Fjädring KTM 525

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Jag ska modda fjädringen på min 525 exc för att få den mer motardanpassad. Det ska bli styvare fjädrar och kortare fjädringsväg. Men så kommer vi till dämpningen. Någon som har några tips angående lämplig shimsning? Jag har inte en susning vad som kan vara lämpligt. :confused: Vad har smr för shims?

kan inte svara på din fråga men ring till Springzz. funderar på att skicka mina grejer dit!

jag gjorde i ordning min fjädring hos SPRINGZZ , det blev bra .

nästa gång gör jag nog som fler andra förare runt Örebro / Karlskoga , lämnar gaffel och stötdämpare till Johan Eklöf i Karlskoga , 0586-31422 . Johan har gjort om stötdämpare till några motarder i år med bra resultat .

Supermoto-rider skrev:
2653916 jag gjorde i ordning min fjädring hos SPRINGZZ , det blev bra .
Vad blev bra??? Är det märkbar skildnad och hur visar den sig?
Frågar då jag är intresserad av att bygga om min med men har ej kört någon ombygd hoj och vet således inte om det är värt pengarna.

Mvh Billson.

efter att ha fått min fjädring fixad hos SPRINGZZ fick jag hjälp med inställningar av gaffel och stötdämpare , jämfört med orginal är det ett helt annat grepp i kurvor jämfört med en orginal SMR-fjädring

men det hjälper ej att kosta på fjädringen om inställningarna ej är de rätta

Kör du med original endurofjädring kommer du att känna en grym skillnad och du kommer inte att kunna förstå hur du kunde åka tidigare när hojen kändes som en gunghäst.

Sen är det ju bra att byta fjädrar så att de passar din vikt så det är inte bara shimsning. Generellt kanman säga att du kör med hårdare fjädrar i motard jämfört med cross enduro även om du väger lika mycket.

Lämnade in min fjärdring till Jocke.se som skickade den till Delta-racing.
Dom kortade fjädringsvägen bak och fram samt shimsade om framgaffeln (kan ha gjort nåt mer med bakdämparen ochså har ej 100 koll där).
En snikmoddning som gjorde otrolig skillnad. Kostade under 3000:- inkl frakt.
Funkade riktigt bra efter jag hade fått lite hjälp med att ställa in grejerna av av Stoffy mfl.
Skulle nog hängt dit ett par hårdare fjädrar fram (4,8) om det skulle blivit perfekt (är ganska tung ca 90 kg med grejerna på).
Vad tar springzz för att fixa en fjädring? (bara nyfiken)

Vargen skrev:
2655256 Lämnade in min fjärdring till Jocke.se som skickade den till Delta-racing.
Dom kortade fjädringsvägen bak och fram samt shimsade om framgaffeln (kan ha gjort nåt mer med bakdämparen ochså har ej 100 koll där).
En snikmoddning som gjorde otrolig skillnad. Kostade under 3000:- inkl frakt.
Funkade riktigt bra efter jag hade fått lite hjälp med att ställa in grejerna av av Stoffy mfl.
Skulle nog hängt dit ett par hårdare fjädrar fram (4,8) om det skulle blivit perfekt (är ganska tung ca 90 kg med grejerna på).
Vad tar springzz för att fixa en fjädring? (bara nyfiken)

Jag mailade Springzz om detta för min gamla 625 SXC, detta svar fick jag. Borde inte skilja så mycket i pris till 525.an.
"Kostar 4600:- inkl moms. Ev fjäderbyte fram/bak 1600:- inkl moms."

jag har bytt fjädrar fram och bak och det är en grym skillnad, sen fick min fjädringsingenjör justera häng mm och satan vilken skillnad det blev, eller hur stoffy:tummenupp :tummenupp

TERMINATOR skrev:
2656789 jag har bytt fjädrar fram och bak och det är en grym skillnad, sen fick min fjädringsingenjör justera häng mm och satan vilken skillnad det blev, eller hur stoffy:tummenupp :tummenupp
Jepp, sånt är viktigt. Många som skulle åka bra mycket fortare bara genom att justera in hänget. Det värsta är att det gäller förarna i SM oxå.

Sen är ju inte du och jag de lättaste killarna i depån heller :tummenupp

Stoffy skrev:
2659387 Jepp, sånt är viktigt. Många som skulle åka bra mycket fortare bara genom att justera in hänget. Det värsta är att det gäller förarna i SM oxå.

Sen är ju inte du och jag de lättaste killarna i depån heller :tummenupp

gud skapte mej med stort skinn, nu är min uppgift att fylla ut det:D :D

det va skoj när jag bytte för det blev en helt annan hoj:tummenupp :tummenupp

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...