Hej!
jag har en gammal transalp där fjädringen börjar bli ganska trött.
Bak:
preload är satt på max bak men om man mäter från max utspänt mellan bakhjul och sadel och om jag sedan sätter mig på så sjunker den 10cm bak. Dvs mer än halva fjädringsvägen.
jag är visserligen tung och stor men det här låter väl inte riktigt normalt? Är det bara köpa ny dämpare+fjäder? Den som sitter nu har nog suttit där i närmare 25 år och 8500 mil..
Jag vill inte lägga några enorma summor men ändå hitta något som passar mig.
Wilbers säljer ju dämpare som byggs efter vikt etc. Är deras ecoline med rätt fjäder osv något vettigt att ha på en sådan här hoj?
Fram:
Samma mätning fram så sjunker den ca 10cm, dvs halva fjädringsvägen. Bromsar jag så dyker den direkt typ i botten. Den känns alltså alldeles för mjuk även här.
det verkar också som om den kärvar lite och från stillastående får man trycka till lite för att den ska börja röra sig smidigt. Vad betyder detta? Skitig olja eller?
men hur ska man tänka här? Jag är ju både ute efter att den ska sjunka mindre i viloläge med mig på, men även vara styvare vid inbromsning. Byter man fjäder eller hur gör man?
jag har en gammal transalp där fjädringen börjar bli ganska trött.
Bak:
preload är satt på max bak men om man mäter från max utspänt mellan bakhjul och sadel och om jag sedan sätter mig på så sjunker den 10cm bak. Dvs mer än halva fjädringsvägen.
jag är visserligen tung och stor men det här låter väl inte riktigt normalt? Är det bara köpa ny dämpare+fjäder? Den som sitter nu har nog suttit där i närmare 25 år och 8500 mil..
Jag vill inte lägga några enorma summor men ändå hitta något som passar mig.
Wilbers säljer ju dämpare som byggs efter vikt etc. Är deras ecoline med rätt fjäder osv något vettigt att ha på en sådan här hoj?
Fram:
Samma mätning fram så sjunker den ca 10cm, dvs halva fjädringsvägen. Bromsar jag så dyker den direkt typ i botten. Den känns alltså alldeles för mjuk även här.
det verkar också som om den kärvar lite och från stillastående får man trycka till lite för att den ska börja röra sig smidigt. Vad betyder detta? Skitig olja eller?
men hur ska man tänka här? Jag är ju både ute efter att den ska sjunka mindre i viloläge med mig på, men även vara styvare vid inbromsning. Byter man fjäder eller hur gör man?