Fjädringsfunderingar KTM 625SXC-06

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Som tung nybliven ägare till en KTM 625 SXC så behöver fjädringen fixas till.

Jag kör så gott som uteslutande grus och sämre vägar med mina hojar, en gång om året har det blivit en långresa/grusresa med lite packning också.

Framgaffeln är ordnad men bakfjädringen återstår.

Nu sitter original 63-260 fjädern där men med packning och 110 kg förare så är den inte särskilt bra.

Kan någon peka mig i rätt riktning om vilken fjäder jag borde ha, kanske ett tips eller två om vart man kan handla till rätt pris, är även intresserad om någon har något begagnat liggande.

Du bör nog byta fjäder till någon som passar din vikt. En fjäder kostar ca 1000:- ny.
kolla sedan upp hur mycket häng och sag, eller vad det heter. och justera förspänningen.
Därefter kan du eventuellt öka dämpningen lite ...

Visst ska jag byta fjäder, det har jag gjort på alla mina endurohojar. Jag klarar också av att justera in fjädringen så den passar min åkning.

För endurohojarna finns listor med rekommenderade fjädrar mot vikt att gå efter men jag hittar inget till SXC, det sitter 63-260 monterat nu och det enda jag har på hyllan är en 76-250 från en EXC, tror inte den passar rakt av.

Finns motsvarande listor för LC4-hojarna?
Någon som har en lista på passande fjädrar?

Är det inte enklare o ringa en handlare som vet?
Så kan du ju beställa på en gång?

Jo visst kan jag det Ricken, men jag köper nästan alla delar moms och tullfritt från utlandet så jag blir "rånad" om jag handlar i Sverige.
Ska jag inte köpa av en handlare så vill jag inte ta upp hans tid med mina frågor heller, den tiden kan han lägga på att tjäna pengar istället.
Forum är väl till för att ställa frågor och hjälpa andra samt dela med sig av erfarenheter, och någon har säkert erfarenhet i att mecka fjädring med LC4'or här på sporthoj.

Har du provat att se vad du kan få för priser av en handlare i sverige?
Jag handlar väldigt lite från utlandet nuförtiden, min handlare ger mig bra med rabatt istället. Så det är nästan samma pengar.

Beställde ett FMF helsystem idag för 9000kr, 6800kr från usa, utan frakt och moms...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park