Nu ska ni få höra, det här är värre än snillen spekulerar.
Låg vaken halva natten och funderade på bestyckning och hur det kommer sig att stiften är vita trots att det sunda förnuftet säger för fett. Har löst bestycknings problemet (tack Wibbe), men varför färgar inte stiften. Kom sedan och tänka på helt andra saker.
Min cykel är bantat från 248kg till ca 221Kg i båda fallen fulltankad. Lättningen ligger till 99% där motorn sitter och påverkar vikten fram mest. En motorcykel brukar ju ha viktförhållande 50-52% fram och resten bak. Min hoj som lättades 20kg i motor och några kilon i kylsystem(vatten) borde ha en helt annan vikt, borde ligga 40-48% fram och resten bak. Mer vikt fram betyder lättare in i kurva, mer kvickstyrd. Min borde blivit trögare men inte fullt så illa eftersom den blev lättare. Så om jag höjer bak eller sänker fram så skulle jag få ett mycket bättre kurv egenskaper, men vilket är att föredra? Höja bak ger en lite bättre nerläggningsvinkel men en högre cykel, sänka fram ger en sämmre nedläggningsvinkel och lägre hoj. Måste ju erkänna att jag är ju ingen kurvfantom och vågar oftast inte köra så jäkla fort på landsväg. Sänka fram? Hur gör man det? Går gafflarna högre upp i kronorna (USD). Höja bak?? Sitter en Öhlinare där så det borde vara enkelt(för den som vet).
En mätning av vikten är inte så svår fram resp bak och det måste ju göras för att se hur mycket justeringen påverkar förhållandet.
Jag är totalt kass vad gäller fjädring.
Låg vaken halva natten och funderade på bestyckning och hur det kommer sig att stiften är vita trots att det sunda förnuftet säger för fett. Har löst bestycknings problemet (tack Wibbe), men varför färgar inte stiften. Kom sedan och tänka på helt andra saker.
Min cykel är bantat från 248kg till ca 221Kg i båda fallen fulltankad. Lättningen ligger till 99% där motorn sitter och påverkar vikten fram mest. En motorcykel brukar ju ha viktförhållande 50-52% fram och resten bak. Min hoj som lättades 20kg i motor och några kilon i kylsystem(vatten) borde ha en helt annan vikt, borde ligga 40-48% fram och resten bak. Mer vikt fram betyder lättare in i kurva, mer kvickstyrd. Min borde blivit trögare men inte fullt så illa eftersom den blev lättare. Så om jag höjer bak eller sänker fram så skulle jag få ett mycket bättre kurv egenskaper, men vilket är att föredra? Höja bak ger en lite bättre nerläggningsvinkel men en högre cykel, sänka fram ger en sämmre nedläggningsvinkel och lägre hoj. Måste ju erkänna att jag är ju ingen kurvfantom och vågar oftast inte köra så jäkla fort på landsväg. Sänka fram? Hur gör man det? Går gafflarna högre upp i kronorna (USD). Höja bak?? Sitter en Öhlinare där så det borde vara enkelt(för den som vet).
En mätning av vikten är inte så svår fram resp bak och det måste ju göras för att se hur mycket justeringen påverkar förhållandet.
Jag är totalt kass vad gäller fjädring.