omständigt för att göra innan skjutsning.
Tack Roffe för guiden, jag har i stort sett följt SMC guide tidigare, men även läst mer utförligt i en annan guide. Min hoj var ursprungligen inställd på 22 mm förspänning i fram och 45 i bak:död vet inte hur förra ägaren tänkte där:va
 
Min hoj var ursprungligen inställd på 22 mm förspänning i fram och 45 i bak:död vet inte hur förra ägaren tänkte där:va

Är du säker på att du menar förspänning och inte häng...? Om du menar förspänning så är 45 mm bak helt horribelt då fjädern sannolikt inte klarar mer än 70-80 mm slaglängd innan den går varv mot varv. Du har i så fall förbrukat mer än hälften till förspänning och cykeln lär dessutom ha varit redigt hög och orörlig i bak...

Om du menar häng (med förare) så är 22 mm fram och 45 mm bak en cykel som är väldigt hög fram och väldigt låg bak, alltså knappast en snabbsvängd cykel...

Precis som Roffe skriver så är häng med förare A och O för en god fjädringsfunktion. En Tuono av din årsmodell har inte helt usla fjädringskomponenter, så rätt inställt häng (med förare) kombinerat med helt original klickinställningar kommer att ta dig mycket långt på vägen mot dina önskemål. Sedan är ju allting relativt och du kommer knappast att uppfylla alla dina önskemål helt perfekt då vissa av dem ligger utanför "fönstret" som denna hoj och denna fjädring är konstruerade för. Och glöm HP4:an, den kommer inte heller att fixa det. Det må heta "aktiv fjädring" i reklamen, vad den är i verkligheten faller inte riktigt inom definitionen för aktiv fjädring...
 
1. Sätt skrotet för bana

2. Håll stumt

3. Sluta håll så jäkligt i styret (med baaaara hä'ääänderna :eek)

4. Va nöjd

Det ska väl mkt till innan hojen är så nervös att det blir problem för att vägen är lite ojämn, kör du så fort borde du hålla dig på bana ändå. Och är den så nervös trots att det inte går SÅ fort, så är du förmodligen tillräckligt noob för att klara dig alldeles utmärkt på bana med en lite stabilare (trögsvängd) hoj ändå.

Win win.. problem är självsanerande. yaaay, Eureka


jag är trött.. sova nu?
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top