Fjädring Yamaha r6 -02

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
r1 -03
Hej hej,

Nu när sommaren börjar närma sig så håller jag för fullt på att ordna med hojen. Nu är det så att jag kollade fjädringen lite idag och den känns enormt mjuk, som att studsa omkring på en dunkudde :)

Det ser ut som om framgaffeln är ställd på det mjukaste och bakfjädringen har jag ingen aning för jag är helt kass på sånt här :)

Finns det någon som sitter inne på lite riktlinjer och tips på hur jag ska ställa fjädringen? Jag är 90kg tung och kör rätt lugnt än så länge.

// Robin

Last edited:
Alltså fjädring kan man skriva hur mycket som helst om. Det viktiga är att göra en bra grundsetup och sedan känna sig fram. Kör man lugnt på gata så spelar fjädringen inte lika stor roll som när man ligger och pressar tider på bana.

Du skall börja med att ställa in hänget på fjädringen.

Här är en jättebra guide du kan använda dig av, på sidan finns också förslag på fjädringsinställning för just din hoj men den ska man inte titta blint på heller då ditt körsätt och vikt säkerligen skiljer sig från deras cykel och förare.

Läs genom steg för steg och skriv upp alla ändringar du gör så du inte skruvar bort dig.

Man kan också byta ut fjädrarna så de är bättre anpassade för din vikt men det finns inte så stor anledning till om man inte kör bana (tycker jag).

http://www.sportrider.com/tech/motorcycle_suspension/index.html

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...