Fjädrar i KTM SMR

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Fråga 1:
Är det någon som vet eller har lust att titta i boken på sin smr vad det är för fjädrar?
Bytte nyss i min exc och har inte hunnit åka något men stillastående känner man att det är klart hårdare.
Det är 4.8N fjädern jag stoppat i.

Fråga 2:
När man lämnar in en gaffel för schimsning, är det då fjäderförspänningsschims man syftar på eller finns det andra justeringsmöjligheter också?

När man schimsar om så ändrar man schimsstacken i botten på gaffeln, alltså det ändrar hur oljan ska ta sig igenom ventilen? Lite flummigt formulerat men ni fattar säkert!

Monobike skrev:
2385071 Fråga 1:
Är det någon som vet eller har lust att titta i boken på sin smr vad det är för fjädrar?
Bytte nyss i min exc och har inte hunnit åka något men stillastående känner man att det är klart hårdare.

Fråga 2:
När man lämnar in en gaffel för schimsning, är det då fjäderförspänningsschims man syftar på eller finns det andra justeringsmöjligheter också?

Jag har en -05, där finns det 3st olika.. Vet ej vilken som sitter i från fabrik..

* 4,4N/MM SET D=5,1MM
* 4,6N/MM SET D=5,1MM
* 4,8N/MM SET D=5,25MM

/R

Ronta skrev:
2385221 Jag har en -05, där finns det 3st olika.. Vet ej vilken som sitter i från fabrik..

* 4,4N/MM SET D=5,1MM
* 4,6N/MM SET D=5,1MM
* 4,8N/MM SET D=5,25MM

/R

Tack för svaret, i kolumnen till höger i boken står det 1 eller x.
står det en 1:a så är det den fjädern som sitter i, x är tillval.
I min bok står det en 1:a på 4.2N fjädern alltså bör det vara den som sitter orginal.

Monobike skrev:
2385263 Tack för svaret, i kolumnen till höger i boken står det 1 eller x.
står det en 1:a så är det den fjädern som sitter i, x är tillval.
I min bok står det en 1:a på 4.2N fjädern alltså bör det vara den som sitter orginal.

Aha.. ja det såg jag inte.. då är det * 4,6N/MM SET D=5,1MM

/R

Original på en SMR är 4,6N/MM SET D=5,1MM enligt återförsäljare...

Monobike skrev:
2385071 Fråga 1:

Fråga 2:
sen skilljer de på ventilerna också. ex tre vent så kan man ställa att första läget på gaffeln jobbar lätt och de två andra är hårdare. på sätt får man mjukt på offroaden och hårt när gaffeln sätter sig i kurvorna

obs jag kan knappt något om dämpare!!!

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back