Fjädring på gsx -91 för hård

Topchop

Medlem
Gick med
22 Jun 2007
Hoj
RD 350 -84/ -85-86 / Z1000 -79 / ZXR 750 -89 / GSXrB12 -91-96
Hur lång fjädringsväg är det på en gsxr 750 -91 fram? Är väl lika gaffel på lite senare åxå. Jag har efter hård körning med kraftiga inbromsningar och "potthål" använt 53 mm från helt utfjädrad. Mer än halva benet är kvar och den är stenhård :näsblod .

Compskruven tycks inte göra skillnad. Har provat fullt ute och vice versa.
Rebound står på 5 snäpp från botten.
Förspänning har 5 synliga spår.
Ny olja, minns ej visko men troligen original.

Hur kan jag mjuka upp den? Den ska väl ändå röra sig mer än 53 mm?

Kan det vara så att Comp-skruven trycker på något (kula) som kan ha fastnat? Skruvarna har suttit i botten, förmodligen länge då dom satt hårt fast. Går det att ta isär? Muttern runt Compskruven kanske?

Du har troligen för mycket olja i gaffelbenen. Kolla nivån.

Du har troligen för mycket olja i gaffelbenen. Kolla nivån.

Tror jag också.

Låter väldigt typiskt för hög oljenivå.
Töm ur, byt olja och fyll på oljan på rätt sätt. Mao, häll inte i en bestämd volym, mät oljenivån. DÅ ska du se att det blir bra.

I slutet av fjädringsvägen är det nästan bara luftspalten som bestämmer hårdheten på fjädringen.

Mats

Tror jag också.

Låter väldigt typiskt för hög oljenivå.
Töm ur, byt olja och fyll på oljan på rätt sätt. Mao, häll inte i en bestämd volym, mät oljenivån. DÅ ska du se att det blir bra.

I slutet av fjädringsvägen är det nästan bara luftspalten som bestämmer hårdheten på fjädringen.

Mats

Ok! då gör jag så. Jag har dock ingen info om mått. Om jag minns rätt druttade jag i 300 ml/ben men behöver väl isf ett mått uppifrån, eller? Har du eller någon annan ett mått åt mig.

Ok! då gör jag så. Jag har dock ingen info om mått. Om jag minns rätt druttade jag i 300 ml/ben men behöver väl isf ett mått uppifrån, eller? Har du eller någon annan ett mått åt mig.

Eller 400 ml/ben va det nog:confused: .
Har efter lite sök hittat 2 mått :va 107 och 145 mm. Någon med ett tredje mått :D , vill ha det klart idag så hon går bra på vilserundan.

Eller 400 ml/ben va det nog:confused: .
Har efter lite sök hittat 2 mått :va 107 och 145 mm. Någon med ett tredje mått :D , vill ha det klart idag så hon går bra på vilserundan.

Troligtvis med hoptryckt fjäderben!
Vilket av måtten som gäller kan jag dock inte svara på.
107mm med utragen gaffel så kommer den inte att fjädra ihop helt. Det är luftspalten man i normala fall mäter.

Kom ihåg att lufta ordentligt först. I normala fall räcker det att trycka i hop gaffelbenet några gånger så är det klart. Men det finns nyare modeller som man måste följa speciella rutiner. Mao mekbok krävs.

Mats

Troligtvis med hoptryckt fjäderben!
Vilket av måtten som gäller kan jag dock inte svara på.
107mm med utragen gaffel så kommer den inte att fjädra ihop helt. Det är luftspalten man i normala fall mäter.

Kom ihåg att lufta ordentligt först. I normala fall räcker det att trycka i hop gaffelbenet några gånger så är det klart. Men det finns nyare modeller som man måste följa speciella rutiner. Mao mekbok krävs.

Mats

Ja, hoptryckt ben är det nog. Jag har tyvärr ingen mekbok till den utan får förlita mig till er :) .
Så kan ingen kolla i sina gömmor om ett korrekt mått på mängden olja eller luft vid komprimerad gaffel?
Fredag den 17e ska det lösas för på lördag går Vilse...

Snälla snälla...

Snabba puckar nu, gaffeln är riven. Fjädern måste vara i vid ev. mätning. Har någon ett mått på hur mycket olja som ska i eller ett mätmått.
Hade visst ingen olja hemma heller så det blev Biltema och deras 10 olja va slut så i åker nu Biltema "racing" 5W. Kommer nog att gå fort ;)
Jag hade ca 400 ml 10W i och den va som sagt Hård.
Snälla, snabbt nu...

Snabba puckar nu, gaffeln är riven. Fjädern måste vara i vid ev. mätning. Har någon ett mått på hur mycket olja som ska i eller ett mätmått.
Hade visst ingen olja hemma heller så det blev Biltema och deras 10 olja va slut så i åker nu Biltema "racing" 5W. Kommer nog att gå fort ;)
Jag hade ca 400 ml 10W i och den va som sagt Hård.
Snälla, snabbt nu...

Ska inte den ha 2,5 i viskositet, modell skittunn?

Kompisens var helt död i gaffeln och det vi tappade ur var betydligt tjockare än det vi fyllde på. Avsevärd skillnad.Mängden minns jag inte. Kan ju vara värt att kolla så du inte har för tjock olja, det kan ju vara boven, (sa jag och verkade viktig).

Ska inte den ha 2,5 i viskositet, modell skittunn?

Kompisens var helt död i gaffeln och det vi tappade ur var betydligt tjockare än det vi fyllde på. Avsevärd skillnad.Mängden minns jag inte. Kan ju vara värt att kolla så du inte har för tjock olja, det kan ju vara boven, (sa jag och verkade viktig).

Tackar för tipset! Den är ihopskruvad igen nu, måste ju köra imorgon. Det blev 350 ml Biltema "racing" 5W. Återkommer med resultatet om den nu håller ihop då det visst blev lite fyllemek i mörkret. :3freak

Ja, så lär det ju bli. Håller den inte ihop kan det ju bli svårt att återkomma...

Ha en god körning och håll koll på bitarna!

Den höll ihop MEN 350 ml Biltema "racing" 5W är för lite. Bottnade gaffeln 13hundra 90 fjorton ggr :huvet . Ställde upp comp på max men det gick inte att bromsa hårt...
Dax att experimentera om ingen kommer med rätt mått och visko.
Trevlig tur iallafall :) .

Den höll ihop MEN 350 ml Biltema "racing" 5W är för lite. Bottnade gaffeln 13hundra 90 fjorton ggr :huvet . Ställde upp comp på max men det gick inte att bromsa hårt...
Dax att experimentera om ingen kommer med rätt mått och visko.
Trevlig tur iallafall :) .

Viskositeten och kompdämpning har ingenting med att det bottnar att göra. Häll i en 20W och det bottnar bara lite senare.

Dräll i lite mer olja för att råda bot på problemet.

Roberth

Viskositeten och kompdämpning har ingenting med att det bottnar att göra. Häll i en 20W och det bottnar bara lite senare.

Dräll i lite mer olja för att råda bot på problemet.

Roberth

Det ska jag göra! Nästa gång solen skiner och det är varmt åker 25 ml till i.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT