Fjädring

Mange_H

RoH
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Honda CBR954 -03
Någon som är bra på fjädring och begriper sig på förhållandet mellan retur/komp och förspänning ? Min touringhoj är alldeles för mjuk. Funkar hyfsat på Sturup och på väg.
Nu har jag ju inte kört bana med någon annan hoj så jag har inget att jämföra med men på Knutstorp kändes den alldeles för mjuk i kurvan strax före målrakan. Där är det lite guppigt och det kändes som den sjönk ihop.

Bästa är nog att göra en sökning i forumet. Det finns oooooooooerhört mycket bra info att läsa om ämnet.

Mange_H skrev:
Någon som är bra på fjädring och begriper sig på förhållandet mellan retur/komp och förspänning ? Min touringhoj är alldeles för mjuk. Funkar hyfsat på Sturup och på väg.
Nu har jag ju inte kört bana med någon annan hoj så jag har inget att jämföra med men på Knutstorp kändes den alldeles för mjuk i kurvan strax före målrakan. Där är det lite guppigt och det kändes som den sjönk ihop.

Jag pratade fjädring med Thunderace igår. Han skall hjälpa mig. För din del kan tänkas att du skall ha två olika inställningar, en för gata och en för bana.

Nu missade ju jag att torrbryta på din hoj,och sen gick det ju inte så vidare fort,men det ser ut som om den är för hård fram,prova att släppa komp,samt öka fjäderförspänningen lite.Skall du ut i veckan så säg till,kan kanske hänga på och kolla in den.

thundrace skrev:
Nu missade ju jag att torrbryta på din hoj,och sen gick det ju inte så vidare fort,men det ser ut som om den är för hård fram,prova att släppa komp,samt öka fjäderförspänningen lite.Skall du ut i veckan så säg till,kan kanske hänga på och kolla in den.

Jag tittar ut till dig någon dag, så kan vi titta på det i lugn och ro. Jag har ingen koll på vad jag har för inställningar idag. Den var sådan när jag köpte den. Tyckte att det var bättre att köra lite med cykeln innan jag börjar skruva på fjädringen, så att man lär känna cykeln lite.

Låter uberbra. Tar och packar lite verktyg sen tar vi 50 varv på vägen vi körde från kågeröd,är kanon att ställa fjädring på,både snabba och långsamma kurvor samt snabba rakor och hårda broms...bara säg till så jag kan få någon att passa shopen så länge. :tummenupp

thundrace skrev:
Låter uberbra. Tar och packar lite verktyg sen tar vi 50 varv på vägen vi körde från kågeröd,är kanon att ställa fjädring på,både snabba och långsamma kurvor samt snabba rakor och hårda broms...bara säg till så jag kan få någon att passa shopen så länge. :tummenupp

Tackar och :Bugar

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...