Fjädring v1.0

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Behöver lite hjälp med fjädringsinställningar eller tips iaf.

Har en gsxr600 05 med Öhlins(90kg fjädrar?) fram och orginalbak, backlunds gamla hoj. Idag är den för mjuk och vill gärna ha en liten hårdare setup, körde med en R6 ss öhlins runtom och riktigt hård och fin, även sänkt fram. Gillade det skarpt. Har någon några tips till mig att få någorlunda samma? Nånstans man kan börja? Vart hittar man öhlins rekomendationer? Hur går det med öhlins fram och orginal bak? Körde ett par 57er på sviestad med r6an nu sista gångerna jag testade med gsx:en så harvade jag runt minuten, och ändå kändes det som jag ansträngde mig mer, kanske var för att jag inte vant mig vid hojen också vad vet jag.

Vore jättetacksam om ni kunde ge mig nått att jobba på...

Mvh
Jimmy
80kg

J.Andersson skrev:
2579243 Behöver lite hjälp med fjädringsinställningar eller tips iaf.

Har en gsxr600 05 med Öhlins(90kg fjädrar?) fram och orginalbak, backlunds gamla hoj. Idag är den för mjuk och vill gärna ha en liten hårdare setup, körde med en R6 ss öhlins runtom och riktigt hård och fin, även sänkt fram. Gillade det skarpt. Har någon några tips till mig att få någorlunda samma? Nånstans man kan börja? Vart hittar man öhlins rekomendationer? Hur går det med öhlins fram och orginal bak? Körde ett par 57er på sviestad med r6an nu sista gångerna jag testade med gsx:en så harvade jag runt minuten, och ändå kändes det som jag ansträngde mig mer, kanske var för att jag inte vant mig vid hojen också vad vet jag.

Mvh
Jimmy
80kg

Hur vorde det om du åkte på dina hojar istälet för att skruva på dom? :arsele

Min amatörinställning till fjädringsskruvande är att jag ställer hänget sen rör jag inte fjädringen mer... Vet inte om det är rätt eller fel men känslan jag har är att alla nybörjare som pillar med fjädring hela tiden bara lurar sig själva...
Bättre att låta det va och jobba på körteknik....

ozto skrev:
2579285 Hur vorde det om du åkte på dina hojar istälet för att skruva på dom? :arsele

Min amatörinställning till fjädringsskruvande är att jag ställer hänget sen rör jag inte fjädringen mer... Vet inte om det är rätt eller fel men känslan jag har är att alla nybörjare som pillar med fjädring hela tiden bara lurar sig själva...
Bättre att låta det va och jobba på körteknik....
Hur ställer man hänget då? Aldrig skruvat tidigare =) Men en 16årig lättviktare som mall blir inte bra iaf.

För en nybörjare kan det kännas som att en hårdare fjädring gör hojen bättre, men när du börjar pusha gränser vill du ha ett förlåtande chassi. Det får du inte om du kranar på comp o retur eller har för hård fjäder. Gjorde själv detta rookiemisstag i början på min karriär. Nu går jag nästan hellre åt det mjukare hållet.

Du måste börja med att anpassa fjädrarna för dig, oavsett Öhlins eller ej.

Läs sidan 5 och 3:e kolumnen här:
http://www.ohlins.se/Portals/0/documents/manuals/07241-02A.pdf

För "hardcore racing" så går du mot de lägre värdena för att få en fastare fjädring. Skulle du få det statisca saget rätt men saget med förare alldeles för mycket så måste du ha en hårdare fjäder. Bara att ta upp lädret och betala!! ;o)

Komp och retur kan du börja med de rekommenderade inställningarna och så kan du prova med att dra in dem 1 eller 2 click och se om det känns bättre.

Hoppas det hjälper?

/Micke

J.Andersson skrev:
2579243 Behöver lite hjälp med fjädringsinställningar eller tips iaf.

Mvh
Jimmy
80kg

Det första och kanske viktigaste är att ställa in rätt "häng"/"sag" på hojen med rätt fjädrar. Är utifrån det som sen komp och retur jobbar mot. En regel brukar vara att fjädringsvägen ska skjunka ihop 1/3 med föraren på. Sen ska man ha ett visst häng på fjädringen även utan föraren på beroende på typ av hoj.

Suzuki har lite klen dämpare bak som kan koka sönder oljan i den för att den blir för varm. Kanske att det är dags att renovera bakdämparen om den helt plötsligt blivit svampig?

Om det är en fjolårshoj så betyder Öhlins i gaffeln bara att det är ett par andra fjädrar från Öhlins.

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...