Fjädring v2.0

RR_larsson

Äntligen på pallen:)
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Finspång
Hoj
KTM EXC 530 -10, R1 -07 race såld
Larssons R6 02, Öhlins fjädrar fram samt öhlins bak.
Förarvikt: 75kg

Fram.
Förspänning:5ringar
Retur:13klick
Komp:6klick

Häng med förare: 30mm
Häng utan förare: 20mm

Bak.
Förspänning:3,5varv
Retur:10klick
Komp:11klick

Häng med förare: 33mm
Häng utan förare: 18mm

Anderssons Gsxr 600 05, Öhlins fjädrar fram 95kg?, orginal bak.
Förarvikt: 82kg

Fram.
Förspänning:7ringar
Retur:1,5 varv
Komp: 1varv

Häng med förare: 40mm
Häng utan förare: 30mm

Bak.
Förspänning: ? fjäder 20cm ståendes på marken?
Retur: 2varv
Komp: 3varv

Häng med förare: 42mm
Häng utan förare: 10mm


Söker expertutlåtande ang våra inställningar, vad bör ändras och i vilken riktning vi ska ändra...
 
Vad har du för problem? Allmänna råd som "Minska returen 2 klick" är lika nödvändiga som ett hål i huvudet. Hur känns hojen att köra?
 
Min hoj känns seg och svampig i inbromsningar...

Sen vill jag få till hänget som jag upplever för mjukt eller är värdena inom tolerans? :rolleyes:
 
hänget bak är ju inte optimalt på nånn av hojarna.
häng är nästan det enda vettiga du kan ställa utan att köra.

"Häng med förare: 42mm" +10mm över statiskt är en riktlinje.
"Häng utan förare: 10mm" 10 - 15 är vettigt.
(statiskt = utan förare, skall mätas med halv tank och skinnställ etc på, och föraren skall sitta något ihopkrupen)

för att uppnå bättre statiskt värde rekommenderas mindre förspänning.
men, eftersom värdet med förare är för högt så är fjädern troligen för "klen" eller så satt föraren fel eller så eller så etc etc
:huvet

men som stefan skriver nedan, detta är ju personligt, styr hojen dit du vill och sliter däck fint så är vilket värde som helst rätt.
 
Last edited:
Hänget ska liggapå ca 25 mm belastat häng fram och ca 10-15 bak. Är hänget rätt ändrar man komp och retur tills hojen känns bra. Svårt att förklara, men den ska varken vara gungig eller för hård. Alla har olika preferenser, själv föredrar jag mjuk fjädring för att få extra bra fäste. Vet andra som vill ha hojen stenhård, allt sånt är individuellt. Testa att skruva åt både det hårda och lösa hållet, men glöm inte att dokumentera vad du gjort så att du kan gå tillbaka om det känns fel när du kör. Tro dock inte att du känner nån större skillnad på ett eller två klick, i början skruvar man från ena änden av skalan till den andra utan att känna så stor skillnad. Finliret har inte så stor betydelse förrän tempot ökar, då kan det göra stor skillnad på ett par klick hit eller dit.
 
Anderssons hoj går inte att ställa förspänningen hydraliskt, går det att ändra fjädern mekaniskt då? Vi utförde detta utan skinnställ och liknande utrustning.
 
RR_larsson skrev:
2618291 Anderssons hoj går inte att ställa förspänningen hydraliskt, går det att ändra fjädern mekaniskt då? Vi utförde detta utan skinnställ och liknande utrustning.
javisst går det
gör om gör rätt

---------------------------
motorcycle GSX-R600 ('05)
front preload: 6 lines showing
front rebound damping: 0.75 turns out from full stiff
front comp damping: 1.75 turns out from full stiff
rear preload: 10mm thread showing
rear rebound damping: 2.5 turns out from full stiff
rear comp damping: 1.5 turns out from full stiff
NOTE: set for tube height to 400 above triple clamp

från http://www.sportrider.com/tech/146_0006_susp/
hittad via: http://www.google.se/search?hl=sv&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=suspension+guide&spell=1

öhlins i fram och orginal bak kan strula till balansen och byte av fjäder bak blir svårare.
 
Last edited:
R2 skrev:
2618295 javisst går det
gör om gör rätt

---------------------------
motorcycle GSX-R600 ('05)
front preload: 6 lines showing
front rebound damping: 0.75 turns out from full stiff
front comp damping: 1.75 turns out from full stiff
rear preload: 10mm thread showing
rear rebound damping: 2.5 turns out from full stiff
rear comp damping: 1.5 turns out from full stiff
NOTE: set for tube height to 400 above triple clamp

från http://www.sportrider.com/tech/146_0006_susp/
hittad via: http://www.google.se/search?hl=sv&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=suspension+guide&spell=1

öhlins i fram och orginal bak kan strula till balansen och byte av fjäder bak blir svårare.
Kanon, tack!
 
RR_larsson skrev:
2618291 Anderssons hoj går inte att ställa förspänningen hydraliskt, går det att ändra fjädern mekaniskt då? Vi utförde detta utan skinnställ och liknande utrustning.

Den hydraliska förpänningen är för att lättare/snabbare kunna finjustera fjädern. Man kan justera in den också med haknyckel där man vill ha den i sin grundinställning.

Så dina 3,5 varv säger inte mycket om hur din fjäder är inställd. Man bör veta var dom 3,5 varven börjar räkna och vilken utväxling man har på den justeringen. Den hydraliska förspäningen kan vara satt på 15mm förspänning likaväl som 5 mm och ha "noll-läge" på justeringsratten.

Man mäter fjädern när den är lös. Eventuellt kanske din fjäder är märkt med hur lång den är okomprimerad. Normalt brukar dom vara mellan 150-170mm långa för bak. När du sen spännt din fjäder till att ha rätt statiskt och dynamsiskt häng på cykeln så mäter du din längd på fjädern när den sitter på dämparen. Har du en 150mm fjäder som du spännt till att vara 140mm så har du alltså en 10mm förspänning av den.

Man brukar ha mm-stigning på justeringen. Så ett varv med haknyckel bak eller 1 varv på justeringen fram på gaffeln är 1mm som man spänner eller losssar förspänningen beroende åt vilket håll man drog. Den hydraliska justeringen har jag för mig att 2 varv är det normala för att förspänna fjädern 1mm?
 
J.Andersson skrev:
2626822 Det är orginalfjädern. Menar du att det är värt att skruva isär och mäta för att säkerställa?

Nä. Får du rätt häng på både dynamiskt och statiskt häng och det även passar bra när du kör behöver du kanske inte veta exakt hur många mm den är spänd. Har du andra bra sätt att veta hur mycket den är spänd så räcker det. Jag bara beskrev hur man ska mäta om man gör det på det riktiga sättet. Så det är kanske lite överkurs :)


Men vill man veta exakt hur mycket man förspänt just den fjädern så måste man nog veta hur lång den är okomprimerad mot hur den är ihopspänd. Underlättar om du nån gång kommer att byta fjädrar eller du har fått tilbaka dämparen från en service. Då måste du ha faktiska värden för att kunna utgå ifrån/återgå till. Speciellt om det sitter hydralisk förspänning då den kanske inte kommer sitta på exakt samma ställe som den satt innan på.
 
RR_larsson skrev:
2617978

<klipp klipp>
Söker expertutlåtande ang våra inställningar, vad bör ändras och i vilken riktning vi ska ändra...

Som LMS-medlem kommer du, om allt faller på plats, att få svar på dessa frågor under april månad. :pannkyss

visst är det kul med inlägg som är kryptiska och bara riktar sig till en begränsad grupp med människor
 
Strandelin skrev:
2677718 Som LMS-medlem kommer du, om allt faller på plats, att få svar på dessa frågor under april månad. :pannkyss

visst är det kul med inlägg som är kryptiska och bara riktar sig till en begränsad grupp med människor
:ajjabajja
Inga sådana halvkvävda visor utan ut med språket. Man blir ju så förbålt nyfiken. :mad: :)
 
Gustav O skrev:
2677735 :ajjabajja
Inga sådana halvkvävda visor utan ut med språket. Man blir ju så förbålt nyfiken. :mad: :)

Träningsläger 2007 med målet att det ska bli mer än bara köra runt runt på den "nya" banan. Håll utkik på LMS epostlista för där kommer infon när allt förhoppningsvis trillar på plats.

:hojsmilie
 
Förutsatt att hänget är korrekt inställt. Det där med att sätta stripes på gaffelbenen, är det ett hjälpmedel för att ställa in kompressionsdämpningen?
 
Back
Top