Fjäderinställning vi höjning

Gringo_83

Räksmugglare
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
-00 Ducati 900ssie
Om man byter hundbenen i syfte att höja hojen så borde ju fjädringsegenskaperna förändras. Men det jag inte har fått riktigt kläm på är om fjädringen bir hårdare lr mjukare, för utväxlingen måste väl bli annorlunda? Finns det några andra nackdelar med att byta till kortare hundben ur hållfasthetssynpunkt?

MVH André

Har precis bytt hundben på min. Men vad jag har hört så skulle man inte behöva ändra någonting. Klart man kan pilla och förbättra, men jag tror inte fjäderns (länkagets) egenskaper ändras så mycket jämfört med orginal.
Fast jag vet inte om detta stämmer. Det ger sig när man kommit ut och gasat lite :)
Men mer kvickstyrd blir den väl får vi hoppas!

Varför skulle fjädringen ändras? :va
Det är ju endast svingens vinkel som ändras.

Tack för svaren! det där med stödet tänkte jag inte ens på! Sliter inte kedjan väldigt hårt på svingskyddet, lr är det bara om man höjer väldigt mycket?

Beroende på hur länkaget ser ut så kan utväxlingen i densamma ändras. Jag gjorde en egen rideheight-adjuster av två kul-länkar, och mätte upp skillnaden. Den var inte speciellt stor, men den finns där. Men det var på min hoj, och det är helt beroende av länkagets design. Borde finnas en länk om detta någonstans, låt oss se... http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=10059&page=1&pp=20

/J

Elgasen skrev:
Varför skulle fjädringen ändras? :va
Det är ju endast svingens vinkel som ändras.

Jag har höjt min ZXR bak genom att montera kortare hundben och jag vill påstå att dämpningskarakterisitiken är kännbart "hårdare" nu. Svingens vinkel påverkar den effektiva hävarmen med vilken svingen verkar på dämparen, i alla fall på min hoj. Sving som pekar mer "nedåt" ---> kortare effektiv hävarm mot den nästan vertikalt monterade dämparen.

EDIT: Därmed är det inte sagt att man måste justera alltihop efter höjning, så stor skillnad är det inte.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing