Fjäderkonstant GSX

Åt helvete fel till en VFR men jag kan offra mig och slanta av 50:- för gaffeln så blir du av med skiten. :)

Sorry för spammet, kunde inte låta bli.

Robban_C skrev:
Åt helvete fel till en VFR men jag kan offra mig och slanta av 50:- för gaffeln så blir du av med skiten. :)

Sorry för spammet, kunde inte låta bli.

50 spänn? Har du vunnit på hästar? :D

Vänta du bara! :lol

Bingolotto! :)

Jag hjälper dig i alla fall att lyfta tråden lite. Dock tror jag att det är svårt att få svar på detta. Skulle möjligen vara några av lirarna i rr-forumet.

Överlag tror jag inte att det är jättemånga som vet vad fjäderkonstant är (utan att vara elak). Rätt många skiljer säkert inte ens på förspänning och fjäderkonstant.

Men om vi säger så här:
Gixxern är klart lättare än din knarr. Alltså borde den ha lägre fjäderkonstant. Å andra sidan är den racigare, dvs borde ha lite högre fjäderkonstant så att gaffeln inte bottnar så lätt vid inbromsning/nerlägg. Summan kanske är att det är samma fjäderkonstant? Eller i alla fall så pass nära att det borde fungera som utgångspunkt.

Robban_C skrev:

Jag hjälper dig i alla fall att lyfta tråden lite. Dock tror jag att det är svårt att få svar på detta. Skulle möjligen vara några av lirarna i rr-forumet.

Överlag tror jag inte att det är jättemånga som vet vad fjäderkonstant är (utan att vara elak). Rätt många skiljer säkert inte ens på förspänning och fjäderkonstant.

Men om vi säger så här:
Gixxern är klart lättare än din knarr. Alltså borde den ha lägre fjäderkonstant. Å andra sidan är den racigare, dvs borde ha lite högre fjäderkonstant så att gaffeln inte bottnar så lätt vid inbromsning/nerlägg. Summan kanske är att det är samma fjäderkonstant? Eller i alla fall så pass nära att det borde fungera som utgångspunkt.

Ja ungefär nått sånt har jag tänkt åxå. SP1an har 0.95(!) och jag har 0.7 nånting original. Jag hörde att Öhlins GSX1000R fjäder var på 1.0. Med Öhlinsfjädrar på 0.9 i min originalgaffel så blev det riktigt hyggligt, fick bra lastat och olastat häng.
Egentligen är det väl skit samma, jag märker ju när jag justerar hänget om fjädern är vad jag behöver. Det skulle vara kul att veta ändå (och utan att ta fram badrumsvåg och skivstång).

Robban_C skrev:

:rofl

Är det fel fjäderkonstant så får du väl banta eller börja äta på McD. :rofl

U-joppe: Kommer du ihåg lastat resp olastat hängvärde ? Har du nån känsla
för hur mycket dom värdena kunde variera beroende på t.ex. gaffelfriktionen ?
0, 1, 2 el 5 mm t.ex.

Blir så nyfiken när nån verkligen har kollat sånt.....
/u

Eftersom Ulf är på hugget så:
Ibland får man med lite flott när man köper gaffelpackboxar. Detta sägs ge lägre friktion än vanligt flott (hur länge då kan man undra).

Hel klart är att man vill ha minsta möjliga friktion eftersom det ger stick-slip men är det nån som verkligen vet om dessa "medskicksflott" är nåt bättre än vanligt lagerflott?
Jag har alltid gojat in mina pboxar med vanligt lagerflott och det har ju iofs fungerat men bra kanske kan bli bättre. :tummenupp

ulf_lundin skrev:
U-joppe: Kommer du ihåg lastat resp olastat hängvärde ? Har du nån känsla
för hur mycket dom värdena kunde variera beroende på t.ex. gaffelfriktionen ?
0, 1, 2 el 5 mm t.ex.

Blir så nyfiken när nån verkligen har kollat sånt.....
/u

Jag har nog det nerskrivet nånstans men såna siffror är ju färskvara när man håller på och ställer in, inget man just har nån nytta av senare.

Fram är jag tvungen att använda"tryck ihop och släpp sakta" och "dra ut och ställ ner sakta" värden, och använda medelvärdet för att få nått som man litar på.
Dessa värden i sin tur hade inte så stor avvikelse inte 0 men inte 5mm heller.
Bak var det väldigt lite, knappast någon skillnad på tryck... och dra... siffrorna som jag minns det, men minnet är svagt ibland. Jag minns att jag i alla fall struntade i att göra medelvärde i bak - det fanns ingen praktisk anledning.

U-joppe: Det är lugnt, svaret duger gott. Fast kan du hitta värdena utan
alltför mycket trubbel så vore det kul. Spec. skillnaden mellan hängen.

Jag är så skeptisk mot dom väldigt allmänna tumregler om sånt man hittar på
t.ex. Öhlins sida. Spec. om man ska bedöma hårdheten grundat på skillnaden
mellan två svårt-att-mäta-exakt-värden.

Jag menar normalt är ju hårdheten någorlunda ok och kan möjligen behöva
ändras, säg högst 20 %. Men okritisk användning av Öhlins tips kan få en att
tro att fjädern ska vara dubbelt/hälften så hård. Fast å andra sidan finns såna
fjädrar inte att köpa......

Därav min nyfikenhet. Men du verkar ju stå tillräckligt stadigt på jorden. :tummenupp
Fast jag skriver oxå för att andra ska få läsa o kommentera, förstås.
/u

ulf_lundin skrev:
U-joppe: Det är lugnt, svaret duger gott. Fast kan du hitta värdena utan
alltför mycket trubbel så vore det kul. Spec. skillnaden mellan hängen.

Jag är så skeptisk mot dom väldigt allmänna tumregler om sånt man hittar på
t.ex. Öhlins sida. Spec. om man ska bedöma hårdheten grundat på skillnaden
mellan två svårt-att-mäta-exakt-värden.

Jag menar normalt är ju hårdheten någorlunda ok och kan möjligen behöva
ändras, säg högst 20 %. Men okritisk användning av Öhlins tips kan få en att
tro att fjädern ska vara dubbelt/hälften så hård. Fast å andra sidan finns såna
fjädrar inte att köpa......

Därav min nyfikenhet. Men du verkar ju stå tillräckligt stadigt på jorden. :tummenupp
Fast jag skriver oxå för att andra ska få läsa o kommentera, förstås.
/u

Jag läser ibland min utskrivna version av din gamla tråd "obelastat häng; varför?" (en personlig favorit), så jag har bra koll på din inställning i dom här frågorna... :tummenupp
Alla borde läsa den tråden.

U-joppe skrev:
Jag läser ibland min utskrivna version av din gamla tråd "obelastat häng; varför?" (en personlig favorit), så jag har bra koll på din inställning i dom här frågorna... :tummenupp
Alla borde läsa den tråden.
1) usch vad tjatig jag känner mig; måhända inte helt oförtjänt...
2) med smicker kommer du ingenstans !! men försök gärna igen....

Skämt åsido, det är väldigt kul om nån har nån nytta av det jag skriver.
Annars kan jag lika väl lägga av.
/u

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...