Fjädring r6 06?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Köpte en r6:a förra veckan och han köra två pass med en innan bakdäcket var helt söndertuggat (contineltal medium slicks).

Fjädringen är original med standard inställning.
Fick även en heldel bakhjulsstuds trots slirkoppling.

Något tips åt vilket håll jag ska börja skruva?
Det finns ju både låg och högfartkomp på den, men högfart komp kanske jag ska låta bli då jag aldrig kommer upp i någon hög fart:gnissla

Slaktar du däck på så kort tid är min gissning att bakfjädringen bottnar. Men det går väl inte säga så mycket utan titta på moppen.

Fråga runt lite depån nästa gång du kör, brukar alltid finnas någon som kan lite. Annars är det nog bara börja med att grundinställa hojen Öhlins har gjort en okey guide för detta, leta lite här hittar du den säkert.

Högfatrtskomp är inte komp för höga farter utan för snabba kompisioner typ små gupp ojämnheter eller liknande. Den ska du skruva på för att få bort när det stutsar då du kör över ojämnheter.

Lägg upp en bild på hur däcket ser ut annars är det omöjligt att svara på din fråga.

Sedan hade du rätt däckstryck? samt rätt häng ?
Är inte dessa rätt är det ingen ide att skruva på något.

Lycka till!

Högfatrtskomp är inte komp för höga farter utan för snabba kompisioner typ små gupp ojämnheter eller liknande. Den ska du skruva på för att få bort när det stutsar då du kör över ojämnheter.

Lägg upp en bild på hur däcket ser ut annars är det omöjligt att svara på din fråga.

Lycka till!

Nedan för TTX, osäker hur det funkar på orginal?

1. Se till ätt hänget är rätt!

Recommended Measures
If no other recommendations are given in the
Mounting Instructions follow the measures
below:
Free sag (R1-R2), (F1-F2)
Rear 5 -15 mm
Front 2 0-30 mm
Ride height (R1-R3), (F1-F3)
Rear 25 -35 mm
Front 3 0-40 mm

2. Ställ in standardinställningar. Och vad är det? -Nu gissar jag, men kan det varit 8 klick ut på både retur och komp?

3.testa

Lycka till

Bifogat

• r6.jpg
    r6.jpg
    196 KB · Visningar: 80
Det finns 2 filmer för att justera fjädring på R-U, "Suspension for mortals" och en som heter "suspension tuning". Har du konto där?

Lycka till!

Däcket är avplockat och jag har inte tillgång till det nu, men det var fulrand hela vägen ut mot kanten på det och inte en klassisk fåra som man annars brukar se.

Var med ironi som jag skrev det med högfartskomp.

Bottnar gör den inte heller som någon hade som teori, tycker den känndes ovanligt hård i originalsetting.

Däcket är avplockat och jag har inte tillgång till det nu, men det var fulrand hela vägen ut mot kanten på det och inte en klassisk fåra som man annars brukar se.

Var med ironi som jag skrev det med högfartskomp.

Bottnar gör den inte heller som någon hade som teori, tycker den känndes ovanligt hård i originalsetting.

Då är den nog för hård. = fjädringen jobbar inte tillräckligt då får däcket ta stryk i stället.

1 ställ hänget
2 rätt däckstryck.
3 börja skruva på olika inställningar, det är det som är det svåra. Bara för att det känns bättre betyder inte att det går fortare.

Sedan har vi det klassiska slår på full gas ut ur kurvan med lite nerlägg slita ut ett däck jättefort syndromet.

Lycka till!

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...