Fjädring XL 600V Transalp

• Thread starter Thread starter kmd
  • Start date Start date

kmd

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2020
Hoj
Honda
Hej!

jag har en gammal transalp där fjädringen börjar bli ganska trött.

Bak:
preload är satt på max bak men om man mäter från max utspänt mellan bakhjul och sadel och om jag sedan sätter mig på så sjunker den 10cm bak. Dvs mer än halva fjädringsvägen.

jag är visserligen tung och stor men det här låter väl inte riktigt normalt? Är det bara köpa ny dämpare+fjäder? Den som sitter nu har nog suttit där i närmare 25 år och 8500 mil..

Jag vill inte lägga några enorma summor men ändå hitta något som passar mig.
Wilbers säljer ju dämpare som byggs efter vikt etc. Är deras ecoline med rätt fjäder osv något vettigt att ha på en sådan här hoj?

Fram:
Samma mätning fram så sjunker den ca 10cm, dvs halva fjädringsvägen. Bromsar jag så dyker den direkt typ i botten. Den känns alltså alldeles för mjuk även här.

det verkar också som om den kärvar lite och från stillastående får man trycka till lite för att den ska börja röra sig smidigt. Vad betyder detta? Skitig olja eller?

men hur ska man tänka här? Jag är ju både ute efter att den ska sjunka mindre i viloläge med mig på, men även vara styvare vid inbromsning. Byter man fjäder eller hur gör man?

Kolla om du hittar någon YSS-bakdämpare som passar. Halva priset mot Wilbers, men mycket bra prestanda i relation till pris. Wilbers är förvisso vassare (satte en sådan på min gamla XT660), men den YSS som jag monterade på min XT600 från -98 förra sommaren har, i kombination med nya fjädrar fram, transformerat hojen från ett gammalt härke till en helt ny och och en riktigt kul grustraktor.

Efter 8500mil är det nog en bra investering :).

Köpte min härifrån

men du kan säkert hitta på ebay också.

Standardvarianten med ställbar retur levereras med fjäder som passar bra för min typ av offroadåka med mina 100kg förare plus lite packning/verktyg. Slängde också in deras progressiva fjädrar i framgaffeln. Enorm skillnad, allt som allt.

Hej,
Jag har också skaffat mig en långmilad Transalp. En 99:a 600:a.
Snart 11000 mil men går som en klocka ändå.
Men fjädringen är mjuk på min med. Speciellt fram.
Jag jämför med min MT10SP och då är de som cykelpumpar.
Hur löste du ditt problem?

Beträffande gaffeln så börja med att serva den, nya tätningar och fräsch olja.

Innan man provkört med sin fjädring i fräscht skick ska man inte börja modifiera och ändra någonting.

Bakdämparen kan ju ev gå att serva också men alla bakdämpare är inte demonterbara och har den gått så där långt utan service kanske den oavsett är bortom räddning.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT