Fjädringsfrågor R6

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
Hejsan alla.


Detta ämne har välan varit på tapeten typ 100 ggr redan.
Har sökt i forumen men inte riktigt hittat den info jag söker.


Har en R6 -01 helt standard i fjädring.
Jag är nog iaf 25 kg tyngre än tidigare ägaren och hitills har jag endast åkt på sviestad.

Förspänningen är uppskruvad max bak. ( stock 4 av 9 hack där 9 är hårdast) Retur enl stochsettings samt kompression ett klick hårdare än stocksettings ( klick 6 ist för 7)

Fram förspänning på max (stock 8 av 9 där 9 är mjukast), kompression o retur 3 klick hårdare än stocksetting
( 3 klick ist för 6)


Mitt dilemma är att hojjen känns väldigt nervös och flyter uppepå....
I ingången till esset i vänstern så pumpar framgaffeln väldigt okontrollerat och känns allmänt vinglig. Likaså i kraftig inbromsning så vill den gärna kasta i bakändan. Stadig o så rakt fram i låg som hög fart.
Jag är inte karl nog för att avgöra vart man börjar skruva men tänkte ställa allt enl serviceboken och prova därifrån. Någon som har andra vägar man kan gå?
 
Rotorp skrev:
2441776 Hejsan alla.


Detta ämne har välan varit på tapeten typ 100 ggr redan.
Har sökt i forumen men inte riktigt hittat den info jag söker.


Har en R6 -01 helt standard i fjädring.
Jag är nog iaf 25 kg tyngre än tidigare ägaren och hitills har jag endast åkt på sviestad.

Förspänningen är uppskruvad max bak. ( stock 4 av 9 hack där 9 är hårdast) Retur enl stochsettings samt kompression ett klick hårdare än stocksettings ( klick 6 ist för 7)

Fram förspänning på max (stock 8 av 9 där 9 är mjukast), kompression o retur 3 klick hårdare än stocksetting
( 3 klick ist för 6)


Mitt dilemma är att hojjen känns väldigt nervös och flyter uppepå....
I ingången till esset i vänstern så pumpar framgaffeln väldigt okontrollerat och känns allmänt vinglig. Likaså i kraftig inbromsning så vill den gärna kasta i bakändan. Stadig o så rakt fram i låg som hög fart.
Jag är inte karl nog för att avgöra vart man börjar skruva men tänkte ställa allt enl serviceboken och prova därifrån. Någon som har andra vägar man kan gå?

En bra grundregel att ca 2/3 av fjädringsväg ska finnas kvar när du sitter på hojen,sannolikt har den maximala förspänningen gjort att det inte finns någon större fjädringsväg kvar när du stiger av hojen.'
Detta leder till det du beskriver, men harmoni i fjädring är svårt och individuellt och kan bero på så många saker.
Om du är en tungviktare som jag är risken stor att fjädern är för mjuk orginal.
 
Ett tips. ta en träning och skriv upp allt. Sen skruvar du allt i botten sen allt i toppen osv och ser vad som händer. På så sätt kommer du bli en guru på fjädring.

björn
 
Hmmm. Fan, e inte risken stor att man får en totalt okörbar hoj om man dumpar allt i maxläge på både mjuk o hård setting? Vill inte klota i min iver att bli fjäderkung....
 
Rotorp skrev:
2442190 Hmmm. Fan, e inte risken stor att man får en totalt okörbar hoj om man dumpar allt i maxläge på både mjuk o hård setting? Vill inte klota i min iver att bli fjäderkung....


Har ju inte påstått att du ska lägga 55:or. Dra returen fram i botten, åk två varv. Vad hände? Ställtilbax dra förspäningen i botten. Vad hände osv...

björn
 
Ahhh. Du menar så på mej va......

Så man får känna själv vad som gör vad alltså....
Att åka med full fjäderförsp o inget mer kan ju inte va n höjdare som det är nu liksom.

Skall anamma ditt förslag på Tisdag.
 
Ställde ner allt till orginalinställningarna och fick en mer följsam hoj. För mjuk i esset men totalt en trivsammare maskin. Spände fjädrarna ett halv varv fram o 2 klick bak och kändes bättre. Fin ruggad yta på däcken...
 
Back
Top