Ptjaa - ska Du göra allt det där utan att ändra någonting lär Du få kompromissa rejält

Har Du hittat igen blanketten från SMC, som både förklarar hur det går till och funkar för dokumentation? Länken finns även i ett antal av alla fjädringstrådarna på detta forum. Men först kanske Du ska sikta på en grundinställning med bara Dig själv på, att utgå från. Mitt sätt:
1 - Ställ in comp och retur enligt instruktionsboken.
2 - Justera fjäderförspänning fram och bak så att hojen får rätt häng. En normal Sport- eller nakenhoj med ca 130 mm fjädringsväg fram, 110 bak kan Du försöka få till 40 mm fram, 35 bak. Har Du för mjuka fjädrar så att Du inte når dit låter Du ändå differansen vara ca 5 mm (t ex 45 mm fram, 40 bak).
3 - Justera returen så att hojen "studsar upp" ungefär lika snabbt både fram och bak. Generellt sett vill Du ha returen så snabb som möjligt utan att hojen känns studsig (pogo stick), du vill inte heller att den ska gungafram och tillbaka när den väl gått upp. Öka i så fall 2 klick, eller ett halvt varv, tills den lugnar sig. Men det ska absolut inte ta längre än 0.5-1 s för fjädringen att gå upp i jämviktsläge efter belastning.
4 - montera ett buntband runt gaffelbenet och provkör. Bottnar fjädringen i gupp eller fram om Du nyper hårt på bromsen (då talar vi inte 10s bromsning, snarare 1-2s) så ökar Du kompressionen ett kvarts varv (eller 2 klick) och provar igen.
5 - Bottnar gaffeln under broms till stopp har Du nog för klen fjäder, alternativt kan Du höja oljenivån i benen något för att öka progressiviteten.
Nu har Du förhoppningsvis en bra grundinställning som Du sedan kan modifiera vid behov. Dåliga vägar/touring - prova minska kompressions- och returdämpning ett par klick. Passagerare - öka förspänningen bak så att hojen inte går för lågt. Och så vidare...
Lycka till
