Fjädrings inställning ?

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
På olika banor, har sökt men inte fått svar.
Kan betala för att få någon kunnig att hjälpa mig.
Har ett problem med 600RR har ställt in det sk hänget/SAG
Med förare fram 40mm Bak 35mm
Utan förare Fram 20mm Bak 15 mm

Har bra komponenter WP bak.

Hade ökat returen och kompressionen med ca 4 klick inför träning på Gåsen, vilket inte var så bra.
däckslitaget på G åsen groteskt där långa högern äter upp mitt stackars bak däck på ett par pass, kör med 2.0 bak och 2.1 fram.

Hur resonerar ni kring accelarations banor som Gåsen skall man minska lr öka kompressionen och returen.

Tacksam för vettiga svar där man kan definiera varför:)
 
Last edited:
MC Doktorn skrev:
2240031 På olika banor, har sökt men inte fått svar.
Kan betala för att få någon kunnig att hjälpa mig.
Har ett problem med 600RR har ställt in det sk hänget/SAG
Med förare fram 40mm Bak 35mm
Utan förare Fram 20mm Bak 15 mm

Har bra komponenter WP bak.

Hade ökat returen och kompressionen med ca 4 klick inför träning på Gåsen, vilket inte var så bra.
däckslitaget på G åsen groteskt där långa högern äter upp mitt stackars bak däck på ett par pass, kör med 2.0 bak och 2.1 fram.

Hur resonerar ni kring accelarations banor som Gåsen skall man minska lr öka kompressionen och returen.

Tacksam för vettiga svar där man kan definiera varför:)


Tyvärr kan jag inte svara på varför man rent generellt var min erfarenhet att ju mindre dämpning jag kunde köra med - desto mindre slitage fick jag på däcken.
Amatör-teorin runt det var att ju mindre dämpning - desto mer "snabbt" fjädringsjobb utfört av fjädringen vilket annars skulle inneburit hårdare påkänningar i gummit.

Kontrollera din luft-trycksmätare. Jag hade en defekt sådan och slaktade ett språllans nytt bakdäck på två pass på Åsen i mitt mycket moderata 1,14-tempo. När jag sen hade 2,0 bak istället för 1,8 så var problemet puts väck.
 
vad för däck kör du på förresten?

vad för väder gällde vid din körning på åsen?
ibland gäller det att man kommer upp i rätt däckstemperatur innan däcken börjar slitas som de ska. För låg temp och det gör ingen skillnad på hur mycket du skruvar på fjädringen.

Sen ska kan man förstås alltid köra exakt likadana spår varje gång så man inte byter för varje varv, då går det inte heller ställa in...
 
Chrille skrev:
2240160
Kontrollera din luft-trycksmätare. Jag hade en defekt sådan och slaktade ett språllans nytt bakdäck på två pass på Åsen i mitt mycket moderata 1,14-tempo. När jag sen hade 2,0 bak istället för 1,8 så var problemet puts väck.

Ska kolla upp det där med trycket för har olika värden med kompressorn och den digitala. :)

Swedie skrev:
2240514 vad för däck kör du på förresten?

vad för väder gällde vid din körning på åsen?
ibland gäller det att man kommer upp i rätt däckstemperatur innan däcken börjar slitas som de ska. För låg temp och det gör ingen skillnad på hur mycket du skruvar på fjädringen.

Sen ska kan man förstås alltid köra exakt likadana spår varje gång så man inte byter för varje varv, då går det inte heller ställa in...

Pirelli dragon slicks sc2 däckvärmare ca 20 grader och sol, tror inte tempen är av större betydelse då andra hade samma förutsättningar med liknade slitage men mkt mindre trots att jag tog det lugnt dom 1:a 2 varven :tummenupp

Ska slänga upp en bild på eländet så får ni döma
 
Last edited:
MC Doktorn skrev:
2240031
Hade ökat returen och kompressionen med ca 4 klick inför träning på Gåsen, vilket inte var så bra.

Hur känns cykeln? Svajar det under hård acceleration med nerlägg? Använder du hela fjädringsrörelsen i dämparen?

Instinktivt tycker jag det verkar som du har väl mycket returdämpning och därmed hamnar cykeln under accelerationsfasen väl långt ner i fjädringsrörelsen och då har progresiviteten gjort sitt och fjädringen blir väl hård vilket leder till att fjädringsarbetet hamnar i däcket vilket blir sopor.

Det är mycket viktigt att tänka på att kompressions och returjusteringarna inte arbetar helt oberoende av varandra utan drar du på mer kompressionsdämpning påverkar detta även returen i stor utsträckning så att skruva på 4 klick retur och lika mycket komp ger extremt mycket mer returdämpning.
Demontera stötdämparen och plocka av fjädern och sätt dig sedan i garaget och komprimera dämparen för hand, labba med alla inställningar så lär du dig hur dämparen fungerar.
 
Learning by doing

Boris JR skrev:
2241088 Hur känns cykeln? Svajar det under hård acceleration med nerlägg? Använder du hela fjädringsrörelsen i dämparen?

Instinktivt tycker jag det verkar som du har väl mycket returdämpning och därmed hamnar cykeln under accelerationsfasen väl långt ner i fjädringsrörelsen och då har progresiviteten gjort sitt och fjädringen blir väl hård vilket leder till att fjädringsarbetet hamnar i däcket vilket blir sopor.

Det är mycket viktigt att tänka på att kompressions och returjusteringarna inte arbetar helt oberoende av varandra utan drar du på mer kompressionsdämpning påverkar detta även returen i stor utsträckning så att skruva på 4 klick retur och lika mycket komp ger extremt mycket mer returdämpning.
Demontera stötdämparen och plocka av fjädern och sätt dig sedan i garaget och komprimera dämparen för hand, labba med alla inställningar så lär du dig hur dämparen fungerar.

Demonterat dämparen nu konstarar att symtomen var att den var understyrd "kasade fram i ett halt parti" under acceleration ur ejes, framgaffeln sjunker med ca 10 mm kvarvarande fjädring kvar.
Ringde upp springzz som sa att längden på fjädern skall vara justerad så att 118mm av fjäderns totala 130 mm och retur och kompression skall vara 8 klick från max i std inställningen.
Mina inställning var 124mm obelastad fjäderläng och 16 klick retur och 13 klick kompression från max.

Tokningen att den sätter sig för mycket bak pga av för mjuk inställning ?, det enda jag märkte var att den vart lite oroligare när jag inskade returen bak men någon större skillnad märkte jag inte.

Mitt långsamma tempo avslöjar inte bristerna men banan gör det och det är inte för intet Öhlins har gelleråsen som test bana.

Hur som helst ska jag köra med springzz rek inställning på samma bana nästa vecka och se hur den reagerar på detta. kommer lägga in en kommentar och bild om detta. :tummenupp
 

Bifogat

  • WP.JPG
    WP.JPG
    115.9 KB · Visningar: 58
  • däck.JPG
    däck.JPG
    116.2 KB · Visningar: 79
Last edited:
Jag tror att du har för mjuk fjäder.
Samt för snabb retur
Detta tycker jag mig se på din bild av däcket.
Vad väger du och vad har du för fjäder.
Samt vet du att fjädringen fungerar som den ska
/2
 
Fjädring är ju en djungel! kör med öhlins å öhlins standard rekomendationer. nån som har lust att syna min slitning och ge en kommentar på karlskoga, doktorn!? :D
 
2meter skrev:
2241745 Jag tror att du har för mjuk fjäder.
Samt för snabb retur
Detta tycker jag mig se på din bild av däcket.
Vad väger du och vad har du för fjäder.
Samt vet du att fjädringen fungerar som den ska
/2

Jag vet ingenting det är därför jag slänger ut en skopa ovett för att jag söker vishet, jag har en fjäder som skall vara anpassad för mina stadiga 95 kg.

Men ditt resonemang verkar vara närmast springzz , kommer prova med mer förspänning och långsammareretur.

Hur kan man se på däcken att det är för snabb retur?
 
Last edited:
Hur kan man se på däcken att det är för snabb retur?[/QUOTE]


Mönstret och var skorvet är på däcket.
Skruva fjäderförspänningen så att fjädern blir obelastad.
Skruva ihop fjäderförspänningen 15mm.
Börja sedan testa med comp och retur.
Detta kräver bantid.
Har du fler frågor kan du ringa mig.
/2
 
2meter skrev:
2242276 Hur kan man se på däcken att det är för snabb retur?


Mönstret och var skorvet är på däcket.
Skruva fjäderförspänningen så att fjädern blir obelastad.
Skruva ihop fjäderförspänningen 15mm.
Börja sedan testa med comp och retur.
Detta kräver bantid.
Har du fler frågor kan du ringa mig.
/2[/QUOTE]


Du hade rätt skillnaden på slitaget var enorm i positiv bemärkelse, nu känns den dock lite för mjuk fram verkar som bak ändan påverkar framändan :va

Btw Tack för hjälpen :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top